Megründer Jamie Brooker i Kahoot.

Nordmenn glemmer at Kahoot var like britisk som norsk: Slik var London avgjørende for den globale suksessen

Medgründer Jamie Brooker mener at Kahoot ikke hadde blitt Kahoot, uten britisk kreativitet og globale ambisjoner.

Publisert Sist oppdatert

Fra et koronaherjet Storbritannia har Kahoots «ukjente» britiske medgründer fulgt selskapets elleville ferd på Merkur-børsen, ledet av nåværende administrerende direktør Eilert Hanoa. Da Softbank i forrige uke gikk inn med nesten to milliarder kroner i læringsplattformen, ble det nok en gang jublet over hva et «norsk» selskap kunne få til. Ikke minst hvor stort det kunne bli. Men i London sitter Jamie Brooker og slår et slag for å heise det britiske flagget på Kahoot-skuta.

- Jeg føler at den britiske delen av Kahoot-historien har blitt tonet ned i Norge, men jeg forstår jo også at det blir slik. Nordmenn er stolte av å ha et oppstartsselskap som har oppnådd suksess globalt, sier briten.

Metode og teknologi fant hverandre

Først en liten historietime om hvordan noen av Londons mest kreative entreprenører fant tonen med teknologer fra Trondheim.

Jamie Brooker og norske Johan Brand hadde jobbet sammen i ulike prosjekter i London siden 2006. De var begge fascinert over og hadde mye erfaring med engasjementet, strukturen og kraften som lå i lek og spill. I 2010 startet de We Are Human. Kongstanken med selskapet var å bygge konsepter utfra en ekstremt brukerorientert metodikk. Det skulle være enkelt og engasjerende, og slik skape en organisk nettverkseffekt.

Et konsept fra NTNU var blant det som fattet London-duos interesse. Johan Brand hadde allerede i 2009 møtt masterstudenten Morten Versvik, og blitt presentert for hans plattform for flerspillerspill i kinosaler. Etter hvert hadde han også fått innblikk i professor Alf Inge Wangs quizkonsept for klasserom, Lecture Quiz.

Det skulle vise at det ene tok det andre. For å gjøre en lang historie kort: I desember 2011 ble selskapet Mobiltroll startet, det som senere ble Kahoot – med norske NTNU og britiske We Are Human med en eierandel på rundt 33 prosent hver. Morten Versvik hadde rundt 11 prosent, mens hans daværende arbeidsgiver Tellu hadde 22 prosent.

Noen av de første skissene som ble gjort av Kahoot i London, er ganske gjenkjennbare fra hvordan vi kjenner spillet i dag.

Britisk-norsk power

Slik gikk det altså til at Kahoot ble et britisknorsk power-couple, der Morten Versvik ledet den tekniske videreutviklingen av back-end-delen av plattformen fra Norge, mens konsept, merkevarebygging og strategiutvikling foregikk i Storbritannia, samt design og utvikling av front-end. Blant annet ble ideen om at brukerne sammen skulle skape innholdet formet av teamet i Storbritannia. Jamie Brooker mener at den tunge tilstedeværelsen i London var avgjørende for at Kahoot klarte å vokse så raskt globalt som de gjorde.

- Det ga et internasjonalt mindset fra første dag, sier Brooker.

London var svært multikulturell, bestående av folk fra hele verden, noe som gjorde at byens startups hadde en nærmest medfødt global tilnærming til det å bygge et selskap.

- Vi hadde automatisk et globalt syn på ting. Vi forsto nyansene i kulturen til våre kolleger, noe som hjalp oss å skape noe inkluderende.

Innadvendte nordmenn

Det var ennå en stund til en ny norsk gründerbølge skulle skylle innover Norge, den gangen i 2012. Brooker husker fortsatt hvordan det var å møte norske oppstartsselskaper på den tiden. Han oppfattet de som veldig opptatt av det hjemlige - ja nærmest innadvendte.

- For eksempel foregikk all kommunikasjon på norsk, noe som begrenset deres muligheter til å være relevante andre steder i verden.

Brooker mener mye har endret seg i Oslo siden den gangen. Den norske hovedstaden er blitt en mer internasjonal by, og startup-scenen har modnet betydelig.

Talentpool i London

Tilstedeværelsen i London gjorde at Kahoot kunne tiltrekke seg særegne talenter innen produktutvikling og design. Folkene på det etter hvert storvokste London-kontoret var en smeltedigel fra mange verdenshjørner - blant annet Frankrike, Tyskland, Brasil, Canada, USA og Australia.

Blant disse var utvikleren George Agnelli, som etter en tid ble edtech-selskapets første Head of Data. Brooker mener hans kompetanse var avgjørende for at de raskt klarte å bygge noe som slo an verden over.

- Jeg hadde ikke møtt så mange som ham i Oslo den gangen.

Kahoots London-team i 2017.

Kreativ tradisjon

Det var også i Storbritannia at Kahoot testet quizene på de første grunnskolene. Kusinen til Jamie Brooker var musikklærer, og var entusiastisk etter at hun hadde prøvd ut quizen som senere skulle bli en verdenssuksess.

Han understreker også styrken i at Storbritannia har hatt en sterk kreativ næring, noe som også viser seg i innovasjon og produktutvikling. For Kahoots del handlet det om å fokusere på engasjement og følelser hos brukeren.

- Jeg forteller alltid historien om barnet bakerst i klassen som ble stående på pulten å spille Kahoot. Han hadde egentlig vært den mest uengasjerte eleven på skolen, og dette var første gang han hadde vist noen skikkelig interesse for å lære.

Gründerne forsto at de hadde truffet en nerve da de så hvilket engasjement Kahoot utløste da det ble testet i et klasserom i Storbritannia.

Behind the scenes

Da Kahoot vokste seg store fra 2013 til 2017 skjedde mesteparten av selskapets design- og front-end-arbeid i London. Kontoret i Storbritannia var i en lang periode større enn Oslo-kontoret.

Brooker selv gikk fra å være designsjef til å lede produktteamene fra London, etter hvert som det nå var mer enn 25 personer som jobbet med front-end-delen av produktet.

Han ønsker ikke å snakke ned den norske betydningen av Kahoot, og viser til at back-end, forretningsutvikling og salg har skjedd ut fra Oslo, og at hovedselskapet alltid har vært registrert i Norge. Dessuten har Kahoot kunnet nyte godt av investeringskapital fra norske og nordiske aktører på veien. Selskapet var som kjent også en del av Tinc-akseleratoren til Innovasjon Norge i sin tid.

- Min rolle har jo alltid vært litt «behind the scenes». Så de fleste er ikke alltid klar over at en av Kahoots medgründere faktisk er britisk og at produktutviklingen var ledet fra London i mange år.

Jamie Brooker sammen tyrkiske skoleelever i Istanbul.

Har fortsatt aksjer

Jamie Brooker har fortsatt aksjer i Kahoot, selv om han solgte seg betydelig ned da han sluttet i selskapet i 2017. Han gleder seg over kjempeinvesteringen fra Softbank, og at Eilert Hanoa og Kahoot nå tar ut potensialet i merkevaren og strategiene de tidlig la for selskapet. Brooker tror de nye pengene vil styrke kjerneverdiene i Kahoot om å skape «læring gjennom sosial lek». Både ved at de får ressurser til å kjøpe opp andre selskaper og selv lage nye produkter som passer til plattformen.

Selv er han tilbake i investeringsselskapet We Are Human sammen med Johan Brand og Sindre Østgård. Pandemien har imidlertid satt en effektiv stopper for Oslo-turer.

- Situasjonen har gjort at jeg har tatt meg tid til å reflektere over ideene og metodene i våre tidligere prosjekter, og hvordan de er relevant for tiden vi nå lever i. «Learners to Leaders»-pedagogikken vi brukte for å bygge Kahoot, trengs mer enn en noensinne for å gjøre neste generasjon i stand til å løse vår tids store utfordringer. Så vi vil fortsette dette arbeidet.

Våren 2018 stengte Kahoot ned mesteparten av det store London-kontoret, og flyttet så å si hele virksomheten til Oslo.

For ordens skyld: Kahoot-medgründer Johan Brand var en av de første investorene i Shifter, og har fortsatt en eierandel i selskapet.