mobilbruk

Musikkgigant kjøper seg opp i det norske selskapet som hjelper tusenvis av studenter å legge vekk mobilen

Universal Music vil gjøre Hold global ved å koble musikk og konsentrasjon - og samtidig få bukt med mobilbruk på konserter. Gründerne har trukket seg ut.

Universal Music ønsker å lage kuraterte spillelister i Hold, blant flere ting. Selv har gründerne Maths Mathisen og Vinoth Vinaya gitt seg.
Publisert Sist oppdatert

Hold, appen som belønner deg for ikke å bruke mobilen, har inngått et "joint venture" med Universal Music UK. Det innebærer ifølge de norske gründerne bak, Vinoth Vinaya og Maths Mathisen, at Universal Music UK og Hold AS er likestilte eiere av driften i UK.

Det er også inngått en opsjon, herunder en mulighet for å utvide partnerskapet på alle nye markeder hvor Universal Music har en tilstedeværelse, forteller dem.

Universal Music Group, et av verdens største musikkselskaper, gikk på børs i fjor, og samme dag ble selskapet verdsatt til 45 milliarder euro, ifølge E24.

– Vi brukte lang tid på å lande avtalen, men nå sitter vi med noe som kan bli veldig bra. Universal Music UK har gjort en større investering for ressurser innen forretningsutvikling og markedsføring, sier Vinaya til Shifter.

I Hold-appen får brukerne poeng for ikke å bruke mobilen i 20 minutter av gangen. Disse poengene kan brukes i "Hold-butikken", som består av varer og rabatter - fra aktører som Narvesen og 7-Eleven, men også Storytel, Talkmore og Akademia.

Brukerne kan i appen også konkurrere med venner om å bruke mobilen minst mulig.

I Norge er driften fremdeles eid av eksisterende aksjonærer, deriblant gründerne selv, byrå-gründer Jan Christian Fosseidbråten, Komplett Mobil-gründer Haakon Dyrnes via Dyrnes Consulting AS - og Kahoot-gründer Johan Brand via We Are Human Ventures.

Gründerne har likevel trukket seg helt ut av den daglige driften i begge land. Selskapet jakter en ny norgessjef, men har fått på plass salg- og partneransvarlig, forteller Vinaya.

– Hold var en del av masteren vår, og hele karrieren vår, så det var litt vemodig. Samtidig hadde vi holdt på i syv år, prøvd å skalere til utlandet uten å få det helt til selv. Nå var muligheten der, med en partner vi kjente godt, og som står veldig bak visjonen til Hold.

– Mange aktører kjempet om de samme pengene og de samme kundene

Hold ble etablert i 2015 da duoen ennå var mastergradsstudenter ved Copenhagen Business School, og to år senere kunne de lokke med premier fra kommersielle aktører som Norsk Tipping og Narvesen - dersom man klarte å holde seg unna telefonen på lesesalen eller under forelesninger.

I 2018 ville de ta konseptet ut av landet - og skolegården, for øvrig. Det ble en tøff tur.

– Da vi først flyttet til England i 2018, hadde vi meldt oss på en akselerator uten egentlig å sjekke den helt ut. På papiret så det fantastisk ut, men da vi kom dit var det en barnehage i halve lokalet. Vi ble direkte lurt, og da sto vi plutselig på bar bakke.

Mathisen forteller om "utallige kaffeprater" med potensielle kunder før det løsnet. Etter hvert fikk Hold partnere som Coca Cola og Coop og flyttet teamet til kontor i London.

– Vi var klare for å lansere og kline til, hadde gjort en presselansering på BBC, som ble plukket opp av mange andre medier også. Plutselig lå vi på toppen av App store. Det lå an til å bli fantastisk, men etter to dager våknet vi opp til én stjerne i rating i App store.

Gründerne har i Shifter tidligere forklart at det blant annet skyldes at mange foreldre lastet ned appen til barna sine, når den jo egentlig var beregnet på studenter.

Han fortsetter:

– Vi rettet opp i det raskt, men vi slet hele tiden med at vi var et for lite team. Det var mange aktører som kjempet om de samme pengene og de samme kundene.

– I tillegg hadde vi kjærester hjemme. Pendlerlivet var verken hyggelig, økonomisk eller godt for kloden, sier Mathisen.

Fant tonen med musikkgiganten

På samme tid hadde Hold etablert et kundeforhold til Universal Music UK. De kjørte i appen en del kampanjer, blant annet «artist of the week», der de promoterte artister.

– Så kom covid, og det ble enda vanskeligere å holde ting gående i Storbritannia. Vi trengte en partner som kunne skalere dette opp internasjonalt, og da innledet vi en "joint venture"-dialog med Universal Music UK, sier Vinaya.

Gründeren forteller at storselskapet på den tiden ønsket å satse mot en yngre målgruppe. De ønsket også å skape en tettere kobling mellom konsentrasjon og musikk, i tillegg til å sette fokus på mental helse i forbindelse med sunn mobilbruk.

– Vi hadde jo allerede testet å samarbeide med dem, og vi visste hva slags type ressurser de kunne gå inn med for å få dette til å fly. De har i hvert fall et nettverk som knuser vårt barnehage-nettverk i London, sier Mathisen.

Universal Music strekker seg etter disse norske tallene

Hold i Storbritannia driftes i dag av tre fulltidsressurser, med bistand fra et brand-team på 50 personer i Universal Music' globale partneravdeling i England.

– Ambisjonen til Universal Music Group er i første omgang å oppnå samme type adopsjonsrate og inntjening per bruker som Hold har hatt i Norge, sier Vinaya.

Målgruppen er som i Norge; studenter og "gen z".

– Deretter er tanken å se på geografisk ekspansjon til større markeder hvor Universal Music har en sterk tilstedeværelse, sier han.

Universal Music UK skriver i en kommentar til Shifter:

"Vi tror også Hold kan bira med en løsning på problemet med mobiltelefoner på konserter, da mange av våre artister ønsker å ha et tettere engasjement med fansen når de spiller live. Vår ambisjon er å ta Hold til et globalt publikum".

I Norge ble driften lønnsom i 2020. Hold tjente da 4,2 millioner kroner og gikk med 1,2 millioner kroner i overskudd. Året etter tjente selskapet 4 millioner kroner og satt igjen med 656.262 kroner. Brukerbasen i Norge har også holdt seg stabil, forteller gründerne.

– Over 50 prosent av norske studenter bruker Hold i dag, og i høysesongene ligger vi på rundt 50.000 månedlige aktive og 10.000 daglig aktive i Norge, sier Vinaya.

– Motivasjonen for å drive Hold videre, var ikke der

Vinaya og Mathisen er nå i gang med et nytt "strategisk konsulentselskap". Tba hjelper etablerte selskaper, som Obos og Olympiatoppen, med å bygge nye storsatsinger.

Bak Tba står konsernet Oceans, som også eier Fosseidbråtens Los & Co, blant flere.

I fjor lanserte Tba Campr, et "airbnb for bobiler", der bobilkjeden Ferda sto bak.

– Vi gikk fra idé til lansering på tre måneder. Da skjønte vi at vi har med oss ekstremt verdifull læring fra reisen i Hold, sier Vinaya og Mathisen supplerer:

– Vi elsker å skalere ting, gå fra null til én. Motivasjonen for å drive Hold videre, var ikke der lenger. Nå validerer vi nye forretningsmuligheter i store bedrifter og hjelper dem fra a til å med å komme seg ut i markedet og reduserer risikoen underveis, sier han.