mat

Mat-influenser ruller ut «intelligente» kokebøker

– I alle andre bransjer har vi sett digitaliseringen skje, men ikke i kokebokbransjen, sier Karen Elene Thorsen.

Karen Elene Thorsen er også kjent som «Fattig student»
Publisert

Karen Elene Thorsen, også kjent som «Fattig student» på Instagram, havnet som 22-åring på bestselgerlisten med en kokebok under samme navn.

«Fattig Student - 20 ukemenyer til under 250 kroner» er også utgitt i Sverige, Danmark og Finland. 

I 2020 etablerte Thorsen Sulten AS, og selskapet står i dag bak en app der brukerne kan dele matoppskrifter med hverandre, mens appens funksjoner og algoritmer hjelper dem med å få bukt med matsvinn. 

Nå lanserer gründeren også salg av digitale kokebøker i samme univers.  

– I alle andre bransjer har vi sett digitaliseringen skje, men ikke i kokebokbransjen, sier Thorsen. 

– Sulten er den perfekte plattform for å følge og dele av oppskrifter, og nå kan endelig matprofiler enkelt skape sin egen arbeidsplass uten å måtte gi tre-fjerdedeler av kaka til forlagsbransjen.

I en standard forfatteravtale, forklarer gründeren, kan en forfatter få mellom 12 og 15 prosent av salgsinntektene. 

Sulten ønsker å gi matprofilene opptil 60 prosent av salgsinntektene.

– Sulten ønsker å gi makten tilbake til kreatørene, på samme måte som plattformene OnlyFans og Patreon har gjort før dem. Men i dette universet er det maten som skal få skinne, sier Thorsen. 

Selskapet jobber også med å implementere AI i løsningen. Dette skal hjelpe Sulten-brukerne med alt fra næringsinnholdet i oppskriftene, til å sette dem sammen til ukemenyer på tvers av kokebøker, estimere pris og hjelpe brukerne å ta bedre matvalg basert på det de allerede har liggende i kjøleskapet.

– Dermed blir kokebøkene mer intelligente enn de noen gang har vært, og matprofiler kan spille på lag med den nye teknologien heller enn å konkurrere med den, sier Thorsen.