oppkjøp

Marketer kjøper AI-selskap og skifter navn

Homekey ble i 2024 startet av en Marketer-avhopper. Nå kjøper Marketer selskapet. 

Thomas Meyer, daglig leder i Homekey.
Thomas Meyer, daglig leder i Homekey.
Publisert

Marketer Real Estate Technologies har kjøpt AI-selskapet Homekey og samler all satsing på bruktboligmarkedet i én virksomhet. Samtidig omdøpes selskapet til Homekey.

Det melder selskapene i en pressemelding. 

Siden 2016 har Marketer levert salgs- og markedsføringsløsninger for både bruktbolig og nybygg, med kunder i 15 land. 

I 2024 brøt en av gründerne ut og startet Homekey, en AI-drevet plattform som automatiserer kommunikasjon og samhandling mellom megler, selger og boligkjøper.

– Vi så raskt at produktene utfylte hverandre svært godt, og at kundene ønsket en sømløs opplevelse og færre leverandører å forholde seg til. Ved å samle alt i Homekey øker vi tempo, innovasjonskraft og ikke minst synergier som allerede viser seg i produktene våre, sier Thomas Meyer, daglig leder i det nye Homekey-selskapet.

Satsningen på nybygg skilles ut i et eget selskap, mens det nye Homekey får en helt ny merkevare og nettside.

Sikter mot internasjonal vekst

HomeKeys produktportefølje dekker nå hele verdikjeden i bruktboligsegmentet, fra befaring til ny eier setter nøkkelen i døren. Dette inkluderer befaringsverktøy, markedsføring, AI-drevet kundereise og data- og innsiktsprodukter.

Målet er å gjøre det enklere for meglerforetak å vinne flere oppdrag, selge boligene raskere og til høyest mulig pris.

– Meglerne opplever økende prispress, og for opprettholde konkurransekraften må de bli mer effektive og tilby enda større verdi og en bedre opplevelse til kundene sine. For å få til dette må de bli mer effektive og ta i bruk ny teknologi. Dette gjelder både i Norge, resten av Europa og USA – og for alt fra enkeltmeglere til store, etablerte merkevarer, sier Meyer.

Selskapet har store ambisjoner fremover.

– Nå gir vi full fart fremover, med mål om å bli like dominerende på de nye produktene som på markedsføringen, og å øke markedsandelen betraktelig i resten av verden. Vi opplever allerede betydelig interesse hos de utenlandske kundene, der de fleste markedene mangler gode løsninger som knytter sammen prosess, markedsføring, kommunikasjon og samhandling i bolighandelen. 

– Her har vi en plattform som overgår alt annet på markedet, avslutter Meyer.