Fintech

Luksusfellen-Hallgeir: – Målet er å tilintet­gjøre min rolle som programleder

Etter å ha samlet oversikt over to milliarder kroner i inkassosaker, vil han ta den privatøkonomiske rydderhjelpen sin til utlandet.

Rune Brunborg og Hallgeir Kvadsheim i Inkassoregisteret vil skalere til de nordiske landene først.
Publisert Sist oppdatert

«Har du betalt regningane dine?». Stemmen til Hallgeir Kvadsheim i TV3s Luksusfellen er gjenkjennelig fra TV-skjermen og kan få selv den mest vimsete ødsler til å rette seg opp i ryggen.

I 2021 startet han og medprogramleder Lene Drange selskapet Inkassoregisteret for å hjelpe flere mennesker med høy inkassogjeld gjennom den samme prosessen som deltakerne i programmet gjennomgår.

– Dere bygger en tjeneste som skal bidra til at færre lander i seriøse gjeldsproblemer. Du er ikke redd for å «disrupte» deg selv?

– Nei, det er det som er planen! Målet er å tilintetgjøre min rolle som programleder, sier han med et glimt i øyet.

De to programlederne har fått med seg seriegründer og mangeårig bankmann Rune Brunborg som var med å starte en rekke fintech-startups som Monobank, Folio, Intellitech, Dealflow og Kickstarter.

Siden juni i fjor har de samlet oversikt over to milliarder kroner i inkassosaker.

Gründerlivet var hardere enn ventet

Kvadsheim forteller at det er enkelte ting ved gründerlivet som har overrasket ham.

– Jeg skal fungere både som strateg, kundesenter og lunsjinnkjøper. Arbeidsmengden er langt større enn jeg hadde forestilt meg, sier han. – Detaljnivået er også veldig høyt. Det er en stor plate å bite over.

Mens enkelte gründere er i stand til å fordele og håpe at apparatet rundt tar saker videre, har han og medgründerne valgt en annen metode.

– Vi tar på oss mye. Heldigvis utfyller vi hverandre godt jeg og Lene, men også Rune som kan mye om gründerfaget, rapportering og kapitalinnhenting. IT-utvikling og kundesupport har de imidlertid andre ansatte til å gjøre.

Portal for mennesker med gjeldsproblemer

Selskapet Inkassoregisteret er i realiteten ikke et register, men en frivillig portal hvor man kan få oversikt over alt man skylder og til hvem uten at det koster noe. Man logger seg inn på inkassoregisteret.com via BankID og gir samtykke til innhenting av data. Tjenesten er gratis for privatpersoner.

– Dette fantes i realiteten ikke før, forteller Kvadsheim. – I hvert fall ikke i en form som er innenfor dagens personvernregler.

Portalen skal gjøre det enklere å håndtere gjeldsproblemer. For krevende brukere kan det være snakk om mange titalls forskjellige aktører og innkrevere å forholde seg til.

– Det kan være 70-80 selskaper man skal innhente oversikt fra og forhandle med. Det tar tid og det er ikke minst mentalt utfordrende. Jeg tror mange senker skuldrene litt når de kan få meg og Lene med på dette arbeidet. Samtidig ser vi at svært mange som bruker vår tjeneste har ingen eller et fåtall saker. De har bare mistet oversikt over hvor saken ligger.

Samtidig selger Inkassoregisteret tilgang via en abonnements-løsning (saas) til over 100 gjeldsrådgivere i NAV som har ansvar for å hjelpe de samme brukerne. En jobb som tidligere tok fem til syv uker, kan nå i beste fall gjøres med et par tastetrykk.

En studie utført av Brønnøysundregistrene har estimert et samlet tidsforbruk tilsvarende rundt 360 millioner kroner i Nav og Namsfogden.

– Det ligger en enorm besparelse for det offentlige her, sier Kvadsheim.

Vil ha med inkassoselskapene

Kvadsheim og co ønsker også å få med seg alle inkassoselskapene ved å gi tilgang til dataene gjennom en API. Så langt har blant annet Kredinor, Visma, Gothia, Svea, Convene og Kreditorforeningen blitt del av denne løsningen. Og nylig anbefalte Virke Finans sine medlemsbedrifter om å følge Kredinors eksempel.

Den konservative inkassobransjen kastet seg imidlertid ikke fullstendig over nyvinningen med en gang. Kvadsheim ble litt overrasket over skepsisen han ble ble møtt med i miljøet.

– Vi er opptatt av å kommunisere at vi ikke er en konkurrent, vi går ikke med planer om å starte inkassoselskap eller selge analyser. Vi er et verktøy som de kan ha nytte av. Vi opplever nå en mye større entusiasme i bransjen, og flere har kommet med verdiøkende forslag. Inkassoregisteret gir allerede en betydelig tidsbesparelse for selskapene som har integrert med oss, sier han.

Norsk inkassogjeld fra private selskaper er på rundt 115 milliarder kroner. 65 prosent av denne gjelden er eldre enn 18 måneder.

– En betydelig andel av gjelden får man ikke gjort noe med, den «størkner» på en måte og folk kommer ikke ut av den når den er blitt for gammel. Jeg håper at løsningen vår kan bidra til at mer av denne gjelden kan bli til betalinger.

– Kredinor var også skeptiske innledningsvis, men de snudde og er blitt en del av heiagjengen vår.

Ny satsing mot verger og Husbanken

Verger kommer inn i saker den skyldneren kanskje ikke kan kontrollere egen økonomi, enten som følge av rus eller andre utfordringer. I Norge finnes det hundrevis av slike profesjonelle verger som jobber fulltid med dette knyttet opp mot statsforvalterne (tidligere fylkesmennene).

Inkassoregisteret har laget en teknisk løsning rettet mot dem, slik at de kan rydde opp i brukernes privatøkonomi raskere og sikrere. Kvadsheim håper det kan bidra til å forhindre økonomisk og sosialt utenforskap.

Ettersom Husbanken har øremerkede midler rettet mot å få utsatte grupper, gjerne NAV-brukere, inn på boligmarkedet, er tanken at Inkassoregisteret skal bidra til redusere tiden som brukes på å hente inn informasjon om inkassosaker.

Vil hente penger

Planen er i første omgang å løfte Inkassoregisteret til nabolandene.

– Vi ser lignende behov i Sverige og Danmark. Det er litt ulik infrastruktur, spesielt i Danmark, men Sverige er nokså likt, sier Kvadsheim.

Selskapets samarbeid med eieren av Luksusfellen-programmet strekker seg også til disse landene, så programmet kan brukes som brekkstang der, som i Norge.

Til skaleringen vil selskapet hente inn mellom tre og fem millioner kroner. Prisingen går de ikke ut med, men peker på at den forrige runden ble gjennomført til 33 millioner før penger, og at det etter dette har skjedd mye.

– Det er et krevende kapitalmarked nå, så vi er nøkterne på prisingen. Men det positive er at vi allerede har løpende og økende inntjening fra abonnenter, sier Kvadsheim.

En rekke engleinvestorer har varslet at de ønsker å delta i rundene, men gründerne vil gjerne ha inn flere investorer. Selskapet fikk inn over ti stykker da de gikk seirende ut av Angel Challenge i 2022.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!