markedsplasser

Lanserer Finn-utfordrer for leker: Tar barna med på salget

Leker for milliarder av kroner hoper seg opp på barnerom og i søppelkasser. Nå lanserer startupen Loopyty en plattform som skal utfordre Finn.no med mål om gjøre det lekende lett for familier å kjøpe og selge brukte leker.

Camilla Næristorp og Berthilde-Maud Schelstraete er gründerne bak Loopyty.
Publisert Sist oppdatert

Hvert år havner enorme mengder fullt brukbare leker på søppelfyllingen. Dette globale avfallsproblemet er utgangspunktet for gründerne Camilla Næristorp og Berthilde-Maud Schelstraete som står bak Loopyty, en digital markedsplass skreddersydd for barnefamilier.

– Vi mener at hver leke fortjener et lengre liv, og at hvert barn fortjener tilgang til leker uten at det går på bekostning av miljøet, sier medgründer Camilla Næristorp.

Hvert år havner enorme mengder fullt brukbare leker på søppelfyllingen. Dette globale avfallsproblemet er utgangspunktet for gründerne Camilla Næristorp og Berthilde-Maud Schelstraete som står bak Loopyty, en digital markedsplass skreddersydd for barnefamilier.

– Vi mener at hver leke fortjener et lengre liv, og at hvert barn fortjener tilgang til leker uten at det går på bekostning av miljøet, sier medgründer Camilla Næristorp.

FAKTA: Leker, forbruk og miljø

  • Globalt marked: Det brukes over 324 milliarder dollar på leker globalt hvert år. I Norge er omsetningen anslått til rundt 3 milliarder kroner årlig.

  • Plastdominans: Cirka 90 % av alle leker er laget av plast, som kan ta hundrevis av år å bryte ned.

  • Enormt avfall: Mer enn 80 % av alle leker kastes og ender på søppelfyllingen, uavhengig av tilstand.

  • Karbonavtrykk: Produksjonen av én enkelt Barbie-dukke (180g) genererer utslipp på 648 gram CO2-ekvivalenter.

  • Gjenbruk lønner seg: Ved å kjøpe brukt kan man spare mellom 30 % og 75 % av nyprisen, samtidig som man reduserer avfall og lærer barn om bærekraft.

Kilde: Loopytys egne tall.

AI-drevet enkelhet skal vinne familienes gunst

I et marked dominert av Finn.no satser Loopyty på brukervennlighet og en barnevennlig profil. Plattformen bruker kunstig intelligens for å forenkle salgsprosessen: En bruker trenger kun å ta to bilder av en leke, så genererer systemet automatisk en passende beskrivelse og presentasjon.

– Vi vet det er vanskelig å gi slipp på favorittlekene, men forskning viser at hvert barn i gjennomsnitt har fire ubrukte leker liggende. Vi vil gjøre det gøy å sende dem ut på nye eventyr, forteller Næristorp.

Camilla Næristorp og Berthilde-Maud Schelstraete ønsker seg sirkulære leker.

Plattformen har også integrerte løsninger for betaling via Stripe og frakt med Helthjem, for å gjøre opplevelsen sømløs. I tillegg er barna tenkt på i designet, med funksjoner som lar dem delta i prosessen med å velge ut leker for salg eller lage egne, bærekraftige ønskelister.

– Hos oss kan barna få sin egen profil tilknyttet mamma eller pappa, og på den måten være med å selge tingene, sier Næristorp. – Barn elsker salg og det å tjene egne penger.

Markedsplassen skal også luke ut en side som er blitt et stort irritasjonsmoment for storbrukere av Finn, pruting og påfølgende ghosting, altså at man aldri svarer på spørsmål. På Loopyty er det en oppgitt pris, og det er det. 

– Det blir mindre chit chat som kaster bort tiden til selgerne, sier Næristorp. 

Andre Finn.no-utfordrere

Det har aldri manglet på startup-aktører som har forsøkt seg på «mektige» Finn.no, kanskje særlig innen rekruttering. 

Her er noen (få) av dem innenfor kjøp og salg: 

  • Tise for bruktklær
  • Rebil og Nettbil for biler
  • Hjem.no og Bolink for boliger
  • Secundo for brukte møbler
  • Pinsj for brukt sportsutstyr

Fra skepsis til pannekake-møte

Ideen ble født etter et dypdykk i skjæringspunktet mellom leker og sirkulær økonomi. Men veien var ikke rett frem.

– I begynnelsen var jeg skeptisk, innrømmer Camilla Næristorp. – Sirkulære prosjekter er notorisk vanskelige å skalere, og jeg var usikker på om dette var veien å gå.

Vendepunktet kom under en rekke intervjuer med foreldre.

– Jeg møtte en utrolig sterk motivasjon for endring, noe som virkelig rørte ved meg. Det var også gjennom disse samtalene at Berthilde-Maud ble med på prosjektet, forteller hun.

Medgründeren er opprinnelig fra Frankrike, og kan fortelle at bærekraftig konsum virker å ha et enda større nedslagsfelt der. 

– Min sønn fikk en brukt gave på bursdagen sin sist, og det endte opp som den mest populære gaven han fikk den dagen, sier hun. 

Den største utfordringen for gründerne var å velge én retning. Etter grundige diskusjoner og tøffe prioriteringer landet de på konseptet som i dag er Loopyty. Navnet ble avgjort av barna i vennekretsen - over pannekaker med masse sjokolade på, smiler Næristorp.

Startet med 30.000 kroner og et globalt team

Veien til lansering har vært preget av gründerånd og kreativ ressursbruk. Med kun 30.000 kroner i startkapital og utallige timer med egeninnsats, har et globalt team fra Norge, Kirgisistan, Frankrike og India jobbet på deltid for å realisere prosjektet.

Næristorp forteller at møter med tidligfaseinvestorer i Norge var utfordrende.

– Det ble fort tydelig at de ville se håndfaste resultater: en fungerende prototype og bevis på at konseptet har interesse i markedet. Det er det vi nå skal bevise, sier hun.

Med lanseringen i Norge åpner selskapet for dialog med nye investorer og partnere som vil være med på reisen mot en mer sirkulær leketøysøkonomi, med planer om videre ekspansjon i Europa.

– På sikt ser vi for oss løsninger hvor vi kommer tettere på salget av nye leker, slik at man ser ombruksverdien av produktene, avslutter Næristorp.