-
Technical Support Engineer | NBIM
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
Drikke
Lager energidrikk uten sukker og koffein: – Når «breakeven» på ett år
Egil Hansen i Waizli lager en energidrikk som skal gi samme effekt, men uten nedsidene.

– Vi har sett den enorme veksten i energidrikk og tenkte vi skulle lage et norsk produkt som gir deg energi, men som samtidig er sunt og naturlig. Vi tar vekk sukker, koffein og taurin, sier gründer og daglig leder Egil Hansen i Waizli.
I 2024 ble det solgt 78 millioner liter energidrikk i Norge, noe som var en økning på syv prosent fra året før. På ti år har salget økt med 360 prosent, viser tall fra Bryggeriforeningen.
I vår sendte regjeringen ut et forslag på høring om å innføre 16-års-aldersgrense for å kjøpe energidrikk. Målet er å beskytte unge mot negative helseeffekter knyttet til koffein. Helsedirektoratet støtter forslaget, mens Legeforeningen, Tannlegeforeningen og Folkehelseinstituttet foreslår en aldersgrense på 18 år.
– Aldersgrense vil bli et faktum
– Aldersgrense på energidrikk vil bli et faktum. Vi ønsker å ligge et hode foran og tilby både ungdommer og voksne et innhold som kan gi kroppen økt energi, uten koffein og sukker, sier Hansen.
I fjor sommer lanserte Waizli sitt første produkt og rundt årsskiftet lanserte de to til. Fordi drikken ikke inneholder stoffer som koffein blir den ikke kategorisert som energidrikk.
Hansen forteller at produktet består kun av naturlige råvarer - rød ginseng, ashwagandha (en urt som skal gi energi og forebygge stress, kalles også indisk ginseng), vitaminer og mineraler. Drikken er søtet med stevia og tilsatt naturlig aroma for smak.
Selskapet hevder at etterspørselen er betydelig.
– Vi ligger an til å nå «breakeven» i løpet av ett år, i fjerde kvartal i år, sier Hansen.
– Utfordringen med sunne drikker kan gjerne være at de ikke smaker noe eller ikke smaker godt. Hva smaker disse?
– Det smaker rent. Du får ikke dette belegget på tennene. Det er ingen ettersmak, bare naturlig aroma.
Siden de tre produktene kom ut for et halvt år siden, har selskapet fått avtaler om salg hos blant andre Norgesgruppen, Coop, treningssentre, padelsentre, kantiner og hoteller - og videregående skoler.
– Skoler tar ansvar
– Det selges mye energidrikk med sukker og koffein i kantinene til de videregående skolene. Vi har blitt kontaktet av en rekke skoler som ønsker et sunnere alternativ til sine elever, og vurderer å ta inn vår drikke i kantinene fra høsten. Det er et tegn på at skolene nå tar ansvar, sier Hansen.
Bryne-selskapet har hyret bokser Cecilie Brækhus og håndballspiller Camilla Herrem til å markedsføre produktene. Brækhus har også vært involvert i hvordan produktene skal markedsføres for å nå jenter, og har designet et av produktene.
– Har dere også prøvd å fått Brynes store sønn, Erling Braut Haaland, med på laget?
– Nei, det har vi ikke, men kanskje vi bør?
Fikk ideen fra idrettsmiljøet
Hansen har bakgrunn fra salg og formidling av helseteknologi. Han har hatt agentur for produkter for luftrensing og vannrensing - rettet mot institusjoner, personer med astma, kols og blant annet idrettsutøvere. Det var gjennom kontakt med idrettsutøvere han fikk ideen om den annerledes energidrikken.
Hansen fikk med seg to medgründere på eiersiden, Jostein Tjelta med bakgrunn fra eiendomsbransjen og Magne Ohm med bakgrunn fra bankbransjen.
Selskapet har ingen eksterne investorer.
Produktet er utviklet av Hansen, i samarbeid med hans nettverk og bryggeriet Flo i Oslo.
– Hva tenker du om risikoen for å bli kopiert - når innholdet i drikken er kjent?
– Vi deler ikke mengden av de ulike ingrediensene, det er der hemmeligheten ligger, sier Hansen.
Går til Sverige og USA
Selskapet ser nå mot utlandet.
Hansen har nettopp opprettet et datterselskap i Sverige og planlegger oppstart der i september. I løpet av året er planen å starte salg i USA.
– Vi har allerede knyttet til oss en norsk partner i USA, og ser det er store muligheter der. Det er utrolig gøy og spennende.