Onsdag melder Wattif i en pressemelding at selskapet har kjøpt opp porteføljen til Electric Freeway.
Annonse
Electric Freeway ble etablert i 2020 og har 4000 ladepunkter fordelt på 200 lokasjoner i Danmark og Norge. Dette er hovedsakelig ladere i borettslag, men også offentlige ladepunkter, som for eksempel alle laderne til Lørenskog kommune.
Electric Freeway og Wattif skal samarbeide om driften av laderne.
I løpet av drøye to år er Wattif blitt Nordens ledende ladepunktoperatør.
Fem oppkjøp på ett år
I løpet av det siste året har Wattif kjøpt tre ulike selskaper, to porteføljer, og i tillegg sikret egne kontrakter.
– Oppkjøpene har bidratt til rask vekst og viktig kunnskap om ulike segmenter. Som i andre nye bransjer er det mange aktører som kjemper om en posisjon i starten, før noen få står igjen til slutt. Vi ønsker å lede an konsolideringen i ladebransjen, og med Electric Freeway sine 4 000 ladepunkt står vi sterkere enn noen gang. Snart vil kundene våre i borettslag få tilgang til våre mange tusen offentlige ladepunkt som vi har i Norge og Europa, sier Robert Svendsen, daglig leder i Wattif EV.
Annonse
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Daglig leder Dag Storli i Electric Freeway har følgende kommentar til oppkjøpet av porteføljen:
– Valget vårt falt på Wattif fordi vi mener at det er det beste for kundene våre. Wattif har økonomisk trygghet i bunn, samtidig som selskapet er en uavhengig ladeoperatør med kundeopplevelsen i fokus. Ved å samarbeide kan kundene våre nyte godt av stordriftsfordelene og forbedret kundeservice døgnet rundt hele uken, sier Storli i pressemeldingen.
Annonse
Melder om økt etterspørsel
I slutten av februar i år var det nesten 700.000 elbiler i Norge, og over 90 prosent av nysalget er elbiler.
Annonse
Svendsen mener det er et økt behov for flere lademuligheter der bileierne bor.
– De fleste elbileiere har lademuligheter hjemme, men likevel ser vi en stor etterspørsel etter mer ladeinfrastruktur, spesielt i de store byene.
– Vi har klokketro på at fremtidens elbiler lades der folk parkerer, i stedet for at man parkerer for å lade. Med stadig økt batterikapasitet og kjørelengde, vil lading på destinasjon være normalen. Derfor bygger vi ut vår ladeinfrastruktur der biler normalt står parkert, sier Svendsen.