LOGISTIKK

Kaster seg inn i samme marked som Finn og Tise 

Wanda styrer mot mer enn dobling i år. Nå satser logistikkselskapet for fullt i bruktmarkedet.

Gründer og daglig leder Lars Syse Christiansen og Norden-sjef Ida Barth Thomassen i Wanda.
Publisert Sist oppdatert

Med gründeravhoppere fra Otovo og Heydays ved roret, startet Wanda som et lager- og logistikkselskap i 2020, og har sakte men sikkert utvidet tjenestetilbudet.

I bunn ligger ideen om å hente, lagre og levere ting for folk i storbyer. På toppen har selskapet begynt å tilby andre ting, som sykkelservice eller reparasjon av klær og utstyr.

Etter en testperiode ruller Wanda snart ut en ny storsatsing på bruktmarkedet. I første omgang skal man kunne selge store gjenstander gjennom plattformen, som sofa, seng, spisebord og stoler - alle populære søk hos det som inntil nylig var for momopolist å regne i dette markedet: Finn.

– I det makroklima som er nå, er det appetitt for å spare penger og tenke miljøvennlig. Det legger vi opp til. Så vi tror timingen er veldig god, sier gründer og daglig leder Lars Syse Christiansen.

Fjerer barrierer

Hypotesen til Wanda er at slike ting er tungvint å selge brukt på grunn av logistikken som følger med. Ifølge Norden-sjef Ida Barth Thomassen, som gikk til startupen fra direktørrollen i E24 i fjor, har testperioden levert over forventning.

– Tjenesten fjerner alle barrierer ved bruktsalg for kunden. Wanda henter det du vil selge hjemme hos deg, tar studiobilder, publiserer annonser og lagrer frem til det blir solgt, pluss leverer hjem til ny kjøper, forteller hun.

Supplerer de etablerte

Bildet av Wanda som konkurrent til Finn og andre bruktbutikker, som for eksempel Tise, må imidlertid nyanseres noe. Selskapet belager seg nemlig på å legge ut annonser på nettopp Finn og den svenske motparten Blocket, samt etter hvert Facebook Marketplaces og «flere steder» - ikke ulikt det eksempelvis Secundo gjør med brukte møbler. Betalingen håndteres av Wanda. 

– Poenget er å gjøre de tjenestene bedre enn de er i dag, uavhengig av hvilken markedsplass man bruker. Man vil finne alt som selges via Wanda på våre nettsider, men vi forventer at kundene vil komme fra mange ulike kilder, sier medgründer og daglig leder Lars Syse Christiansen til Shifter.

Døra åpen for samarbeid 

Flere funksjoner er også underveis, deriblant budgivning, samt såkalt verdiøkende tillegsvalg som rens av sofa, seng og andre tekstiler. 

– Alle disse tilleggsvalgene vil gjøre at livsløpet til tingene forlenges, og at sjansen for at det blir solgt og kanskje til en høyere pris, er større. Og dersom produktet ikke blir solgt, vil kanskje selger få valget om å donere bort eller sende til resirkulering. Mulighetene er mange, og Wanda jobber i raskt tempo for å senke barrierene for bruktsalg og utvikle produktet videre, sier Thomassen.

Flere av disse tjenesten tilbyr allerede av andre aktører, eksempelvis nykommeren Secundo, som kjøper, henter, renser og selger møbler.

– Vi har dialog med mange ulike aktører innenfor sirkularitet, uten å nevne noen ved navn. Vår dør er åpen, sier Syse Christiansen til ideen om samarbeid startups imellom.

Jager lønnsomhet

Etter planen skal de nye tjenestene bidra til å løfte selskapet til lønnsomhet i Norge i 2024.

Selv opplyser selskapet at de har doblet marginene per kunde i år, og oppnådd lønnsom drift for logistikkplattformen i Oslo.

– Vi har gjort flere ting. Kundene bruker flere tjenester, og de er hos oss lenger. Og så har cac-en (kostnaden av å skaffe en kunde, journ.anm.) vår blitt bedre. Og så er det hvordan vi har strukturert tjenesten med produkt og pris. Kundene har flere valgmuligheter på transportdelen, de kan for eksmpel velge mellom hjelp til innpakking og bæring, eller gjøre det selv. Det er flere valgmuligheter i produktet som tar ut betalingsvillighet.

Norge først

Omsetningen til Wanda øker med solide tall, ifølge Thomassen. Hittil i år er inntektene og antall kunder opp 2,5 ganger sammenlignet med fjoråret, og det styres mot en topplinje på 12 millioner kroner mot fjorårets 4,9 millioner kroner.

Likevel melder behovet seg for en kapitaltilførsel snart, og selskapet planlegger å hente 20 millioner kroner i starten av neste år.

– Vi kommer ikke til å ekspandere videre på kort sikt. Slik kapitalmarkedene er nå, er det lav risikovilligheten på skalering uten å ha vist lønnsomhet i et marked. Vår strategi er å ta Norge til lønnsomhet først, for så skalere videre. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.