Hastelanserte ny app for pasienter i risikogrupper: Følges opp hjemme

Dignio forventer mangedobling av bruken, men den store etterspørselen er likevel paradoksal, mener daglig leder.

Publisert Sist oppdatert

Fredrikstad-selskapet leverer allerede løsninger for avstandsoppfølging via nettbrett, blant annet video og chat, triagering i sanntid og et varslingssystem dersom pasienter ikke tar medisin.

Dignio tilbyr også egenrapportering, egenbehandling og prøvetaking hjemme.

På kundelisten før coronapandemien sto 130 kommuner. En stor pågang fra nye brukere, har nå fremskyndet lansering av en ny app som inkluderer alle løsninger.

Basert på avtaler som er landet de siste ukene, forventer Digino å se en mangedobling av antall pasienter som blir fulgt opp på denne måten.

– Da viruset kom, skjønte vi at vårt verktøy ville bli etterspurt. Vi fremskyndet derfor utvikling av appen, og denne vil gjøre det enklere for kommunene å ta i bruk løsningen på kort tid, sier Lars Christian Dahle, daglig leder.

Helhetlig løsning

De prioriterte arbeidet internt og inngikk samtidig et samarbeid med app-byrået Shortcut som bistår i utviklingen. Selskapet har også benyttet flere frilansere.

– I tillegg er det nok lagt ned vesentlig med ekstratimer i disse dager for å få dette i havn så fort som mulig, sier Dahle.

Appen kan lastes ned på pasientenes egen smarttelefon og inkluderer ulike oppgaver, som for eksempel å rapportere symptomer gjennom spørreskjema eller gjøre målinger av verdier som temperatur, blodtrykk og lungekapasitet.

Helsepersonell får en full oversikt over pasienter i eget verktøy, og de kan basert på dette blant annet prioritere ressurser til de pasientene som trenger det mest.

– Det finnes flere aktører i markedet som leverer deler av det vi leverer, for eksempel video eller spørreskjema, men det er svært få aktører som leverer en slik helhetlig løsning, sier han.

Fremskynder veksten

Appens brukere varierer ifølge Dahle fra kommune til kommune, men det er i all hovedsak snakk om eldre eller pasienter med diabetes, kreftdiagnose og KOLS.

Løsningen brukes nå også for å følge opp andre smittede corona-pasienter.

– I våre planer lå ikke digital hjemmeoppfølging inne med spesielt høy vekst i år. Det ser vi nå at endrer seg, og vi ser ingen grunn til at det skal avta på andre siden av coronapandemien, sier Dahle og legger til:

– Hvis noe, så tror vi at modenheten i markedet er fremskyndet med flere år. Det er det pasientene som tjener aller mest på.

Les også: Digitale legetjenester vokser i turbofart: «Vi er skjøvet tre til fem år frem i tid»

Må utsette kapital

Han kaller imidlertid situasjonen paradoksal. Tross økende etterspørsel og travle dager, blir også Dignio økonomisk rammet av situasjonen.

– Vi er heldige som opererer i et marked hvor vi ikke må stenge grunnet frafall av kunder. Men organisasjonen vår er bygget for skalering og kommer til å trenge tilskudd av kapital på et tidspunkt. Akkurat nå er det vanskelig å si når det vil skje, og vi gjør tiltak for å tåle av dette utsettes, sier Dahl.

I tillegg til krisepakker mener han statlige og kommunale innkjøpere nå må satse stort på norsk teknologi. Dahle viser til fjorårets Stortingsmelding; «Sammen om smartere helseløsninger».

– Det er nå det må gjelde hvis vi skal stå igjen med en levedyktig norsk industri etter dette, sier han.

Les også: Fra hjemmekontor i Portugal, ville André hindre kaos og panikk i Østre Toten: Fant løsningen hos norske startups - i rekordfart