Proptech

Han var med Winge og Halvorsen til Motorola-exit - nå skal han lede Marketers nye «proptech-fabrikk»

Vegard Aas er ansatt for å lede ny satsing i Marketer.

Vegard Aas blir ny direktør i Marketer.
Publisert Sist oppdatert

Aas har bakgrunn som konsulent i Bain & Company og BCG. Tidligere har han vært strategidirektør i Telenor og ansvarlig for å bygge opp den nordiske telegigantens avdeling for innovasjon. 

I Telenor var han blant annet ansvarlig for opprettelsen av Telenors internasjonale inkubatorprogram. Han fikk også en del erfaring med corporate venture-investeringer i startups. 

Etter Telenor ledet Aas arbeidet med global ekspansjon i Odd Johnny Winge og Fredrik Halvorsens Ava Security frem til selskapet ble kjøpt opp av Motorola i 2022 for om lag fire milliarder kroner.

– Du har en solid CV og kan trolig velge og vrake i tilbud. Hvorfor falt valget på Marketer? 

– Selskapet er i et veldig spennende skjæringspunkt, i en eiendomsbransje med stort effektiviseringsbehov, langt mer krevende kunder som forventer digitale løsninger, og ny teknologi som kan muliggjøre dette, sier han. 

Han utdyper at han nylig gjorde en Bain-studie på boligbygging som viste at eiendom er en av bransjene med lavest digitaliseringsgrad, og som nå står ovenfor en transformativ endring 

– Marketer har god traction med kunder i 15 land, har en solid teknologi og et bra team. Selskapet er allerede en ledende aktør i Europa og med på å drive digitaliseringsbølgen innen eiendom. 

Marketer-gründer Amir Folkestad Habhab forteller fra California hvor han oppholder seg for tiden at det var en lang prosess, i et halvt år og med mange kandidater, før valget falt på Aas. 

Ny organisasjonsstruktur 

Første dag på jobben 1. mars tar han over ett av Marketer-konsernets tre selskaper i en ny organisasjonsstruktur som legger mer til rette for rendyrking og vekst.

De tre delene består av det opprinnelige Marketer Real Estate Technologies, som nå ledes av Kaisa Eidet; et eget tjenesteselskap hvor blant annet byrået Eve fra tidligere oppkjøp er plassert; og den siste delen er det nye Marketer Equities som skal ledes av Aas. 

Marketer Equities skal bli et investerings- og holdingselskap for startups som gruppen investerer i, samt nye inkubasjonsmuligheter. 

– Vegard skal bidra med vekst i hele konsernet og hjelpe oss med å få opp strukturer for driften som COO i morselskapet, samtidig skal Equities finansiere og akselerere nye proptech-investeringer og vår eksisterende portefølje, sier Folkestad Habhab. 

Scaleup-fabrikk for proptech

Med inspirasjon fra startup-fabrikker som Askeladden, er planen at Aas skal gjøre Equities til en «scaleup-fabrikk» hvor Marketer bidrar med alt fra identifisering av kundebehov, teknologiutvikling, finansiering og rekruttering av team. 

– Det handler om å raskt ta konseptet fra mvp til testing og skalering uten å brenne for mye cash ved å bruke seriegründere som kjenner bransjen og jobber effektivt, sier han. 

Fabrikken vil være åpen for mange slagsmuligheter, men primært innen proptech i Norden og Europa. 

– Vi sitter på unik innsikt i eiendomsmarkedet, og vet hva som fungerer. Samtidig har vi god erfaring med M&A fra 7 tidligere oppkjøp, og kan finne gode oppkjøpskandidater, sier han og viser til at Marketer får innkommende tilbud om dealer i dag. 

– Vi er helt i oppstartsfasen uten konkrete finansieringsmål. Men vi har allerede sterk interesse fra investorer, og skal levere mye spennende fremover, lover de to. 

– Akkurat nå er det viktigere å få opp metodikken og interessen, så bygger vi sten på sten, sier Aas. 

– Hvilke betingelser tilbyr dere gründerne? 

Aas sikter mot vinn-vinn. 

– Det er viktig for oss at gründerne har «skin in the game», så vi kommer til å lage pakker med gode insentiver til vekst. 

Marketer vil på sin side bidra med en praktisk tilnærming, kunnskap om proptech og tilgang på kunder og data. 

Fortsatt aktivitet i utlandet

Marketer var blant et fåtall norske startups som tidlig kunne vise til bra vekst i salget både i og utenfor Norge. Men i det siste har det vært stille fra selskapet rundt internasjonaliseringen. 

Folkestad Habhab sier at utlandet har vært hovedsatsingen for salgsøkning de siste to årene. 

– Det tar tid å bygge en internasjonal satsing organisk, samtidig har vi fått til veldig mye i løpet av 2023, blant annet oppkjøpet i Nederland. Nå har vi rettet fokus mot Frankrike, Storbritannia og USA, sier han. 

Svakeste nyboligmarked på 30 år

Tallene for 2023 er fortsatt ikke helt klare, men Folkestad Habhab sier at veksten var «forholdsvis god».

Marketer har alltid solgt mest i Norge, og mens de første programvareløsningene deres hovedsaklig rettet seg mot kjøp og salg av brukte boliger, har en viktig satsing de senere årene vært utbyggere av nye boliger. 

Med et rekordsvakt nyboligsalg de siste årene, skulle det være god grunn til å forvente svake tall. Ifølge Folkestad Habhab har det vært tøft, særlig siden slutten av 2022. 

– Det har vært det svakeste nyboligsalget på 30 år, så vi har tilpasset oss. Samtidig stammer brorparten av inntektene våre fra lisenser og knyttet til omsetning av bruktbolig. Så på tross av et nybyggmarked i krise, sikrer omfattende bruktbolig- og lisensinntekter soliditet og god vekst, sier han. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Antall transaksjoner av brukte boliger økte til og med litt fra 2022 til 2023. Det bidro til organisk vekst for Marketer på toppen av økningen fra diverse oppkjøp. 

Proptechgründeren kom likevel ikke helt helskinnet fra det.

– Vi har selvsagt gjennomført noen kostnadsoptimaliseringer også, i likhet med de flerste andre scaleups de siste årene, sier han og presiserer at det er snakk om permitteringer og ikke nedbemanninger, og at den runden ble unnagjort for omtrent ett år siden nå.

Selskapets ansatte i Norge måtte også flytte fra lokalene sine på Tjuvholmen til Grünerløkka da Weworks la ned virksomheten i Norge. 

Men det var i vinter. Nå er det vårtegn i boligmarkedet. I januar økte nyboligsalget med 12 prosent, minner Aas på: 

– Og vi er rigget for oppgangen når den kommer.