event

Gründeren fryktet at bobla i kapitalmarkedet ville sprekke, og bestemte seg for å gå i pluss: Priser seg lykkelig for at han fulgte magefølelsen

Etter at Carl-Erik Michalsen Moberg kuttet kraftig i staben og droppet ulønnsomme kunder, har TicketCo nå snudd et kjempeunderskudd til overskudd.

Carl-Erik Michalsen har ikke bare blitt hundeeier de siste to årene, han eier nå også et lønnsomt selskap.
Publisert

Helt siden oppstarten hadde det vært vekst for nærmest enhver pris – det var det som var ledestjernen. Først hadde TicketCo-gründerne lansert i Norge i 2013, så i Storbritannia i 2017, videre til Sverige i 2019. Veksten var i stor grad drevet av investorpenger – først om ganske så lang tid skulle de gå i pluss.

– Vi har lært av våre feil, sier Carl-Erik Michalsen Moberg, gründer og toppsjef i det ledende event-tech-selskapet.

Han har lagt bak seg den heftigste tiden i selskapets historie. Etter en omfattende restrukturering har TicketCo snudd et kraftig underskudd til det som ser ut til å bli et positivt resultat for året. Nå i andre kvartal gikk selskapet 118.000 kroner i pluss, mot over 5 millioner i minus i samme kvartal i fjor.

Event-prinsen som ble gründer

Mer om snuoperasjonen litt senere, først litt om gründer Carl-Erik Michalsen Moberg (38). Den utadvendte bergenseren var event-gründer allerede da han var 16 år. Da faren var bortreist, holdt han hjemmefester der han tok inngangspenger fra gjestene – med dørvakter og det hele.

Michalsen Moberg var heller ikke fremmed for å ta risiko. For da han senere skulle finansiere studiene på BI, leide han hele cruiseskipet Prinsesse Ragnhild, og fylte det opp med studenter.

– Vi booket altfor mange artister, og tapte penger det første året. Det var en vond start, men året etter endret vi på det vi hadde gjort feil, og tjente inn det vi hadde tapt.

Ideen til TicketCo fikk han da han skulle arrangere tidenes musikkfestival i Hemsedal, og hadde booket så å si alle rommene på skistedet. Eventet gikk ikke særlig bra, men den tekniske løsningen de hadde fått utviklet for å selge billetter, kunne de jo selge til noen andre. Sommeren 2012 bestemte han seg for å slutte i dagjobben og gå «all in» med billett-teknologi.

Krise-sensitiv

Det har ikke vært en helt problemfri ferd for selskapet siden den gang, og som oppstartsselskaper flest har de fått seg en og annen smell på veien. Det meste blir imidlertid smått i forhold til veggen de møtte da pandemien la et stummende mørke over alt som hadde med fysiske arrangementer å gjøre i 2020. Riktignok hadde gründerne velvillige investorer som lot dem fortsette å investere i produkt mens mange av konkurrentene bremset fullstendig opp, men 95 prosent av inntektene forsvant nærmest over natta.

Kanskje var det også dette som gjorde at Carl-Erik Michalsen Moberg fikk en dårlig følelse av pandemi-hypen som rådde rundt en del av tech-selskapene. Han så alle Euronext Growth-noteringene, med investorer som kjøpte seg inn og solgte seg ut kort tid etterpå. Han så verdivurderinger som ble blåst ut av proporsjoner, og selskaper uten særlig inntekter som snart ville trenge penger igjen.

– Mange snakket om at luften kom til å gå ut av ballongen for selskapene som bare hadde visjoner, og ikke skalerbare forretningsmodeller i bunnen. Magefølelsen min sa at dette var i ferd med å skje, så derfor tok vi harde grep allerede nå i januar, forteller TicketCo-sjefen, og legger til:

– Hvis vi ikke hadde gjort det vi gjorde, tror jeg vi hadde vært ferdig i dag.

TicketCo har lokaler ved Solheimsviken i Bergen, der de har blant annet Healthy Eats, StartupLab, Itslearning og småbåthavnen som naboer.

Kuttet kraftig i staben

I nedbemanningen som fulgte gikk TicketCo fra over 40 ansatte til 25 ansatte, og det nye målet var klart:

– Vi skulle få en positiv cashflow.

Da verden et par måneder senere ble snudd på hodet med invasjonen i Ukraina og økende inflasjon og renter, kunne Ticketco-gründeren ikke vært mer fornøyd med timingen for snuoperasjonen. Han kaller det en «sweet spot», slik som kapitalmarkedet nå har utviklet seg.

– Vi har hatt en tøff prosess, men jeg tror flere selskaper hadde hatt godt av å gjøre denne type grep, sier Michalsen Moberg.

Fokus, fokus, fokus

TicketCo har smalnet inn fokuset, og droppet flere av kundene som ikke har passet inn, for å satse der det er mest lønnsomt. De står nå igjen med sport og konsertarenaer – etter tidligere å ha henvendt seg langt mer bredt, mye fordi de startet i Norge.

– Markedet er veldig lite i Norge, og du forsøker hele tiden å finne nye kunder inni dette lille markedet. Da ender du opp med å løse ting for en festival, en fotballklubb, et kulturhus, eller noe annet. Du blir en «swiss armyknife», som skal brukes til alt. Det er farlig.

– Hvorfor det?

– Det du har laget blir alt for alle og ingenting for noen. Når du da går ut internasjonalt der konkurransen er knallhard, da taper du.

Fant fotballklubbene

Sett i ettertid burde de ha tenkt slik tidligere. Kanskje hadde det hjulpet å gå tidligere til utlandet og et større marked, så snart de så at de hadde en viss «product market fit» her hjemme.

– Hvis du skal gå internasjonalt, bør gründeren flytte ut med en gang.

Mye av det han trodde var riktig da han flyttet til Storbritannia i 2017, viste seg å være feil. Gründerne tenkte at de skulle gjøre som de hadde gjort i Norge – begynne med studentene først. De visste ikke at de fleste studentorganisasjonene hadde egne systemer som de ikke ville bytte ut.

Det var i Storbritannia de forsto hvor de egentlig burde ha satset fra første stund – de mange mindre fotballklubbene som hang etter digitalt, som ville ha stor nytte av en betalingsapp der de kunne selge både billetter, mat og drikke til publikum. En liten revolusjon der klubbene kunne gå fra et salig kaos av kontanter og køer, til «en digital assistent» der publikum lett kunne bestille og betale, og dessuten fikk forslag om hva de ville ha, basert på hva de spiste eller drakk forrige gang de var på kamp.

Den nye friheten

Det er der de nå konsentrerer kreftene som er igjen etter nedbemanningen tidligere i år. Etter å ha spist seg inn på markedene i de lavere ligaene, med klubber som Macclesfield og Eastleigh, er TicketCo nå på vei oppover i divisjonene. Målet for det kommende året er å ta en lederposisjon blant klubbene i championship, nest øverste nivå i engelsk fotball.

Planen er å bruke fundamentet fra England til å gå inn i nye land.

– Det er et hardt marked, men når vi klarer det her, så kan vi klare det overalt, sier Michalsen Moberg.

Han nyter den nye friheten fra investorene, og røper at TicketCo nå er i dialog om mulige oppkjøp av andre selskaper.

– Nå er det vi og ikke kommende investorer som bestemmer strategien.

Han utelukker ikke at selskapet vil hente mer kapital i en ikke altfor fjern fremtid.

– Forskjellen nå er at investorene kommer til oss basert på hva vi har fått til av inntekter.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*