-
Avdelingsleder | DNB Bank ASA
-
Head of People and Culture | Noteless
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
AI and ML Engineer | NBIM
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
kapital
Gikk to måneder uten lønn før snuoperasjon – nå får de flere stjernegründere med på eiersiden etter lansering
Wepost har satset alt på nytt AI-produkt.

Etter at Wepost spant ut av NTNUs Entreprenørskole i Trondheim i 2024, har selskapet vært gjennom en startupreise med klassisk prøving og feiling.
Oppstarten har utviklet flere ulike verktøy for AI-markedsføring i sosiale medier, og har jobbet aktivt med å få produktene ut til potensielle kunder, blant annet gjennom lanseringsfester.
I følge gründer Benjamin Bekken har strategien fungert godt. Etter lansering i januar, av et verktøy som gjorde det mulig for bedrifter å publisere innhold åtte steder samtidig, fikk de raskt inn 1500 nye brukere.
Men; de fleste forsvant igjen kort tid etter, forteller han.
– På det meste var det rundt 10 betalende kunder blant de 1500, sier Bekken og fortsetter:
– Det viste oss at produktet rett og slett ikke var bra nok. Vi lærte ekstremt mye av feilene, og bestemte oss for å lansere på nytt, men med en litt annen tilnærming.
I april i år var det derfor tilbake til tegnebrettet da selskapet hadde gått tom for penger. Nå har de igjen lansert et nytt AI-produkt som har begynt å bære frukter.

Gikk uten lønn
Første gang Shifter skrev om Wepost, besto teamet av rundt ti personer. I dag er de til sammen fire personer som jobber ved Gründergarasjen i Oslo – Bekken, Trond Haugå, Håkon Græsberg og André Bjørgum.
Selv om selskapet hele veien har hatt betalende kunder, gikk de fire to måneder uten lønn før ting begynte å snu rundt sommeren.
Gründerne hadde nemlig sett større betalingsvilje for et AI-markedsføringsprodukt som skrev innhold for personlige profiler på sosiale medier, og bestemte seg derfor for å satse videre på det.
– Da skjedde det noe helt annet. Plutselig tok folk kontakt med oss i stedet for at vi måtte oppsøke dem.
Ifølge Bekken bruker flere profilerte profiler nå produktet til å skrive innhold på sosiale medier som Linkedin, uten at han vil avsløre hvem.
– Noen blir nok litt skuffet når de oppdager at folk ikke skriver innleggene sine selv. Men vi jobber med svært flinke gründere, ofte i scale-up-fasen, som skal bygge personlig merkevare, hente penger og nå ut til et internasjonalt marked, forklarer han.
Bekken forteller at kundebasen har firedoblet seg siden pivoteringen og at de nå har månedlige gjentagende inntekter på 80.000 kroner. Han hinter også om en ny lansering i september.
Frisk kapital
Nå har gründerkvartetten fått med seg et lite knippe av profilerte profiler fra startupmiljøet inn på eiersiden: Martin Skow Røed (Databutton-CTO), Sigurd Gran-Jansen fra Remarkable, Sigve Søråsen (Strise), Patrick Skjennum (Strise) Petter Reistad (Celsia-gründer), og Johannes K. Kolberg (med bakgrunn fra selskaper som Cognite og Indykite).
Bekken vil ikke gå ut med hva slags beløp det er snakk om.
Målet nå er å break-even i løpet av høsten.