NTNU-startup

Studenter bruker kunstig intelligens og sosiale medier til å vinne over «dinosaurene» 

NTNU-startupen Wepost mener flere må satse på markedsføring gjennom sosiale medier for å danke ut konkurrentene. 

Wilhelm Kruse Kielland under DNB NXT «100 pitches»
Publisert

De som ikke har fått med seg at man kan nå ut til veldig mange på sosiale medier, har kanskje ikke fulgt så godt med i timen. Det er hvertfall nok av eksempler på dem som har tjent seg søkkrike av å legge ut innhold på de forskjellige plattformene. 

Nå har NTNUs Entreprenørskole i Trondheim avlet frem en nykomling som vil hjelpe vekstbedrifter å også nå ut på nettopp plattformer som Linkedin, Instagram og Tiktok. 

Studentstartupen Wepost har nemlig utviklet teknologi som bruker kunstig intelligens og strategi til å produsere markedsinnhold for startups og scaleups til sosiale medier.

– Slik kan bedrifter som er «up and coming» klare å ta en posisjon i markedet og utkonkurrere de store dinosaurene med store markedsandeler og penger, sier Wilhelm Kruse Kielland, CPO i Wepost. 

Og i følge dem selv har de på kort tid fått oppmerksomheten fra flere aktører som tenker det samme. 

Unngår de «store fiskene»

– Det er så mye kule startup-bedrifter, og det hadde vært så gøy å få være med på deres reise, sier CMO i selskapet, Anne Mjønerud Gjestvag. 

Hele gjengen: (f.v.) Wilhelm Kruse Kielland, Benjamin Andersen Bekken, Tiril Erikstad, Lisa Marie Austad, Trond Haugå, Håkon Græsberg og Anna Mjønerud Gjestvang.

Wepost sikter seg altså inn mot startups og scaleups. NTNU-gjengen mener nettopp slike vekstbedrifter er helt avhengige av å satse på god markedsføring i sosiale medier dersom de skal ta sin plass i markedet og danke ut «de store fiskene».

– For å putte det på spissen: Det er sinnsykt teit om selskapet dør fordi man ikke fikk til markedsføringen. Det skjer med selskaper i dag, og det er ting som kan løses med teknologi og gode hoder, sier COO Trond Haugå. 

– Vår visjon er å gjøre det så enkelt å drive med god markedsføring at det skal være umulig å nedprioritere, fortsetter Gjestvang.

Gjestvang påpeker at det er viktig å være til stede på alle sosiale medie-plattformene fordi man da når ut til alle de forskjellige aktørene man trenger som en vekstbedrift. 

– Instagram er for eksempel veldig god til rekruttering og skape «brand awareness», påpeker hun. 

Selv har de rundt 1200 følgere på Linkedin og 320 på Instagram, og bruker sine egne kanaler til å teste ut og å utvikle produktet. 

– Hvem er deres største konkurrenter?

– Det er flere andre som lager innhold som ser mer ut som «templates », mens vi jobber mer med å lage spesifisert innhold som forteller deres historie og som får dem til å skille seg ut, svarer Haugå. 

De peker likevel på Go Charlie som den aktøren med et produkt som kan ligne deres. Samtidig mener de likevel de skiller seg ut fordi de er selektive i hvem de velger å samarbeide med. 

– Nå er vår visjon å hjelpe de vi selv har troen på, sier Kielland. 

– Har dere planer om å sikte mot å få inn de «store fiskene» etter hvert da? 

– Akkurat nå er det de skalerende bedriftene vi jobber med, men på sikt kan det jo bli aktuelt, sier Kielland. 

På kundelisten har de foreløpig Omnimod, Monil, Kyte, Entrepedia og Aviant. Flere av disse er også studentstartups, som gjengen har møtt gjennom Entreprenørskolen i Trondheim.

NTNU-startup

Wepost ble altså opprettet gjennom NTNUs Entreprenørskole som Shifter har skrevet om flere ganger tidligere. 

Entreprenørskolen har nemlig i nøyaktig 20 år produsert studentstartuper, som Ei solutions og Hubro Education

Benjamin Andersen Bekken, som er gründer og CEO i Wepost, forteller at startupen raskt kom på plass etter at han og medgründer Kielland begynte på studieløpet i fjor høst.  

Og det var på tampen av november i fjor at Wepost offisielt ble født, selv om Bekken og Kielland hadde jobbet med idéen en stund på egen hånd. 

Allerede før jul skaffet de Entrepedia og Aviant som betalende kunder, og siden har Wepost vokst til å i dag bestå av tilsammen ti personer. 

Gründerne legger ikke skjul på at de har hatt mange fordeler av å starte selskapet igjennom Entreprenørskolen. 

Blant annet forklarer Kielland at nettverket de fikk var til stor hjelp i startfasen slik at de fikk inn kunder, spesielt fordi de nettopp retter seg mot startups. 

NTNU: Wepost teamet på sitt kontor ved NTNUs entreprenørskole.

– Vi fant ut at vi ville hjelpe startups og da var vi allerede inne i miljøet og kjente mange. Da fikk vi tidlig spurt folk hva de trengte og kjørte noen piloter, sier Kielland og fortsetter: 

– En ting er nettverket, men også alt man får av å ha andre rundt seg som også vil få til noe. Det skaper energi og motiverer. Det er også en stor risiko å skape en bedrift, så det å ha trygge folk rundt seg er godt. 

Når det gjelder støtte har de fått 200.000 kroner i oppstartstilskudd fra Innovasjon Norge og 75.000 kroner av NTNU Discovery.

– En gamechanger

Shifter har omtalt Wepost tidligere i forbindelse med deltakelsen i årets finale av «100 pitches» på DNB NXT, som gjerne blir omtalt som Norges største pitchekonkurranse. 

Kielland, som også var den som sto for å holde pitchen foran juryen, mener at det å delta under arrangementet var en seier i seg selv på grunn av oppmerksomheten som fulgte, selv om de ikke hentet inn seieren. 

Han påpeker at de blant annet kom i kontakt med mange potensielle kunder under arrangementet, og at de benyttet muligheten godt til å snakke med mulige investorer. 

– Teamet består jo av sultne folk så vi tar de mulighetene vi får, sier Kielland spøkefullt.

I følge dem selv skal totalt 30 ha meldt interesse i timene mellom semifinalen og finalen under arrangementet.

Wilhelm Kruse Kielland under DNB NXTs pitchekonkurranse

Mulig Oslo-flytt

For tiden deltar de i akseleratorprogrammet 6AM, som skal vare helt frem til jul.

Etter jul er planen å hente fem millioner kroner i en investeringsrunde, og målet er å skaffe 100 betalende kunder i løpet av 2024. Haugå kan fortelle at de trolig får på plass ti før jul som altså er aktører de har kommet i kontakt med blant annet etter «100 pitches». 

Hele Wepost-gjengen holder i dag til i Trondheim, men flere skal muligens flytte seg ned mot hovedstaden om ikke så lenge. 

– Vi har ikke landet på om alle skal flytte ned, eller om halve teamet skal være her i Trondheim og halve i Oslo, sier Haugå.

Siden Wepost offisielt ble opprettet på tampen av fjoråret er det naturlig nok lite å finne i regnskapet for 2022. Inntektene havnet på 39.000 kroner, mens ordinært resultat før skatt/årsresultatet havnet på 17.000 kroner.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.