matlevering
Matleveringsgigant kjøper opp to konkurrenter for milliarder
Amerikanske Doordash går på shopping.

Den amerikanske matleveringsgiganten Doordash åpner lommeboken og kjøper opp både restaurantbookingplattformen Sevenrooms og den britiske matleveringstjenesten Deliveroo.
Det melder flere nyhetsmedier, deriblant CNBC.
Prislappen for den britiske tjenesten er 3,9 milliarder dollar – 40 milliarder norske kroner. Det er et bud som tilsvarer 180 pence per aksje som innebærer en premie på 44 prosent sammenlignet med den britiske matleveringstjenestens aksjekurs 4. april, som var dagen før budet kom.
For SevenRooms blar Doordash opp med 1,2 milliarder dollar.
– Vi tror både SevenRooms og Deliveroo vil utvide vår evne til å bygge førsteklasses tjenester som øker vårt potensial for å vokse lokal handel og støtte våre finansielle mål, uttaler Doordash i en pressemelding.
Les også: Nå kommer matleveringsrobotene til Sverige – Norge kan stå for tur
– Jeg kunne ikke vært mer begeistret for utsiktene til hva DoorDash og Deliveroo kan oppnå sammen, sier Tony Xu, administrerende direktør og medgründer av Doordash, i forbindelse med at kjøpet av Deliveroo ble annonsert tidligere tirsdag morgen.
CNBC skriver videre at oppkjøpet markerer slutten på flere turbulente år for Deliveroo, som opplevde at aksjene stupte 30 prosent under børsnoteringen i 2021 – omtalt som en av de verste børsdebutene på London-børsen noen gang.
Konsolidering i matlevering
Matleveringsbransjen har de siste årene gjennomgått en konsolidering (sammenslåing).
Doordash kjøpte også finske Wolt for syv milliarder euro i 2022. Tidligere i år ble Just Eat kjøpt opp av investeringsgruppen Prosus for 43 milliarder norske kroner.
Også Just Eat, som tidligere konkurrerte på det norske markedet mot aktører som Foodora og Wolt, slet med fallende aksjekurs før Prosus-oppkjøpet.
Nyhetene om Sevenrooms og Deliveroo kommer samtidig som selskapet la fram skuffende tall for første kvartal. Inntektene endte på 3,03 milliarder dollar, under analytikernes forventninger på 3,09 milliarder.
Investorene reagerte umiddelbart negativt på nyhetene. Doordash-aksjen falt rundt fire prosent da tallene ble kjent tirsdag, skriver CNBC.
Selskapet kan likevel vise til solid vekst i antall bestillinger. I første kvartal ble det levert 732 millioner ordrer, en økning på 18 prosent fra samme periode i fjor.
– Så langt i 2025 har etterspørselen fra forbrukerne på våre markedsplasser forblitt sterk, med engasjement på tvers av ulike forbrukergrupper som vi mener er i tråd med typiske sesongmønstre, skriver selskapet.