salg
Selger Prisjakt for en halv milliard
Schibsted Marketplaces selger prissammenligningstjenesten til et svensk investeringsselskap.

Schibsted Marketplaces, snart Vend, har besluttet å selge prissammenligningstjenesten Prisjakt. Kjøperen er det svenske investeringsselskapet eEquity.
Det melder E24.
Prislappen er satt til 500 millioner svenske kroner, tilsvarende 537 millioner norske kroner.
– Dette er et spennende neste steg for Prisjakt etter nesten 20 år som en del av Schibsted, uttaler Christian Printzell Halvorsen, toppsjef i Schibsted Marketplaces, i en børsmelding.
– Salget av Prisjakt markerer også en viktig milepæl i forenklings-reisen for Schibsted Marketplaces, og bidrar til vår pågående reise for å strømlinjeforme organisasjonen og porteføljen, forklarer toppsjefen.
Prisjakt er en nett-tjeneste der folk kan sammenligne prisene på ulike varer. Selskapet ble opprettet i 2002.
Overfor E24 uttaler managing partner i det svenske fondet, Magnus Wiberg, at Prisjakt har vært en sterk konkurrent til Pricerunner, som de tidligere har vært investert i.
– I dag ser jeg fortsatt Prisjakt som den sterkeste aktøren i markedet, med en fantastisk mulighet til å vokse og ta markedsandeler, sier Wiberg.
Schibsted Marketplaces har siden splittelsen av Schibsted Media i juni 2024 operert som en selvstendig markedsplass-selskap, blant annet som eieren av Finn.no.
Schibsted Marketplaces har tidligere varslet at det vil selge seg ut av flere satsinger som Lendo, Prisjakt og Mittanbud.
Les også: Schibsted vil kvitte seg med store deler av venture-porteføljen.