LAST MILE

Just Eat gir opp Norge etter stortap

Knapt ett år etter at Just Eat satte i gang en storsatsing i Norge, kaster de inn håndkleet.

Administrerende direktør Carsten Boldt i Just Eat Norge legger ned virksomheten 1. april.
Publisert Sist oppdatert

Europas største matleveringstjeneste, Just Eat Takeaway, tapte mindre enn ventet i fjor, kommer det frem i årsrapporten som ble publisert onsdag. Omsetningen økte med 33 prosent til 5,3 milliarder euro, mens resultatet ble et tap på 350 millioner euro i fjor.

Nord-Europa var selskapets klart sterkeste marked. I Norge har selskapet derimot gjort det mye dårligere enn ventet.

Nå tar Just Eat konsekvensen av det, og trekker seg ut.

I rapporten vises det til et samlet tap i Norge og Portugal (som selskapet også forlater) på 10 millioner euro i fjor, tilsvarende omtrent 100 millioner kroner.

Fremover er strategien til Just Eat å satse tyngre på markeder hvor de har eller kan ta lederposisjon, skrives det, mens de øvrige kuttes.

Just Eat skal være ute av Norge allerede 1. april, opplyser selskapet.

LES OGSÅ: Blodrødt for den svenske bakmannen i det ville europeiske racet til dørstokken

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Varslet storsatsing

Nyheten om at Just Eat trekker seg ut, kommer overraskende. I fjor vår fortalte selskapet om en ny storsatsing her til lands. Selskapet hadde ansatt mer enn 120 sjåfører og tredoblet salgsstyrken for å vokse i Norge.

Samtidig kommuniserte Just Eat en «formidabel vekst» i Norge de siste årene. Under pandemien i 2020 økte antall takeaway-bestillinger for eksempel med over 30 prosent, og ambisjonene var like høye for fjoråret.

Selskapet opplyser at de hadde over 125.000 kunder i fjor, og formidlet matbestillinger for 250 millioner kroner i Norge i 2020.

Den store satsningen i Norge var et resultat av fusjonen mellom Just Eat og Takeaway.com, som gikk gjennom i mai 2020.

– Når det gjelder digitalisering av restaurantbransjen, er Norge fortsatt et stykke bak svensker og dansker. I stedet tviholder nordmenn på telefonen som bestillingskanal, sa administrerende direktør Carsten Boldt i en pressemelding i fjor.

Les også: Derfor gikk Just Eat ut på dato.