Carepacks måtte skrote embalasjen for sitt sunne snack da coronaen kom. Christin Westby, Stig Ola Johansen og Christina Engelsen.

Da kaldsvetten tok snacks-gründerne, skjønte de at forretningsmodellen måtte fornyes: Gjennomførte femårsplanen på fem måneder

Mens konferansemarkedet ligger med brukket rygg, satser Carepacks på forbrukermarkedet.

Publisert

Carepacks har i noen år levert sunn snacks til bedrifter, hoteller og konferanser gjennom abonnement og levering på døren. I vår bar startupen blant finalistene i kampen om utmerkelsen «Årets innovasjon for produksjon og emballering» under Holdbar 2020-arrangementet på Norges Varemesse.

Dette var imidlertid et av de siste store eventene som ble arrangert før virusutbruddet traff landet, og hele kundegrunnlaget til Carepacks forsvant over natta.

– Det tok ikke mange dagene før vi våknet opp kaldsvette, og innså at hele forretningscaset trengte en seriøs oppussing til dagens utfordring, forteller gründer og CEO Stig Ola Johansen.

Fant nytt nedslagsfelt

Han startet selskapet sammen med sin kone May-Rita Kappfjell, Tonje Elise Nordgård og friidrettsutøver Ezinne Okparaebo i 2016. Målet var å tilby folk et sunnere snackalternativ.

Etter noen år med god utvikling, sto duoen nå på stedet hvil. Hotellene var stengt og konferansene avlyst i uoverskuelig fremtid. Og emballasjen selskapet hadde brukt i sine snack-leveranser var så å si ubrukelig, fordi det belaget seg på flere hender i samme boks.

Det første de gjorde var å gå i dialog med Innovasjon Norge, som sørget for nok kapital til å holde selskapet flytende.

– Ganske kjapt etter det var vi klare med en ny forpakning, Snackshaker 1.0.

Det nye produktet er luft-tett og har en liten åpning, slik at kundene kan riste ut innholdet i små posisjonskåler i stedet for at alle forsyner seg av én beholder.

Den nye snack-shakeren

– Nedslagsfeltet ble mye bredere. Vi så også til utelivsbransjen og fikk et tosifret antall kunder der samtidig som vi har fått inn mange nye kunder innenfor kjernesegmentet. Nordea, Eurest Konferanse & Selskap og mange flere implementerer dette i sitt tilbud til sine gjester og ansatte. Dette styrker strategien og gjør at vi fortsetter å øke innovasjonstakten vår videre.

– Det gikk fra bekmørkt til å faktisk se ganske lyst ut, forteller gründeren.

Går inn i B2C

Johansen forteller at krisen har endret mange av planene til selskapet.

– Vårt hovedsegment er fortsatt hotell og konferanse. Men det ble jo seriøst pauset. Og det tvinger oss til å tenke nytt. Vår plan er at vi skal vokse gjennom hotell- og konferanse-markedet i Norden. Men med et såpass krevende marked, fortsetter vi i Norge en stund.

I stedet velger selskapet å fremskynde andre planer, og sikter seg nå inn mot B2C og dagligvaremarkedet.

– Det var egentlig et femårsperspektiv på B2C-satsningen. Men vi har sett oss nødt til å fremskynde den. Vi har en lekker serie som er utviklet for storhusholdningsmarkedet som og er en god «product to market fit» for B2C.

Selskapet har også fått med seg en god slump penger for å vokse videre: to lån på til sammen 1,6 millioner kroner fra Innovasjon Norge og en mindre brofinansiering fra eksisterende eiere.

– Det å ha Innovasjon Norge, har reddet oss veldig i år, sier Johansen.

– Var det et alternativ å levere snacks til alle de som satt på hjemmekontor hele våren?

– Det var noen av kundene våre som gjorde det. Blant annet Sweco tok kontakt med oss da de skulle «onboarde» 100 nye ansatte i juni, og ønsket å gi de en god opplevelse, midt i corona. Der lagde vi egne pakker med hilsen fra ledelsen.

Han forteller at initiativet ble godt mottatt.

– Man må skape samhold i bedriften på en annen måte i disse tider. Og da spiller vår løsning en rolle.