-
Demand Generation & Campaign Manager (Scandinavia) | Infrakit
-
Senior Strategic Partnership Manager | DNB
-
CFO | Biosort
-
Frontend Developer | Pareto Securities
-
Startup Manager | Framdrift Innovasjon AS
-
Head of Community | Framdrift Innovasjon AS
-
Utvikler | Blank
-
Forretningsutvikler | NAF
-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
jobb
Da 80 kolleger mistet jobben, tok Henrik grep: Samlet tech-miljøet til «grasrot-dugnad»
Det startet med en brutal beskjed om nedbemanning i Remarkable. Det endte med en lynrask mobilisering, en totalkostnad på 300 kroner, og kø av investorer og selskaper som ville sikre seg «papir-brett»-kompetansen.
Det var ikke gitt at det skulle ende med optimisme da den norske enhjørningen Remarkable nylig måtte la rundt 80 ansatte gå.
Men for Henrik Sandsmark, tidligere ansatt i selskapet, dukket det raskt opp en tanke om at denne sammensetningen av mennesker var for verdifull til å splittes opp uten en plan.
Onsdag denne uken gjennomførte han og et lite team en full karrieredag på Startuplab, med pitching, coaching og bedriftspresentasjoner.
– Jeg har ofte tenkt på hva som kunne blitt dersom en slik gruppe med talent hadde gjort noe nytt sammen. Man er sykt privilegert som får jobbe i et slikt selskap, men hva skjer om børskrakket kommer, eller noe går galt? Hva om alle står der arbeidsledige en morgen?
Det var slike tanker som lå bak den litt uvanlige metoden, og arbeidsgivere var ikke vanskelig å be.
Sandsmark mener kulturen i Remarkable skiller seg litt fra mange andre vekstselskaper, noe som gjør de ansatte ekstra ettertraktet.
– Det er skyhøyt nivå, men det er ikke som i en hyperkompetitiv salgsorganisasjon. Det er orientert rundt at «dette er noe vi gjør sammen», ingen setter seg selv først. Det gir en unik base for å starte noe nytt, sier han.
300 kroner og LinkedIn
Sammen med Kristian Faller, en veteran med ni år i selskapet som beskriver egen tid i Remarkable som en «kulturbærer og allsidig nøkkelspiller», bestemte de seg for å handle raskt. Faller brukte sosiale medier for å mobilisere miljøet
– Vi har egentlig brukt lite tid og ressurser på dette. Det meste foregikk på LinkedIn. Vi brukte 300 kroner på navnelapper og litt tid på detaljene de siste dagene, forteller Faller.
Lokalene fikk de låne kostnadsfritt, i tråd med dugnadsånden som oppsto rundt initiativet. Startuplab bidro med øl, mens Sopra Steria sto for pizza. Sandsmark beskriver det som en «grasrot-dugnad» hvor målet var å koble den ledige kompetansen med sultne startups og investormiljøer.
Hardware-abstinenser
Responsen fra næringslivet lot ikke vente på seg. Christian Olsen var blant de første som svarte ja til invitasjonen. Etter 4,5 år i Remarkable meldte han i september overgang til Six Robotics for å bygge opp avdelingen deres for «supply chain».
For ham var det naturlig å lete etter talent i «gamleklubben».
– Jeg kjenner mange som er berørt og vet hvilken styrke som ligger i denne gjengen. Det er stor interesse for oss å ha en dialog med de riktige kandidatene, sier Olsen.
Også Roest, som produserer maskiner som brenner kaffebønner, ville være med, og stilte naturlig nok med kaffe.
Hardware-entusiast Sandsmark synes det er litt ekstra stas at et selskap som Roest, som faktisk bygger noe håndfast, deltar.
– Da blir det litt mindre abstinenser til det å jobbe med hardware. Mange jobbet i Remarkable nettopp fordi de synes at hardware er fett, sier han.
At stemningen var annerledes enn på tradisjonelle karrieredager, bekrefter Amanda Wörne fra Memoservices som bistår techselskaper med rekruttering.
– Det har vært et superfint arrangement. Man møter folk på en litt mer «relaxed» måte. Jeg vil gjerne se mer av dette fremover, sier hun.
Ringeklokker og gründerspirer
I tillegg til å fungere som en møteplass for jobbsøkende og arbeidsgivere, var det også satt av tid til pitching for å undersøke om det kanskje er mulig å starte opp noe sammen.
Anders Eggum, som har bakgrunn som personalleder for utviklere i Remarkable, tok oppfordringen på strak arm og benyttet anledningen til å pitche en idé om en ny type trådløs ringeklokke.
Eggum sluttet i selskapet tilbake i mars og har nokså nylig fått napp på ny jobb. Samtidig er en aktiv del av det utvidede alumni-nettverket som nå hjelper hverandre videre.
Hjelp fra innsiden
Arrangørene fikk også støtte fra sin tidligere arbeidsgiver.
– Rekrutteringsteamet i Remarkable tok faktisk kontakt med oss. De forstår veldig godt alle folkene og kompetansen som finnes, forteller Sandsmark.
I egne coaching-sesjoner ga de konkrete råd for arbeidssøkere som står i en rekrutteringsprosess, «dos and don’ts», og hvordan man mentalt omstiller seg slik at man kommer forbi eventuelle sperrer som kan oppstå i nedbemanningsprosesser.
– Det er ikke gøy å bli sagt opp, og man kan ha tusenvis av følelser rundt det. Men det å se at det finnes et liv etterpå, er kanskje noe av det viktigste, sier Sandsmark.
Investorene banker på døren
Suksessen med samlingen har allerede skapt ringvirkninger. Sandsmark, som i sin tid var gründer i employer branding-startupen Rotor, forteller at miljøer innen venture har tatt kontakt og lurt på om de kan være med å arrangere lignende konsepter fremover.
Han tror modellen er repeterbar for andre selskaper som må nedbemanne også.
– Ja, det tror jeg. Folk heier på det, så det har helt klart gitt mersmak, sier han.