Bærekraft

– Bruktmarkedet er veldig, veldig crazy akkurat nå

Investorene kaster seg på gjenbrukstrenden. Brukt-markedsplassen Secundo dobler verdsettelsen i sin andre runde på et halvt år.

Secundo-teamet har sitt eget fotostudio.
Publisert Sist oppdatert

Med Tise-suksessen som brøytebil for gjenbruks-startups har Eirik Broms og medgründer Joachim W. Hoff i løpet av 12 måneder bygget en bruktmarkedsplass fra om lag ingenting til en omsetning på en halv million i måneden.

Og veksten ligger an til å fortsette.

– I fjerde kvartal 2021 hadde selskapet en omsetning på 450 000 kr og i Q3 22 havner vi på 1,5 MNOK. Dette er uten å ha fått full effekt av nye markedsplassen og nye løsningene som nettopp er blitt lansert. Vi skal fortsette å vokse inn i 2023 og blir skuffet om vi ikke har «double digit runrate» tidlig 2023, sier medgründer og styreleder Shafi Adan.

– Bruktmarkedet er veldig, veldig crazy akkurat nå, sier salgssjef Hoff. – Det er for alvor blitt et must å være miljøbevisst og det gjenspeiler seg i salget vårt.

Ting har endret seg fort. Selv solgte Hoff brukte bøker via sparkesykkel for 12 måneder siden. Nå selger han tusenvis av produkter, innoverer logistikkbransjen og snakker om å erobre Europa.

For tiden utgjør brukte sofaer om lag en tredjedel av omsetningen i Secundo, men det meste med litt volum skal i prinsippet kunne selges på nettsidene.

Mens møbelprodusenten Ekornes rapporterer om svake salgstall og permitteringer, er det en helt annen virkelighet i brukt-enden av markedet.

– Vi ser at det meste av møbler vi får inn fra de og andre, selges i løpet av et par dager. Vi ser også en tydelig trend der varer fra for eksempel Skeidar og Ikea selges videre før de har kommet inn på lageret vårt, fordi det er 2-4 måneders leveringstid hos butikkene. På enkelte modeller har vi et titalls mennesker på venteliste, sier seriegründer Broms som i sin tid solgte sin del av Privatundervisningen til Gyldendal.

La ned egen møbelsatsing for en jobb i Secundo

I tillegg har Secundo fått med seg Martin Eliassen på teamet. Han la ned sin egen treårige satsing på hjemkjørte møbler for å jobbe med mye av det samme i Secundo.

– Jeg likte ambisjonene og den skalerbare teknologien og ville bli med på reisen, sier han.

Fra starten hadde selskapet med seg Shafi Adan og Arne Kvale, med bakgrunn fra blant annet Solgt.no, som både medgründere og styremedlemmer.

– Vi har egentlig ikke fått til noe ennå. Dette er bare starten, det er nå vi skal gønne på, sier Broms.

Doblet verdsettelsen i tøft kapitalmarked

Denne uken sikret de seg seks millioner i kapital som verdsetter selskapet til 51 millioner kroner etter penger. Det er en dobling siden januar da Eie Eiendomsmegling kom inn blant investorene.

Eie deltok også i denne runden, mens norske Acme Capital tok lead.

– Vi bestemte oss i mai for å hente penger, ikke fordi vi må, men fordi vil ønsker å skalere, sier Broms.

Interessen fra risikokapital og family offices var ifølge gründerne stor.

– Vi måtte takke nei til flere store som ville inn, sier han.

Vokser med lean-tilnærming

I tillegg til at gjenbruk er hot blant investorene for tiden, og at det er en potensielt lukrativ forretningsmodell å hente inn nærmest gratis sofaer og selge dem igjen til flere tusen i et marked med rasende inflasjon, har investorene vist entusiasme for Broms bruk av lean i byggingen av selskapet.

Fra venstre bak: - Torstein Kolset, strategy advisor - Erfan Shokoufeh, upcycling artist - Marius Strømmen, logistics manager. Foran fra venstre: - Mortaza Baqueri, junior AI developer - Eirik Broms, founder & ceo - Gurjot Singh Aulakh, junior AI developer - Martin Eliassen, product manager - Joachim Hoff, co-founder & cso - Hajar Ben Hammou, product & sustainability.

– Vi har mange ideer og får mange tilbakemeldinger fra kunder hele tiden. Da gjelder det å ha en kort iterasjonssyklus hvor vi fortløpende tester og kvitter oss med idéer som ikke fungerer og innfører det som fungerer bedre, sier han.

– Vi sikter mot iteraksjonssykluser på maks en uke, avhengig av hva tilbakemeldingen handler om.

Nå er planen å bygge en «playbook» basert på aktiviteten i Oslo og til dels Østlandet, før man de neste årene ekspanderer til andre byer og land.

– Vi ønsker ikke å skalere problemer, så vi haster ikke til nye markeder før vi er trygge på at alt flyter, sier han.

Skal blir råest på tiden fra varen kommer inn til den går ut

I motsetning til andre markedsplasser, eier Secundo de brukte varene før de selges videre, såkalt ibuying som er blitt en utbredt modell i det amerikanske boligmarkedet hvor selskaper sikrer selger en sum før de så selger videre.

Den typiske kunden er mennesker i etableringsfasen. Men selskapet selger også en del brukte kontormøbler og har etter hvert også fått oppmerksomhet fra mer kresne kunder på jakt etter dyrere ting.

Det at selskapet tilbyr både henting, rensing og levering av varene, stiller høye krav til en effektiv drift og logistikk i verdensklasse.

– Konkurransefordelen vår blir å finne i rommet mellom logistikk og kvalitet på brukte produkter. Det som skjer på lageret er helt sentralt, og vi bruker mye tid på ny teknologi, sier Broms.

Hoff legger til at målet er å bli råest på tiden det tar fra en vare kommer inn til den går ut på markedsplassen: – Vi begynner å bli gode på prosessen rundt det å ta inn en sofa som har nærmest null i verdi, rense den, ta gode bilder, og selge den for flere tusen, sier han. – Rundt 70 prosent av varene vi tar inn, ville trolig blitt kastet.

En del av den hemmelige oppskriften er bruk av data og analyse. Fra starten har selskapet samlet store datasett med priser på bruktvarer.

– Vi har hundretusenvis av datapunkter, som vi igjen bruker til å gi brukerne som selger varer til Secundo en mest mulig rettferdig pris for varene de vil bli kvitt.

Broms peker på at bruken av AI til å prise varer riktig er en sentral del av forretningsmodellen.

Sofaen renses før den legges ut for salg.

– Vi bygger en lager og varelogistikk-software parallelt med markedsplassen, og denne blir mer og mer AI-basert. For eksempel bruker vi AI til å optimalisere produktbilder og lagerflyten generelt.

– Norge har etter hvert flere lovende startups innen logistikk. Er det noen samarbeid på gang på dette området?

Broms vil ikke avsløre for mye ennå utover å peke på at det finnes tung logistikk-kompetanse i selskapets rådgiverkorps og at startupmiljøet er lite.

– Norge har helt klart mye lovende på gang innen logistikk, og her kommer vi til å melde oss på fremover, sier han.

Vil rekruttere fra øverste hylle

Selskapets ambisjoner er også store når de nå skal ansatte tech lead og eksperter på e-handel.

– Vi ser etter folk som kan være med å løfte teamet, som vil gjøre en forskjell for miljøet og bygge noe stort. Da er det naturlig å rekruttere blant de beste i Europa, sier Broms.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*