Økonomi

Her er gründeren som vinner på høy inflasjon

– Vi opplever kraftig vekst for tiden.

Secundo-gründo Eirik Broms
Publisert

Det sier Secundo-gründer Eirik Broms som utforder blant andre Finn.no med markedsplass for brukte hvitevarer og møbler.

– Det har vært stor interesse fra kunder og investorer i det siste.

Siden fjerde kvartal 2021 har omsetningen doblet seg. Og Broms forteller at veksten har fortsatt inn i andre kvartal 2022.

Dette er Secundo

  • Du bestemmer deg for å selge tørketrommelen eller sofaen, men orker ikke legge det ut på Finn med alt styret som følger med det.
  • Etter at du har lagt inn et bilde og litt enkel informasjon, vil Secundo med sin algoritme i stedet gi deg en pris på tingen din, hente den, og sørge for at pengene kommer på konto i løpet av 24 timer.
  • Secundo tar deretter jobben med å selge den videre. Målet er å ta bort all friksjon ved salg av brukte ting.

Brukthandel kan faktisk være en av få gunstige bransjer å være i når prisene går til værs. Flere nettsteder verden over melder om økende salg hos brukthandlere som sitter i en heldig situasjon med fortsatt lave innkjøpspriser og økende priser hos nesten alt av konkurrenter som selger nye varer.

– Slik verden er nå, med økende priser på råvarer og materialer og også ferdige varer og tjenester, blir brukt mer attraktivt, sier Broms.

– Målet vårt for 2022 er å kjøpe 5000 brukte varer, og det knuser vi, sier han.

Sitter på data og oversikt over bruktmarkedet

Forretningsmodellen til Secundo går blant annet ut på å samle inn prisdata på brukte varer for å kunne kjøpe inn til ok priser og så selge dem videre med et påslag.

Nå ser han at mangelen på enkelte varer har gitt konsekvenser i bruktmarkedet.

– Dataene våre tilsier at materialmangelen særlig påvirker enkelte produktgrupper. Vi ser at en del varer et utsolgt, og da stiger naturlig nok prisene på disse. I tillegg er folk opptatt av å spare miljøet, sier han.

Broms peker på at han ikke er alene om å oppleve vekst i det som begynner å ligne på nedgangstider for mange andre. Blant annet har Wanda hentet penger og opplever betydelig vekst for sitt bærekraftige logistikk-konsept.

– Det er vinnere i nedgangstider også. Ting som bærekraft og forenkling er noe folk vil ha mer av i disse tidene som nå er på vei, sier Broms.

Finn.no: Rekordinteressen under pandemien har stabilisert seg

Interessen for Finn.no har avtatt litt i det siste. Mens antall annonser på markedsplassen for brukte gjenstander, Torget, slo rekorder i 2020 og 2021, også for trafikk, har tallene stabilisert seg litt nå og ligger «bittelitt lavere» i årets fire første måneder enn de gjorde i fjor, melder kommunikasjonsrådgiver Adéle Cappelen Blystad.

– Under pandemien så vi at stadig flere nordmenn begynte å bruke markedsplassene aktivt, og denne tendensen fortsetter - og så etter pandemien, sier hun.

Noen inflasjonseffekt kan så langt ikke avleses i Finn-tallene.

– Vi kan ikke se at det har vært et «markant skifte» siden økonomien endret seg i vinter med tanke på strøm, renter og slike ting. I hvert fall ikke ennå, sier Cappelen Blystad.

Truende Inflasjonsspøkelse

Prisene vokser raskere enn ekspertene og kanskje også Norges Bank forventet. Faren for at forventningene om enda høyere priser biter seg fast i lønnsdannelsen og gir en inflasjonspiral, er høyere.

Da SSB la frem tall for prisveksten tirsdag, var fasit at konsumprisindeksen (KPI) steg 5,4 prosent fra april i fjor til april i år. Norges Bank bruker KPI på rundt 2 prosent som inflasjonsmål når de bestemmer styringsrenten.

Ifølge ekspertene i byrået er det først og fremst økte priser på strøm og flybilletter som gjør at veksttakten har gått opp.

Mens de fleste allerede har fått kjenne på at strømmen er blitt dyrere, vil 39 prosent høyere flypriser først merkes omtrent i disse tider når Ola og Kari setter seg ned og snekrer en etterlengtet sommerferie i utlandet - garantert uten Kaptein Sabeltann og dunkle, regntunge vestlandsfjorder. De økte flyprisene skyldes ikke bare høyere etterspørsel. Også her slår energikrisen inn og gir høyere drivstoffpriser som flyselskapene dytter over på kundene.

Justert for avgiftsendringer og energipriser (såkalt KPI-JAE) økte prisene bare med 2,8 prosent det siste året.

Figuren viser prisveksten i Norge på forskjellige varegrupper.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*