selvkjøring

Bolt vil slippe løs selvkjørende robot-taxier i Europa neste år

– Norge er definitivt på kartet vårt, sier Charlotte Eisner, forretningsutvikler i Bolt. 

Bolts taxi-biler skal benytte Pony.ais teknologi for selvkjøring.
Publisert

I flere deler av verden har selvkjørende kjøretøy begynt å innta veiene, for eksempel Waymo-taxiene i USA. 

Nå kan det hende at det ikke er så lenge til det blir mer vanlig også i Norge å sette seg inn i en bil som kan cruise av gårde av seg selv. 

Bolt, en av europas største mobilitet- og taxitjenester, planlegger nemlig utrulling av førerløse taxier i utvalgte europeiske byer. 

Charlotte Eisner, i Bolt.

Og Norge kan være blant dem, som får oppleve eventyret først. 

– Norge er definitivt på kartet vårt. Nordmenn har vist en fremoverlent holdning til selvkjørende teknologi, ikke minst gjennom testene som er gjort i kollektivtrafikken, uttaler Charlotte Eisner, forretningsutvikler i Bolt og en av selskapets eksperter på selvkjørende kjøretøy, i en pressemelding. 

Mobilitetsselskapet har nylig inngått et kommersielt samarbeid med Pony.ai, som skal levere teknologi til Bolts taxi-nettverk. 

Teknologien skal brukes til å teste selvkjøring under reelle forhold, sikkerhetsvalidering og utvikling av brukeropplvelse, før fullstendig førerløse taxier rulles ut. 

Fakta om selvkjøring i Norge og verden

I 2017 godkjente Stortinget utprøving av selvkjørende kjøretøy på norske veier, og i 2018 trådte lovverket i kraft. 

Selvkjørende kjøretøy har siden blitt testet mye rundt omkring i landet, blant annet selvkjørende minibusser i Oslo for noen år siden.

En 2020-rapport kalt «Autonomous Vehicles Readiness Index» fra KPMG plasserte Norge på tredjeplass blant 30 vurderte land, etter Singapore og Nederland. 

Norge scorte da høyt på infrastruktur (ladestasjoner), publikums innstilling til selvkjørende kjøretøy og teknolog- og innovasjonsmiljøer. Det norske lovverket og det politiske landskapet ble også rangert relativt høyt. 

Videre i 2022 kom Stortinget med flere vedtak om testing og tilrettelegging for selvkjørende kjøretøy. 

Blant annet vedtok Stortinget å be regjeringen om å «vurdere hvilke regelverksendringer som må til for å åpne for muligheten til å kjøre autonome kjøretøy i normal trafikk og i normal hastighet, på utvalgte deler av det ordinære vegnettet».

I Nasjonal Transportplan for 2025-2026 ble utprøvingen av de selvkjørende bilene i Groruddalen i Oslo omtalt som en del av teknologiutviklingen i transportsektoren. 

På verdensbasis jobber flere store bilprodusenter, som Tesla og Mercedes, med å utvikle ulike former for teknologi i bilen for selvkjøring. I USA utfører blant annet Alphabets Waymo-taxier rundt 100.000 turer i uken i byer som Los Angeles og Phoenix. Eksempler på ulykker og trafikkproblemer i amerikanske byer med selvkjørende taxier har blitt trukket frem i media tidligere. 

En undersøkelse gjennomført av NAF i fjor viser imidlertid at kun én av ti er villig til å overlate kjøringen til bilen. Omtrent halvparten, 47 prosent, oppga da at de mener det er tryggest å være aktiv sjåfør og kjøre bilen selv. 

Bolt har i dag virksomhet i over 50 land og 600 byer, og leverer delte mobilitetstjenester til over 200 millioner kunder. 

– Ved å kombinere Pony.ai sin selvkjøringsteknologi med Bolts inngående kjennskap til europeisk mobilitet, kan vi få fortgang i utrullingen av sikker og pålitelig robot-taxiteknologi, sier Dr. James Peng, grunnlegger og administrerende direktør i Pony.ai.

– Europa er marked i rask vekst når det kommer for selvkjørende mobilitet, og vi tror dette samarbeidet gir oss et sterkt fotfeste for fremtidig vekst, fortsetter han. 

Pony.ai er godt i gang med å utvikle og kommersialisere robot-taxier globalt. Selskapet har partnerskap i åtte land, og har kjørt mer enn 55 millioner kilometer med selvkjørende kjøretøy på åpne veier over hele verden.

– Selvkjørende biler vil endre måten vi transporterer både mennesker og varer på. Bolt er stolt av å samarbeide med Pony.ai mens selskapet videreutvikler teknologien, sier Markus Villig, grunnlegger og administrerende direktør i Bolt.