Sykkel

XXL satser på startups

Sykkelmontørene Daniel Guillen og Adam Michalak skru opp sykler hos Joule.

Selger stort parti med elsykler til Joule.

Publisert

Etter rekordsalg under pandemien har sportskjeden XXL slitt med fallende omsetning, store varelagre og økende kostnader i det siste.

I desember sikret XXL en emisjon på 500 millioner kroner for å tilfredstille bankens lånebetingelser, og analytikere har spådd at kjeden må hente enda mer penger senere.

Joule leier ut XXL-sykler

Det er med andre ord tid for å tenke litt annerledes. Og nå melder XXL at det går nye veier i jakten på omsetning.

Sist uke leverte XXL 75 elsykler til startupen Joule som satser på utleie. Syklene skal rulle ut i Oslo til våren.

– Vi ønsker å skape miljøvennlige og populære mobilitetsløsninger. Gode alternativer til bilen! Verden trenger å tenke nytt på dette området, og våre tester hittil har vist at det er stor interesse for elsykkelabonnement, sier daglig leder Henning A. Anthonsen i Joule i en kommentar.

Elsykkelabonnementet koster mellom 799 og 1799 kroner i måneden. Da får man med seg elsykkelen hjem med lås og tyveriforsikring.

– Dette er verdifull læring for oss, både som nisje og for å lære hvordan vi kan levere til bedriftsmarkedet. Vi er vant med å ha privatpersoner som kunder men ser også større muligheter for salg både til bedrifter og det offentlige, sier Are Knutsen, ansvarlig for Bærekraft og Tjenester i XXL i en kommentar.

Samarbeider med Wanda om service

XXL har også samarbeid med lager- og logistikk-startupen Wanda som tilbyr sykkelservice og lagring av sykler.

Kjeden oppgir også i en melding at de tester sertifisering av brukte sykler i samarbeid med Finn.no og reparasjoner og salg av brukt friluftsutstyr med Barents Outdoor.