GJENBRUK

Schibsted og Wanda tester ny tjeneste for markedsplasser

Mediekonsernet og logistikkstartupen vil ta seg betalt for å selge den brukte sykkelen for deg.

Håkon Høst Brunsell og Schibsted inngår samarbeid med Wanda og starter en ny tjeneste for kjøp og salg av brukte elsykler på nett.
Publisert Sist oppdatert

I skrivende stund er det 11.322 sykler til salgs i Norges desidert største brukthandel, Schibsted-eide Finn.no.

Markedsplassen fungerer imidlertid ikke optimalt for alle typer salg, mener leder for netthandel i gjenbruk (Ecommerce Director i Recommerce) i Schibsted Nordic Marketplaces, Håkon Høst Brunsell. Derfor ruller de nå i gang et samarbeid med lager- og logistikkstartupen Wanda.

Den nye tjenesten Trill Videre har på sett og vis kopiert konseptet til Nettbil, ved at de tilbyr å selge den brukte sykkelen for deg - mot en kommisjon på 15 prosent.

– Schibsted erkjenner at vertikaler i noen tilfeller kan spesialisere seg i større grad på brukeropplevelsen som kundene trenger. Så i noen tilfeller gir det mening med egne vertikaler, sier Brunsell.

Slik funker det

I praksis fungerer tjenesten ved at sykkelen som skal selges hentes hjemme på døra av Wanda, og deretter klargjøres for salg og sertifiseres av bransjepartnere gjennom en egen løsning utviklet av Wanda og Schibsted.

Tilstanden på sykkelen dokumenteres med en rapport, annonseres gjennom Finn og Wanda, for til sist å bli levert på døra av Wanda etter gjennomført handel.

Schibsted leverer selve markedsplassen, mens Wanda står for det praktiske, logistikken og transaksjonen.

– Finn er veldig bra for veldig mye. Men vi vil stadig forbedre brukeropplevelsen, og det er ikke alt man får testet i Finn, av naturlige årsaker, sier Brunsell.

Trill Videre er dog ikke for alle som har en gammel sykkel stående. Det er satt en minimum nypris på 10.000 kroner for at Trill Videre skal vurdere å ta salgsoppdraget.

I første omgang er elsykler det mest interessante, ifølge Brunsell.

Åpner for andre vertikaler

Han viser til konsepter som Honk og Nettbil, som enten har blitt startet i eller grenser til virksomheten til Finn, men som har fungert bedre som selvstendige selskaper.

Brunsell utelukker derfor ikke at konseptet de nå tester for sykler, kan bli gjentatt i andre markeder.

– Schibsted har som mål å gjøre «second hand the obvious choice». Det innebærer å fjerne alle friksjonspunkter. Med Trill Videre og Wanda tester vi i hvilken grad forbrukerne synes det er spennende og har lyst til å la andre ta hånd om bruktsalget for seg, og om de som kjøper er mer villig til å kjøpe dersom de er sertifisert, sier Brunsell.

Wanda har satset tungt på partnerskap, og samarbeidet med Schibsted om å eksperimentere med nye markedsplasser er det siste i en lang rekke. Blant annet står XXL for service av sykler og prepping av ski som står lagret hos Wanda, mens selskapet har gått sammen med Oda for å gi pappeskene til den digitale matbutikken lengre liv.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!