Netthandel

Piotr Zaleski, gründer og CEO i Ingrid.

Schibsted Ventures ledet 100 millioners-runde i svensk SaaS-selskap innen netthandel

Investerer i Ingrid sammen med Verdane.

Publisert

I desember 2021 investerte Schibsted Ventures 10 millioner kroner i et konvertibelt lån i den svenske SaaS-startupen Ingrid som skal løse problemer for netthandelen.

Ingrid har utviklet en plattform som kobler sammen e-handel, konsumenter og logistikk og gjør det blant annet mulig å sammenligne frakt.

Gründer i selskapet Piotr Zaleski forklarer i en pressemelding at han tror det ligger store muligheter i å la kundene betale for ønsket leveringsmetode. Zaleski anses som en av Sveriges mest kjente seriegründere etter å ha startet e-handelsplattformen Centra og «snill-hackerselskapet» Detectify.

Plattformen skal blant annet kunne redusere netthandelens kostnader knyttet til levering og retur.

Halvparten i venturelån

Nå trappes investeringen kraftig opp da Ingrid har tatt inn 100 millioner kroner og blir ifølge Breakit verdsatt til rundt 450 millioner kroner. Det skal være en oppgang fra 106 millioner fra forrige runde i 2021.

– Verdsettelsen er 15-20 ganger omsetningen, noe som gjør oss til en «outlier» i disse tider. Andre selskaper verdivurderes med en multippel på rundt 7. Det viser at investorene har troen på oss, sier Zaleski til Dagens Industri.

55 millioner kommer fra de største investorene, mens 40 millioner er tatt opp i såkalt venturelån fra SEB. Dette skal etter planen løses ut i neste emisjonsrunde. Zaleski investerer også fem millioner av egne penger.

Dagens Industri melder at Ingrid økte omsetningen med 60 prosent i 2022, til rundt 28 millioner kroner, med minus 19 millioner i resultat. Zaleski har et mål om å omsette for 100 millioner i 2023.

Schibsted Ventures leder runden og investerer sammen med Verdane og BLQ Invest.

Kajsa Gatenbeck i Schibsted Ventures

Skal møte økte forventninger

Investeringsansvarlig i Schibsted Ventures, Kajsa Gatenbeck, skriver i et innlegg på LinkedIn at selv om e-handel har flere fordeler, er selve opplevelsen ikke alltid så tilfredsstillende.

– Ofte ødelegges opplevelsen av at man må følge med på pakken mens den er i transport uten å vite når den blir levert. Sammen med økningen i leveringen på under timen, har forbrukernes forventninger satt økt press på nettbutikkene. Det er her Ingrids løsninger ofte overgår disse forventningene, skriver Gatenbeck.