-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
-
Ingeniører innen kontroll, elektronikk og datasyn | Munin
-
Senior Developer | Klaveness Digital
-
Integration Engineer | MIMIRO
-
Utvikler | Nettbil
-
AI Engineer | Noteless
-
Customer Success & Content Coordinator | Wrepit
-
Senior Software Engineer | Wrepit

Klesoppstart med nytt bærekraft-samarbeid
AWAN og Sustie med nytt samarbeid som skal bidra til å redusere fotavtrykket til klesindustrien.
Det norske klesmerket AWAN og den digitale bærekraftsplattformen Sustie lanserer samarbeid for å fjerne det estimerte fotavtrykket for hvert plagg som selges.
Det melder selskapene i en felles pressemelding onsdag.
Gjennom samarbeidet kan kundene til AWAN dermed nå kalkulere CO2-avtrykket til hvert eneste kjøp, samt fjerne samme mengde CO2 med sertifiserte samarbeidspartnere, forteller AWAN-gründer Anette M. Dimmen.
Ifølge AWAN-gründer Anette M. Dimmen blir de med det den første klesaktøren i Norge som tilbyr en slik løsning.
– AWAN har alltid hatt fokus på innovasjon og radikal bærekraft, og vi har bygget vårt selskap etter sirkulære prinsipper i alle ledd av verdikjeden. Vårt mål er å bevise at et klesmerke kan skalere opp «på riktig måte» med minimal skade på miljøet, sier Dimmen
Både AWAN og Sustie er norske selskaper og holder til i Oslo.
– Vi er veldig stolte av å samarbeide med AWAN og gründer Anette. AWAN er et blueprint på hvordan moteindustrien kan se ut, og vi deler samme visjon for bransjen. Helt avhengig av nye løsninger for å drive bransjen mot Paris-avtalen, sier Jon Handeland, en av Sustie-grunnlggerne.
AWAN (kort for As We Are Now) er et norskt nettbasert DTC-klesmerke (direkte til kunden) som ønsker å utfordre fast fashion og den tradisjonelle kategoriseringen av klær for kvinner. Selskapet ble opprettet i 2018.
Sustie har utviklet et API for å regne ut karbonavtrykk for tekstiler.