eiendom

Oppussing: Håkon Kavli (t.h.) er daglig leder og gründer av Flip som ble startet i 2021.

Inngår nytt samarbeid med If for å tilby rask boligfiks

Oppussings-oppstarten Flip og forsikringsselskapet går sammen for å tilby tjenesten «If småskader» – en løsning som skal effektivisere fiks av boligskader som ikke dekkes av forsikringen. 

Publisert Sist oppdatert

Oppussings-oppstarten Flip inngår nytt samarbeid for å fikse småskader i boligene til If sine forsikringskunder. 

– Samarbeidet går ut på at If sender forsikringskundene, med småskader i boligene som ikke dekkes av forsikringen, til Flip som tilbyr rask fiks, forklarer gründer og daglig leder Håkon Kavli. 

Fra før organiserer oppstarten, som ble stiftet av Kavli og medgründer Harald Løberg i 2021, overflate-oppussing til If sine kunder gjennom sin plattform. Flip organiserer altså småjusteringer (som maling), som man gjerne vil gjennomføre før man flytter inn i en bolig, ved å benytte ledig kapasitet i arbeidsmarkedet. 

Oppstarten samarbeider med over 80 håndverkerfirmaer som går igjennom en anbudsrunde hver gang småjusteringene forespørres. Selskapet tar videre et håndverkergebyr for å fasilitere og administrere prosjektet.

Poenget med plattformen er dermed å digitalisere og effektivisere oppussingsbransjen, og i følge Kavli vil et tilbud som oftest komme i løpet av 24 timer, gjerne til en billig penge. 

– En slags «Uber for oppussing», utdyper Kavli. 

I følge han doblet de antallet oppussings-oppdrag i løpet av 2023, blant annet som følge av samarbeidet med If. 

– Sammen med Flip skal vi teste og utvikle raske, trygge og rimelige tilbud på oppussing til kunder som har hatt skader i hjemmet. Flip er et godt eksempel på en fremoverlent partner som vi gleder oss til å utforske sammen med fremover, sier Martin Dunseth, ansvarlig for partnerutvikling i If.

Lanserer i Sverige

Shifter har skrevet om flere lignende oppussings-oppstarter tidligere – deriblant Shineup som også digitaliserer organiseringen av oppussing  via sin SaaS-plattform (software as a service). Shineup retter seg imidlertid mer mot eiendomsaktører som ønsker å pusse opp utleieleiligheter. 

Kavli mener Flip dermed dekker en annen nisje ved å prioritere små-oppdrag og større volum: 

– Vi tåler oppdrag som er ganske små, mens andre gjerne er avhengige av å ha større prosjekter. 

I tillegg til If sine kunder, tilbys tjenesten også til andre B2B-aktører i tillegg til privatpersoner via SaaS-plattformen. 

Flip har også samarbeid med Krogsveen og Jernia, og Kavli har stor tro på god vekst i 2024 etter å ha inngått det nye samarbeidet: 

– Nå jobber vi med store krefter og rigger for en god vekstperiode basert på dette, sier han. 

Regnskapet for 2022 viser inntekter på 3,9 millioner, med et resultat før skatt på minus 2,6 millioner.

Selskapet er for tiden i gang med en emisjonsrunde for å hente penger til å lansere i det svenske markedet i løpet av 2024. 

– Målet er etterhvert å ta hele norden, fortsetter Kavli.