FINTECH

Nå skal Vipps bli samlested for butikkenes kundeklubber

Vipps lanserer ny løsning som forenkler registreringen og samler alle medlemskap og tilbud i appen. Samtidig gir det selskapet en ny mulighet til å bli et betalingsalternativ i fysiske butikker, etter at forsøket med QR-koder feilet.

Din personlige QR-kode i Vipps-appen og Vipps Logg inn vil gjøre det veldig mye enklere å svare ja på butikkenes spørsmål: Er du medlem?, mener Vegar Heier, kommersiell leder i Vipps.
Publisert Sist oppdatert

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Er du medlem?

Det er det litt irriterende spørsmålet som stadig møter kundene når de skal betale, uansett om de har vært på Cubus eller Clas Ohlson.

Problemet er at veldig mange ikke husker fra en gang til en annen om de er medlemmer eller ikke, eller bare svarer nei fordi prosessen med å melde seg inn blir for kronglete og tar for lang tid.

En viktig grunn til at kundene hele tiden får det samme spørsmålet, er at det blir stadig viktigere for butikkene å skaffe seg medlemmer. Kundeklubbene er nemlig blitt en av de viktigste kildene til data for retail-bransjen.

LES MER: Vipps til angrep på Apple bak lukkede dører i EU

Kombinerte tjenster

– Problemet er at kundereisen når du skal melde deg inn i en kundeklubb, ikke er god og enkel nok. Vi så at ved å kombinere flere Vipps-tjenester, som Vipps Logg Inn og Vipps i Kassa, løste vi innmelding og betaling på en smartere måte når du står i en butikk og blir spurt om medlemskap, sier kommersiell leder i Vipps, Vegar Heir, til Shifter.

Løsningen har Vipps utviklet sammen med svenske Voyado, som er Skandinavias største leverandør av kunde- og lojalitetsløsninger samt det norske omnikanal-kassesystemet, Front Systems.

I korthet går den ut på at når kunden får medlemsspørsmålet i butikken, viser hen frem den personlige QR-koden i Vipps. Den butikkansatte skanner koden, får opp telefonnummeret og om kunden allerede er medlem. Hvis ikke, trengs det bare to Vipps-tastetrykk fra kassa for å bli det. Samtidig har kunden også sikret seg at alle medlemskap og fremtidige tilbud fra butikkene vil bli samlet og tilgjengelige i Vipps.

Slik vil flyten være i den nye Vipps-løsningen. 1. Identifisering med den personligen QR-koden i appen. 2. Registrering i en kundeklubb med informasjonen fra Vipps Logg inn. 3. Har du kjøpt noe kommer det en betalingsforespørsel i Vipps. 4. Kvitteringen på kjøpet blir lagret i Vipps. Det som ikke vises her, er at alle klubber kunden er medlem i og tilbud fra disse vil bli tilgjengelige i Vipps.

– Butikkene får bedre kundedata, som kan brukes til mer personifiserte tilbud. Kundene trenger ikke å huske hvilke kundeklubber de er medlem i. Det får de hos oss, sier Heir.

LES MER: Finshift Vipps så var QR-satsingen i kortterminalene over

Øker registreringstallene kraftig

Et nylig gjennomført pilotprosjekt i samarbeid med Stormberg viser at Vipps kan være på sporet av noe.

– Tidligere var fullføringsgraden vår for påbegynte innmeldinger på 30 prosent. Etter at vi tok i bruk Kundeklubb med Vipps, ligger den nå på hele 90 prosent. Vår erfaring er at løsningen forenkler kjøpsopplevelsen for både kundene og butikkansatte, sier salgs- og markedssjef Nina Johansen i Stormberg i en pressemelding.

Det er et tall som Vipps vil bruke for alt det er verdt når API-løsningen skal lanseres bredt. For å sikre seg at flest mulig butikker skal kunne ta i bruk løsningen, jobber Vipps sammen med andre aktører innen kundeklubb- og lojalitetsprogrammer, som EG Retail og nevnte Front Systems.

– Vi vil jo få rullet ut dette så fort som mulig. Da må vi jobbe sammen med de kundeklubbsleverandører som har butikkene i systemet sitt, sier Heir.

LES MER: Vipps Mobil legger på røret

Godt motatt

– Dere blir ikke sett på som en konkurrent som legger beslag på kundene?

– Nei, tvert imot. Som tallene fra Stormberg viser, blir vi en ny attraktiv kanal som forsterker bruken av kundeklubb og deres egen forretningsmodell. I dag bruker de jo SMS, e-post eller webforms, alle kanaler der friksjonen og frafallet er stort, sier Heir.

– Deres forretningsmodell er basert på at kundeklubbene blir brukt og at det er mange medlemmer i kundeklubben, legger han til.

– Hva med betaling? Legger løsningen opp til at man også betaler med Vipps?

– Det er tanken. Vi bygger en API-plattform, så det å spørre om kundemedlemskap, hente informasjon fra kunden og sette i gang en betaling, er en del av det samme API-settet som kasseleverandørene og butikkene integrerer til. Å legge på en betalingsgodkjenning etter at butikken har sjekket om kunden er medlem i kundeklubben, er veldig enkelt, sier Heir.

LES MER: Vipps-topp returnerer til DNB

Comeback for betaling i butikk

– Så dette skal bli Vipps' comeback som betalingsalternativ i fysiske butikker, etter at dere la ned forsøket med QR-koder?

– Per i dag har vi ikke tilgang på NFC-chipen. Så vi stiller jo oss hele tiden spørsmålet hvordan vi kan skape verdi utover den teknologiproblematikken. Nå har vi funnet en ny angrepsvinkel for å komme inn i butikken og skape merverdi for butikk og kunder, sier han.

Vipps-toppen er overbevist om at viljen til å betale med Vipps er til stede fordi kunden allerede står med telefonen åpen, mens den som står i kassa er i gang med en Vipps-sesjon på lojalitet og i mange fall da bare trykke på en tast for å sende en betalingsforespørsel. Det blir i praksis som å bruke Vipps for å betale for bussbilletten.

– Har dere sett noen resultater av betalingsvilligheten?

– Det ble testet i prosjektet med Stormberg og godt over halvparten velger å betale med Vipps, sier han.

Et fritt valg

Heir forklarer at betaling imidlertid ikke automatisk følger med registreringsløsningen. Det vil være opp til hver enkelt butikk å avgjøre om betaling skal være en del av tilbudet. Det handler til syvende og sist om Vipps klarer å være konkurransedyktige nok på pris sammenlignet med vanlige betalinger via terminal.

Han tror likevel at de fleste vil gå for det.

– Interessen for løsningen er stor fra retailerne vi snakker med. Vi kobler jo kundeklubb og betaling i den samme flyten på en måte som ikke har vært gjort tidligere, sier Heir.