FINTECH

Vipps til angrep på Apple bak lukkede dører i EU

Tirsdag var Vipps-sjef Rune Garborg i Brussel og la frem sine argumenter til hvorfor EUs konkurransemyndigheter må tvinge tech-giganten til å åpne Iphone for andre mobile lommebøker enn Apple Pay.

Rune Garborg, t.v. og Claus Bunkenborg i Vipps
Publisert Sist oppdatert

– Vi var invitert inn til å fortelle om hvordan vi ser på det her. Vi forventer at det kommer til å åpnes for Vipps/Mobilepay i det nordiske markedet, slik at vi får betaling også i terminal. Dette er noe både sluttkunder og kjøpmenn vil ha, sier Rune Garborg til Shifter.

Han sitter i taxien på vei til flyplassen etter en lang dag bak lukkede dører og oppsummerer standpunktene som Vipps la frem for EUs konkurransemyndigheter og representanter fra medlemslandene.

Det er ikke offentlig kjent hvilke andre aktører som var til stede, men mellom linjene kommer det frem at Vipps ikke var den eneste mobile lommeboken til stede.

– Det er jo et problem som er likt over hele Europa, ikke bare i Norge og Norden, sier Garborg.

Begynte for ni måneder siden

Opprinnelsen til EUs lukkede høring finner vi ni måneder tilbake.

Da kom den danske EU-kommisæren Margrethe Vestagers konkurranseavdeling til konklusjonen at Apple har misbrukt sin markedsposisjon gjennom å nekte andre mobile lommebøker å få tilgang til NFC-chipen i Iphone.

NFC-chipen er det som gjør det mulig å bruke mobiltelefonen for kontaktløs betaling, enten med betalingskort eller mobil.

Det er ikke så rart at Garborg og Vipps ønsker at EU skal tvinge Apple å åpne opp for konkurranse.

Årsaken til norsk banknekt ...

Selv om det var først i fjor at EU for alvor begynte å sette press på Apple på akkurat dette området, har det vært et stridsspørsmål helt siden kombinasjonen av Apple Pay og Iphone med NFC ble lansert i Europa i 2015.

I Norge har Apples nei til å gi Vipps tilgang til NFC-chipen ført til at en stor del av norske banker fortsatt nekter kundene å ta i bruk Apple Pay. DNB tviholder på standpunktet, selv om banken er klar over at den faktisk mister kunder på beslutningen.

– Vi har stor forståelse for at beslutningen om å ikke tilby Apple Pay kan være upopulær, sa Benjamin Golding, konserndirektør for produkter og innovasjon i DNB i en uttalelse på bankens egne sider i oktober i fjor.

... og Vipps' QR-eksperiment

Det var også årsaken til at Vipps i 2020 bestemte seg for å prøve seg på QR-koder som betalingsløsning i terminalene.

– Det var et eksperiment fra vår side, som var drevet av et ønske om å være til stede i alle betalingssituasjoner. Dessverre viste det seg at vi ikke hadde en sjanse til å konkurrere mot NFC med QR-koder, sier Garborg.

Da Vipps nylig bestemte seg for å legge ned tjenesten «Tast 5 for Vipps» i kortterminalene, hadde selskapet ikke klart å få en markedsandel på mer enn to promille. Det vil si at bare to av tusen terminalbetalinger ble gjort med Vipps.

Ifølge Vipps-sjefen blir 78 prosent av alle norske korttransaksjoner (både vanlige betalingskort og via mobile lommebøker) i dag gjennomført på betalingsterminaler.

– Etter at vi la ned QR-kodene, betyr det at vi ikke lenger kan konkurrere i den største delen av korttransaksjonsmarkedet, sier Garborg

Når Apple i tillegg har en markedsandel på mobiltelefoner som er 66 prosent i Danmark og 50 prosent i Norge, mener Garborg at konkurransesituasjonen blir urimelig.

Ber om rettferdig konkurranse

Slik Garborg ser det, vil mobilen bli den betalingsmetoden som tar over på sikt. Når transaksjoner i terminal er den klart dominerende den av transaksjonsmarkedet, mener han at det må legges opp til tøff konkurranse.

At telefoner med Android som operativsystem ikke har de samme begrensingene for mobile lommebøker, er ikke nok.

– Fra vårt ståsted ville det vært overraskende om konklusjonen ble at du som Apple-bruker ikke kunne bruke annet enn Apple. Ja, Apple er fantastiske på forenkling. Løsningen de har på betaling i fysisk terminal, det blir jo ikke enklere enn det. Det setter standarden på hva vi andre må levere i den settingen, sier Garborg, og legger til:

– Det vi ber om, er jo egentlig bare om å få tilgang, sånn at det blir en «fair» konkurranse. Det er det jo ikke per i dag.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!