BANK OG FINANS

– Hver gang DNB kommuniserer noe nytt, får vi en strøm av nye kunder

For Folio-gründer Dag Olav Norem er DNBs flytting av Sbankens bedriftskunder over på egen plattform godt nytt.

Folio-gründer Dag Olav Norem har hatt et jevnlig tilsig av bedriftskunder fra Sbanken det siste halvåret.
Publisert Sist oppdatert

Denne uken startet DNB jobben med å migrere Sbankens 12.500 bedriftskunder. Prosessen ble påbegynt selv om de nye DNB-kundene til å begynne med må ta til takke med den gamle nettbanken i stedet for den flunkende nye nettbanken som er blitt laget sammen med Sbankens utviklingsteam.

Ifølge Tom Lehrmann, leder for digitale kanaler i bedriftsmarkedet i DNB, starter migreringen nå fordi det er dyrt å ha to kjernebanksystemer i drift samtidig.

Nyter godt av kunde-mailer

Lehrmann fortalte også at DNB har brukt mye tid på å kommunisere med Sbanken-kundene om hva som skal skje og når det skjer.

– Vi har sendt ut mailer, SMS-er og vi har lagt inn tydelige meldinger i nettbanken deres for å gjøre dem oppmerksom på migreringen og tilbudet de får hos DNB, sa Lehrmann til Shifter tidligere denne uken.

Det har Folio-gründer og daglig leder Dag Olav Norem også fått med seg, men kanskje ikke helt på den måten DNB så for seg.

– Hver gang DNB kommuniserer noe nytt om flytteprosessen, får Folio en strøm av nye kunder, sier Norem til Shifter og forteller om et jevnlig tilsig av nye kunder fra Sbanken helt siden det i april ble kjent at Sbanken Bedrift skulle legges ned og bli en del av DNB.

LES MER:  Fiken blir for første gang investor når Folio henter 50 millioner kroner

Minst 642 har flyttet

At Lehrmann ikke ønsker å tallfeste kundesvinnet, men sier at DNB «ikke har opplevd at mange bedriftskunder har flyttet kundeforholdet etter fusjonen», synes Norem mest er morsomt. Han forteller at selskapet kontinuerlig har sjekket hvor den første bankoverføringen til alle kunder har kommet fra.

– Vi vet med sikkerhet at 642 bedrifter og 274 millioner kroner er blitt flyttet fra Sbanken til Folio siden april.

– I tillegg har vi mange hundre bedrifter som er underveis i prosessen med å etablere konto. Forrige uke alene hadde vi 280 nye registreringer. Alle kommer kanskje ikke fra Sbanken, men mesteparten gjør nok det sier, Norem.

– En del vil kanskje mene at 600-900 kunder av 12.500 ikke er et veldig stort kundesvinn, og enda mindre om man ser til at DNB selv har 130.000-150.000 kunder.

– For noen er 642 småbedrifter kanskje en bagatell, men i Folio bryr vi oss om hver eneste en.

LES MER:  Nå er alle Folio-kundene blitt abonnenter

Nærmer seg Sbankens kundetall

Å tilby banktjenester til de aller minste bedriftene vil i prinsippet alle banker gjøre, men Sbanken Bedrift og Folio kan på mange måter sies å ha vært de nærmeste konkurrentene om småselskapenes gunst.

Nå er Folio riktignok ikke en bank, men et selskap som opererer i grenselandet mellom bank og regnskap. Selskapet tilbyr en bedriftskonto, et betalingskort og et verktøy som gjør alle utgiftene klart for regnskap.

Dette gjøres i tett samarbeid med hovedeierne Sparebanken Vest og Fiken. Regnskapssuksessen kom inn på eiersiden i fjor, da Folio henter 50 millioner kroner,  

Per i dag har Folio litt over 9300 kunder, og er dermed ikke så langt bak de 12.500 kundene Sbanken har kunnet skilte med.

– Med tanke på at Sbanken har stengt dørene, så ligger vi an til å kunne være på samme nivå ganske snart. Vi vokser veldig fort nå, sier Norem.

– Er det bare på grunn av Sbanken at dere vokser?

– Det er noe av det. Viktigst er at maskineriet begynner å sitte og at kundene er fornøyde. Vår churn er ekstremt lav akkurat nå.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen