Bank og finans

Dette møter 12.500 småbedrifter når de flyttes fra Sbanken til DNB

Denne uka begynner DNB å flytte bedriftskundene fra Sbanken før ny nettbank er klar.

Leder for digitale kanaler i bedriftsmarkedet i DNB, Tom Lehrmann.
Publisert Sist oppdatert

DNB starter migreringen av Sbankens 12.500 bedriftskunder til deres systemer denne uken. Kundemassen består av små bedrifter. DNB har det siste året jobbet med en ny bedriftsnettbank som skal være bedre tilpasset små selskaper. 

I april sa leder for digitale kanaler i bedriftsmarkedet i DNB, Tom Lehrmann, til Shifter at han ønsket at DNB kunne tilby den nye nettbanken til bedriftskundene som kom fra Sbanken. Men DNB er ikke kommet i mål med utviklingen.

– Vi har en versjon av nettbanken som vi har invitert noen kunder til å bruke slik at vi kan finne feil og rette dem. Men den er ikke klar til å ta imot bedriftskundene fra Sbanken, sier Lehrmann til Shifter.

Dyrt å drive to systemer

Migreringen skjer gjennom at Sbanken-kundene får en invitasjon til å logge seg inn i DNBs bedriftsnettbank. Kontoene hos Sbanken vil bli holdt åpne en stund til, men vil bli lukket etter hvert.

– Etter en lengre periode med kommunikasjon til kundene får Sbanken kundene nå en invitasjon til å logge seg på. Det er tilstrebet å kopiere kundeforholdet i Sbanken slik at kunden føler seg velkommen og kjenner igjen kundeforholdet i DNB, forklarer Lehrmann.

– Hvorfor overfører dere kundene før den nye nettbankløsningen er klar?

– Det er fordi det er dyrt å ha to kjernebanksystemer i drift samtidig. Når det er sagt så er bedriftsnettbanken til DNB god. Bedriftskundene får også tilgang til DNB Regnskap om de ønsker det og de får egen bedriftsapp, selskapsetablering og kreditter, noe de ikke hadde tilgang til i Sbanken, svarer Lehrmann.

Et kjernebanksystem er systemet som driver kontoene i en bank.

Mye kommunikasjon med kundene

I prosessen med å migrere Sbanken-kundene har DNB brukt tid på å kommunisere med kundene om hva som skjer og når det skjer.

– Vi har sendt ut mailer, SMS-er og vi har lagt inn tydelige meldinger i nettbanken deres for å gjøre dem oppmerksom på migreringen og tilbudet de får hos DNB, sier Lehrmann.

Fusjonen mellom Sbanken og DNB ble ikke tatt like godt imot hos alle bankens privatkunder. Bulder og Lunar har begge fortalt om tilsig av kunder fra Sbanken etter at fusjonen ble kjent. Ifølge Lehrmann har ikke det skjedd med bedriftskundene.

– Vi har ikke opplevd at mange bedriftskunder har flyttet kundeforholdet etter fusjonen, sier Lehrmann som ikke ønsker å tallfeste kundesvinnet.

Tallfestingen kompliseres av at en andel av små bedrifter ikke er aktive av ulike grunner.

– Hvorfor har bedriftskundene til Sbanken valgt dem og ikke DNB?

– Det kan være flere grunner til, men ofte åpner kunder bedriftskonto i samme bank som de har privatkonto. Spesielt når det er snakk om små bedrifter, svarer Lehrmann.

Ny bedriftsnettbank for 150.000 kunder

Totalt har DNB 250.000 bedriftskunder. Spennet er fra enkeltmannsforetak til store komplekse kunder. Til nå har nettbanken hatt alle funksjonaliteter som de store selskapene har behov for. Målet med den nye nettbanken er at den skal være tilpasset den enkelte bedrifts behov.

– Mellom 130.000 og 150.000 av vår bedriftsportefølje regnes som små bedrifter. De vil mest sannsynlig få tilbud om å ta den nye nettbanken i bruk i løpet av 2024. Men vi har ingen fastsatte datoer, det er viktigere at løsningen blir god enn at vi skal ha den ut til en satt dato, påpeker Lehrmann.

Resten av bedriftskundene regnes som store bedriftskunder. På sikt er det også meningen å flytte dem over til den nye plattformen. Men Lehrmann sier at den prosessen har en lenger horisont.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.