Bank OG FINANS

Sbanken Bedrift legges ned etter sammenslåingen med DNB

DNB tar over Sbankens bedriftskunder og skal møte dem med en ny nettbank i høst. – Det vil bli en kamp mot klokken, innrømmer Tom Lehrmann i DNB og Line Sverdrup Ulvesæter i Sbanken, som leder arbeidet med å slå sammen bedriftsavdelingene.

Fusjonskamerater. Line Sverdrup Ulvesæter, leder Sbanken Bedrift og Tom Lehrmann, leder digitale kanaler i bedriftsmarkedet i DNB jobber på spreng for å samle kreftene.
Publisert Sist oppdatert

Det er litt under fire år siden Sbanken dro i gang sin satsing på små og mellomstore bedrifter. I dag får de cirka 12.500 kundene beskjed om at bedriftstilbudet legges ned og at kundene i løpet av året vil bli overført til en ny løsning i DNB.

Dermed møter bedriftskundene en litt annen skjebne enn de rundt 500.000 privatkundene. I slutten av januar fikk de beskjed om at det vil være «business as usual» også etter at fusjonen med DNB trer i kraft 2. mai. De fortsetter å være kunder i Sbanken, men på DNBs bankkonsesjon.

At veivalget blir ulikt for bedrifts- og privatmarkedet er imidlertid ganske så logisk, skal man tro Line Sverdrup Ulvesæter, leder for Sbanken Bedrift og Tom Lehrmann, leder for digitale kanaler i bedriftsmarkedet i DNB.

Samme visjoner

De to har ledet arbeidet med å få bankene å finne sammen på bedriftssiden, helt siden DNB fikk grønt lys for oppkjøpet for omtrent et år siden. Det tok ikke lang tid før de oppdaget at begge hadde noe å tjene på å jobbe sammen.

– Vi reiste jo over til Bergen med en gang for å påbegynne diskusjonene og fant ut at våre ambisjoner og visjoner for hvilken type bank vi ønsker å tilby de minste bedriftene, egentlig var veldig like, sier Tom Lehrmann da Shifter møter ham og Ulvesæter for å få vite mer om hva som ligger til grunn for at bedriftssatsingen fortsetter under DNB-paraplyen.

Ulvesæter fortsetter:

– Da vi startet bedriftssatsingen så vi at markedet var modent for en utfordrer som kunne gi de minste bedriftene en enkel heldigital bankhverdag. Det har vi lyktes veldig godt med. Men kundene våre har manglet en egen bedriftsapp, selskapsetablering og kreditter. Med DNB får vi en perfekt partner som kan gi våre kunder det de savner i dag.

LES MER: DNB må trolig skrote Sbanken-navnet

Størrelsen teller

Etter å ha funnet ut at ambisjonene var nokså like, var veien relativt kort til å komme til en konklusjon konseptvalg for bedriftskundene. Det ble i høy grad et spørsmål om størrelse. Sbankens 12.500 kunder utgjør mindre enn ti prosent av DNBs kundemasse i samme segment. Totalt har DNB rundt 250.000 bedriftskunder, og av disse er rundt 130.000 samme type småbedrifter som Sbanken har satset på.

– DNB har jobbet lenge med å være oppstartsbanken. Det har gjort oss bedre posisjonert, og mer kjent i markedet enn hva Sbanken Bedrift har vært. I en diskusjon om merkevarer, ble det naturlig å videreføre DNB innenfor dette segmentet, sier Lehrmann.

LES MER: DNB får kjøpe Sbanken

Trenger folk til ny nettbank

At DNB og Sbanken samler kreftene på bedriftssiden er en stor fordel for DNB og Lehrmann også av en helt annen anledning.

DNB har nemlig påbegynt en omfattende modernisering av bankens digitale bedriftskanaler. Første prioritet er å bygge en helt ny nettbank, og der blir Ulvesæters gjeng på 15 personer i Sbanken Bedrift et viktig bidrag.

– Timingen er perfekt for oss. Vi var i ferd med å rigge opp et nytt team for å bygge nettbanken, men hadde egentlig ikke kapasitet til. Nå får vi et helt team som er vant til å jobbe MVP-drevet mot de minste kundene, som kan gå rett inn i den prosessen, sier Lehrmann.

Line Sverdrup Ulvesæter, leder Sbanken Bedrift og Tom Lehrmann, leder digitale kanaler i bedriftsmarkedet i DNB

Han forteller at selv om planleggingen har pågått en stund, er den endelige utformingen av tjenestetilbudet i nettbanken langt fra på plass. Klart er at fokuset ligger på å få på plass de mest grunnleggende tjenestene som småbedriftene har behov for - innlogging, tilgang til saldoen, å kunne utføre betalinger. Et viktig element blir også å gjøre opplevelsen i nettbanken så sømløs og lik som tilbudet i bedriftsappen DNB Puls.

– Kundene skiller ikke på de flatene på samme måte som vi kanskje gjør internt. Det er viktig for oss at det blir en helhetlig opplevelse. Sbanken-kundene har ikke hatt en app. Den får de nå. I tillegg skal de få en like bra, eller faktisk bedre opplevelse på web med det vi nå bygger sammen, sier Ulvesæter.

Kamp mot klokken

– Hva er tidsperspektivet for den nye nettbanken?

– Vi begynner med migreringsreisen og få Sbanken-kundene over til DNB. Når det skjer så ønsker jeg at vi har et nytt verdiforslag til dem. Vi vet ikke helt når, men det blir på høsten en gang, sier Lehrmann.

– Så foreløpig vil Sbankens bedriftskunder ikke merke stor forskjell?

– Kundene kan sitte helt i ro, så skal vi jobbe på spreng for å bli klare med nye løsninger til høsten , sier Ulvesæter.

– Hva skjer om nettbanken ikke blir klar i tide? Må Sbanken-kundene da vente på at den blir klar?

– Nei, vi har en deadline når de skal være flyttet over, og jeg har ikke lyst til at de skal møte det som vi er i ferd med å modernisere nå. Så det vil bli en kamp mot klokken, innrømmer Lehrmann, som ikke vil gå nærmere inn på når overflyttingen skal skje, mer enn at det skjer til høsten en gang.

Til tross for et presset skjema som også omfatter en flytteprosess der Sbankens bedriftsteam flytter til DNBs nye lokaler i Solemsviken, fremstår det på Lehrmann og Ulvesæter som om fusjonsprosessen har vært relativt friksjonsfri.

Har fått ta plass

– Det er ikke helt uvanlig at en prosess der en stor aktør tar over en betydelig mindre, kan føre til misnøye. Hva har dere gjort for å unngå dette?

– DNB har hele veien vært tydelig med at S-Banken skal få lov til å ta mer plass enn det størrelsen tilsier. Det mener jeg helt oppriktig at vi har fått. Vi er blitt møtt med nysgjerrighet, rom for å utfordre, og vi har fått et tydelig mandat for å være med å levere på fremtidens nye nettbankløsning, sier Ulvesæter.

– Det er ikke nødvendigvis bare en dans på roser, verken å kjøpe eller å bli kjøpt opp, men innenfor vårt område på bedrift har det flettet seg godt sammen, sier Lehrmann og fortsetter:

– Vi har ambisjoner, vi er samstemt på hva vi ønsker å oppnå, vi har kapasiteter som utfyller hverandre, og vi har fryktelig dårlig tid. Så det å få styrken og farten til Sbanken inn hos oss, passer helt som hånd i hanske.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Ja, takk!