WeClean: Har vunnet prestisjetunge gründerkonkurranser gang på gang, men Innovasjon Norge mener selskapet ikke er innovativt nok og ga avslag på søknaden.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet WeClean har tidligere vunnet Angel Challenge og Telenor Mobile Challenge. Et av kriteriene i den sistnevnte konkurransen var at løsningen måtte ha «en høy grad av innovasjon».

Selskapet har både kunder, investorer og ansatte, og de trodde det var en velanvendt uke å skrive søknad til Innovasjon Norge om kommersialiseringstilskudd, men den gang ei.

– Det er mange som har anbefalt oss å søke støtte fra Innovasjon Norge. Vi har vunnet Telenor Mobile Challenge, med blant annet folk fra StartupLab i juryen. Vi har vunnet Angel Challenge. NHO Service mener vi disrupter hjemmevaskindustrien. Vi hater å være i søkelyset, alt det er bare tull. Men vi har faktisk klart å runde spillet, og så sier en saksbehandler i Innovasjon Norge at det vi driver med ikke har nok innovasjon. Vi sysselsetter, vi har kunder, vi bidrar til integrering, vi har laget en teknisk løsning for å drifte store grupper ansatte og logistikken rundt, men så sier de at det er mangel på innovasjon, sier Haagensen til Shifter, som mottok et negativt svar fra Innovasjon Norge på sin søknad.

Kim Haagensens Twitter-utblåsning mot Innovasjon Norge.

"Klumsete"

Han sier han etterlyser hva som er spillereglene til Innovasjon Norge.

– Det virker som de ønsker at man skal skrive søknaden på en spesiell måte og at de vil høre spesielle ting. Det må være en åpen debatt om hva som skal støttes og hvordan prosessen skal være. Erna Solberg sier at innovasjon skal være den nye oljen. Hvor mye penger har vi ikke pøst inn i oljebransjen, som ikke skaper et bærekraftig samfunn? Hvorfor skal staten komme inn?  Fordi de bør investere folkets penger i det som bygger fremtiden, fortsetter han.

Haagensen har lenge vært profilert i media, og ikke redd for å si sin mening.

– Jeg blir brukt mye fordi jeg ønsker å bidra. Det er kult med alt som skjer. Derfor er det leit å se at den eldre generasjonen klumser det til, sier han.

«Poster boy»

Han føler seg utnyttet av Innovasjon Norge da han ble bedt om å stille opp på et bilde da de lanserte nyheten om 100 millioner NOK i presåkornsmidler.

– Jeg var poster boy for Innovasjon Norge da de kom med nyheten om presåkornsmidlene. Da inviterte de meg til en fotoseanse med pressen tilstede, selv om vi aldri hadde fått støtte. Og når vi søker, så får vi ikke støtte, sier han.

– Hva er begrunnelsen du har fått for avslaget?

– Jeg snakket med en saksbehandler, og hun sa det var mangel på innovasjon. De kunne ikke gi meg et klart svar. De begynte å snakke om delingsøkonomi og innovasjon, men de har f*** meg ikke peiling på hva de snakker om, sier han.

Ifølge Haagensen, søkte de på kommersialiseringsstøtte, eller såkalt «fase 2». I kriteriene står det blant annet at selskapet «må kunne dokumentere nyhetsverdien til prosjektet».

– Er ikke WeClean innovativt?

– WeClean er en teknologibedrift, og vi jobber mye med hvordan plattformen skal drifte store mengder ansatte, hvordan vi kan optimalisere tjenesten gjennom teknologi. Det er helt unikt det vi gjør, men ikke bra nok for Innovasjon Norge, sier han.

«Uangripelig synsing»

Direktør for næringsutvikling i IKT-Norge, Fredrik Syversen, kaller det en «tilbakevendende utfordring».

– Mange får avslag for manglende innovasjonshøyde. Det er umulig å ettergå. Det er ikke en definisjon, men et «statement», sier Fredrik Syversen, direktør for næringspolitikk i IKT Norge til Shifter.

– Det blir på en måte synsing som er ganske uangripelig, samt vanskelig å klage på eller få en ordentlig vurdering på.

Han etterlyser også en debatt om Innovasjon Norges tildelingskriterier.

Fredrik Syversen i IKT-Norge.

– Ja, absolutt. I hvert fall når de har påpekt viktigheten av å ha kunder og investorer. Her så overprøver de dem som sitter i markedet hver dag, og det virker merkelig. De har en annen oppfatning enn kundene, investorene og gründeren. Det blir nesten litt utrolig å overprøve dette på denne måten, men det er ikke første gang, sier han.

– Hvordan kan man løse dette?

– Det viktigste er at det er et sett med kriterier som er åpne og kan etterprøves. Hvis de ikke er det, bør man lage dem. Ekstern validering bør telle som noe ganske viktig, sier Syversen.

"Mangler ikke innovasjon"

Gründer og investoransvarlig Thomas Berglund i det anerkjente engleinvestorprogrammet Angel Challenge synes WeClean gjør mye bra, men presiserer at han ikke vet hva de har søkt på.

– De vant Angel Challenge, og vi gikk inn caset fordi vi trodde på det. Innovasjonsgrad er bare en liten del av det du ser på som investor, understreker han.

– Har Wecelan manglende innovasjonsgrad?

Thomas Berglund i Angel Challenge (i midten) i samtaler med blant annet Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge i forbindelse med lanseringen av presåkornmidlene. Foto: Charlotte Wiig/Innovasjon Norge

– Fra et investorperspektiv mangler ikke WeClean innovasjon, men Innovasjon Norge har kanskje helt andre søknadskriterier, hvor kravet til innovasjon er annerledes.

Ifølge Berglund ville WeClean også vært kvalifisert til å motta en million kroner i presåkornsmidler, dersom de hadde vunnet etter at Angel Challenge fikk tildelt disse midlerne.

– Bør man kunne diskutere Innovasjon Norges kriterier for å gi støtte?

– Ja, jeg er enig i det isolert sett. Det er en god diskusjon å ta. Målet er at det må være forutsigbart, og det er kanskje enklere sagt enn gjort, men det er det viktigste. Det må være likt for alle.

Høythengende

Direktør for gründer og oppstartbedrifter i Innovasjon Norge, Pål T. Næss, sier at kommersialiseringstilskudd i 2017 henger høyt.

– Vi har strenge regler til innovasjonshøyde og vekstpotensial hos dem som får tilskudd, sier Næss til Shifter.

Han understreker at selv om et selskap har kommersiell suksess eller om investorer tror på «caset», trenger det ikke bety at man har nyhetsverdien som er nødvendig. Et eksempel på det, mener han,  er mange av selskapene på «Gasellelisten» som ikke passer Innovasjon Norges ordninger.

– WeClean i seg selv kan jeg ikke kommentere, men å ta et eksisterende marked og tilgjengeliggjøre det gjennom en app, trenger ikke være nok med tanke på nyhetsverdien, sier Næss.

Pål T. Næss er gründersjef i Innovasjon Norge. Bildet er fra Startup Extreme-konferansen i juni 2016, hvor Næss blir annonsert som ny gründersjef av direktør Anita Krohn Traaseth. FOTO: Per-Ivar Nikolaisen

Han påpeker at også søknaden i seg selv også må formidle innovasjonshøyde og vekstpotensial på en god måte.

– Men de har jo vunnet priser som Mobile Challenge og Angel Challenge? Betyr ikke det at de har validert en form for nyhetsverdi?

– Det er selvfølgelig gledelig for selskapet. Dessverre kan vi ha andre krav til innovasjonshøyde uten at jeg kan uttale meg i dette «caset», sier han.

– Bør det være en åpen debatt rundt tildelingskriterier og prosess fra Innovasjon Norges side?

– En slik debatt vil vi ønske velkommen. Det viktige er å forstå at vår rolle er å avlaste for risiko i de mest innovative prosjektene, sier han.

 


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør også vår seneste podcast med bok-tech-gründer Anders Storbraten i Pulsereads. Han møtte veggen hos den mektige bokbransjen da han ville lage «Spotify for bøker», men nå har han brukt lærdommen fra nedturen til å utvikle «Facebook for bøker», der lesehester kan få betalt for å anbefale bøker til andre. I podcasten får vi høre om den tøffe veien frem til lanseringen, og hvordan han i toppidretten og den internasjonale finansbransjen lærte seg å jobbe hardt og ikke gi seg. Ellers: Om hvilke bøker han selv liker. Om søvnløse netter. Om kjipe forsinkelser. Om hvorfor norske selskaper ikke bør bruke tid på å jakte funding i Silicon Valley. Om hvordan det er å brenne egen formue for å bygge en startup. Og forøvrig en påstand underveis om at det kan lønne seg å være født sent på året, for å gjøre det godt som gründer.

Hør hele podcasten med Anders Storbråten på Shifter. Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».