NETTBIL: (fra venstre) Anders Espelund (gründer og daglig leder i Nettbil), Eirik Thorsen (medgründer i Nettbil) og Antoine Thebault (Direktør forretningsutvikling i Aller Media), Foto: Lucas Weldeghebriel

Slik fant de product-market fit: Omsatte for 12 millioner i 2017, 88 millioner i 2018 og 300 millioner er målet for 2019.

Publisert Sist oppdatert

Nettbils omsetning vokser eksponentielt etter at de skjønte de hadde product market fit. Nå gjelder det å begrense veksten slik at selskapet henger med.

--Vi begynte å skalere tjenesten i april 2018. Etter det har vi hatt en meget sterk vekst. I april 2019 passerer vi hele volumet for 2018, sier Anders Espeland, gründer og daglig leder i Nettbil.

Han forteller at de har vokst 28 prosent måned for måned de siste 12 månedene og ligger an til over 300 millioner kroner i omsetning i 2019. Allerede i april passerte de omsetingen for hele fjoråret.

Nettbil fungerer ved at bilforhandlere konkurrerer om å få kjøpe biler som legges ut på plattformen av privatpersoner. Alt en bilselger trenger å gjøre, er å få bilen verdivurdert hos NAF, og deretter lene seg tilbake og vente på budene som tikker inn.

--Det overrasket meg litt, men markedet som velger å selge bilen sin selv på finn.no er like stort som de som velger å selge til en forhandler, sier Espelund.

Han forklarer at fordelen ved å selge selv, er at du kan få en høyere pris for bilen, men det tar til gjengjeld i snitt 2-3 måneder å å få solgt bilen på finn.no. Selger du til en forhandler, er det egentlig bare å levere inn bilen, men du får samtidig en lavere pris.

Så hva velger kunden? Pris eller enkelhet?

"Selger bilen din på 90 minutter"

For å komme frem til dagens produkt, måtte gründerne gjennom noen iterasjoner.

--Dagens produkt er femte iterasjon. Vi startet med en tjeneste der vi hentet bilen hjemme hos folk og at de fikk en satt pris, men det vi fant ut var at de ikke stolte på at prisen var riktig. Hvorfor skulle de ha tillit til at vi ga den riktige prisen?

Eureka-øyeblikket fikk de da de etter å ha lagt ut en annonse om at de «Selger bilen din på 90 minutter».
De fikk inn en kunde med en bil. Mens klokken tikket, vasket de bilen, fikk den verdivurdert, og det ble febrilsk jobbet for å finne en kjøper til den.

--Kunden fikk da tre pristilbud. Han aksepterte og var kjempefornøyd. Da skjønte vi at vi hadde funnet løsningen, men vi måtte sette det i system, sier Espelund.

Du vil ikke være Rimi- ikke best på noe

Nettbil er nemlig en klassisk markedsplass med tilbud og etterspørsel. Siden bilforhandlerleddet er så fragmentert, blir det også god konkurranse blant dem, som igjen skaper tillit til at bilselgeren får den beste prisen han kunne fått uten å legge den ut for privat salg på finn.no.

--Kombinasjonen av «convenience» som du får av selge til en forhandler og tillit til at prisen er god på grunn av konkurransen blant forhandlerne, gjør at produktet løser problemet på en bedre måte enn hvis privatpersonen hadde måttet sjekke flere bilforhandlere selv. At bilen blir verdivurdert hos NAF gir en trygghet til bilforhandlerne om at de kjøper en bil til «riktig» pris, sier han.

Espelund forteller at det ikke har vært så enkelt som det høres ut som.

--Vi har vært gjennom mange verdiforslag og modeller. Det beste rådet jeg kan gi til andre gründere er å ha et pragmatisk syn på «pains» og løsninger og ikke skalere før man er trygg på at man har funnet product-market-fit, sier han.

--Det er også viktig å være tydelig på hva man er, og ha et tydelig differensiert produkt. Hvis du må bruke 10 minutter på å fortelle kundene hvorfor dette er bra, så er ikke produktet tydelig nok. Og hvis produktet ikke er best på noe, så blir det som butikken Rimi. Ikke var de billigst og ikke hadde de best utvalg, sier Espelund.

Eirik Håstein, produktdirektør for motor i Finn.no. Foto: Finn.no

Annonser for eierskap

Ifølge Espelund har de nå kun én prosent av markedet, så det er fortsatt rom for å vokse.
Utfordringen for Nettbil nå, nå som de har funnet product-market-fit, er å skalere i riktig tempo, slik at organisasjonen henger med.

Med Aller Media på eiersiden, var en del av investeringen på 8,8 millioner kroner «annonser for equity», dvs at en del av summen Aller investerte var annonsedistribusjon gjennom deres merkevarer som Dagbladet, DinSide og Sol.no.

Selv om Nettbil så langt har positive erfaringer med å bytte eierskap mot annonser, er det kun noe han vil anbefale andre dersom det er riktig konsept og kanal.

--Utfordring med modellen, er at hvis du har en irrelevant kanal, så vil ikke annonsene føre til vekst. Ofte får man ikke testet kanalen før man inngår avtalen, og da kan det bli dyrt før du ser vekst, sier han.
Markedsføringen til Nettbil har neste utelukkende blitt kjørt via Allers kanaler, og han påpeker at dette kan føre til en vridning av markedsføringen som ikke nødvendigvis er optimal.

--Det kan bli uforholdsmessig mye i én kanal. Nettbil har imidelrtid hatt en veldig en god effekt og vi blir behandlet som en hvilkensomhelst annen kunde, som gir oss frihet til å prøve ulike formater. Dessuten er det bra at vi ikke har for høy vekst, slik at produktet ikke skalerer for fort, sier han.

Dekker et behov

--Hva tenker du om aktører som Nettbil? Er det en konkurrent?

--Jeg tenker de først og fremst en komplementerende tjeneste. De legger seg mellom dem som selger privat og de som vil gjøre et innbytte, sier Eirik Håsten, produktdirektør i Finn.no Motor til Shifter.

Han tror de kan ta noen kunder fra markedet som ville ha solgt bilen selv, men som kan velge dette i stedet.

--Men jeg synes de plasserer seg fint i mellom.  Jeg ser de dekker et behov for både bilselgere og bilforhandlere. Vi har tenkt på denne type løsning i finn.no, men vi har ingen planer om å gjøre det samme, sier Håstein.

Ifølge Håstein er bruktbilmarkedet veldig uforutsigbart.

--På slutten av fjoråret var det en velding nedgang på nybilsalget og eierskifter på bruktbil, men så dumpet Tesla 5000 biler i markedet, og dermed får vi et oppsving i både nytt og brukt. Skal man tro på statistikken vil flere velge leasing fremover, sier han.

Han mener at eierskapet til bil ikke blir borte med det første.

-- Det er over 2,7 millioner biler i bilparken, men vi vil se en miks av abonnementsløsninger, leasing og kjøp.Hvis man ser på bruktbilsalg blant private, er det en hypotese at det vil gå ned over tid, i og med at flere leaser. Men det det prates lite om, er når bilen blir litt eldre, vil det sannsyligvis være et bruktmarked for dem. Hvis restverdien synker på grunn av lavere bilsalg, vil prisene på leasing øke, sier Håstein.

--Hvordan jobber Finn.no oppi alt dette?

 --Vi kommer til å komme med nye løsninger, både på kort og lengre sikt. Vi jobber kontinuerlig med å se på nye retninger, og har ikke tenkt til å stå stille, sier han.

--Det er jo et inntrykk av at det har stått litt stille hos Finn de siste årene, eller stemmer ikke det?

--Jeg vil si vi har vært i utvikling, men det er klart at nå skjer det store endringer i hurtigere tempo enn før, og alle prøver alt mulig rart med vekslende hell. Det er klart man må følge med. Jeg tror det åpner seg flere muligheter fremover, forteller produktdirektøren.

--Er det et marked for Finn.no innen bil i fremtiden?

--Målet vårt er at vi skal klare å ha en rolle. Det tror jeg på. Men jeg er mer bekymret for bilbransjen, hvor du har produsenter som går direkte til forbruker og utfordrer forhandlerrollen betydelig over tid, avslutter Håstein.