juss

Vil skalere legaltech:
– Ikke så unike i Norge at det ikke har overføringsverdi

Gjennom Mekle sine digitale løsninger kan folk unngå høye advokatregninger. Nå vil gründerne vil ta løsningen ut i Norden, men kan likevel se langt etter den veksten de spådde ved oppstart for tre år siden.

Gründerne bak Mekle har alle tidligere jobbet som advokater. Fra venstre Henrik O. Rasmussen, Camilla Bull og daglig leder Siri Horn.
Publisert Sist oppdatert

For 3 år siden prydet gründerne bak Mekle, som tilbyr digital tvisteløsning til fastpris, forsiden på Finansavisen. Da anslo de tre tidligere advokatene at de skulle omsette for nærmere 100 millioner kroner i 2024 - fasiten er ca én femtedel.

– Da vi gjorde intervjuet med Finansavisen var vi helt ferske og ble bedt om å hive ut et tall, sier gründer og advokat Henrik O. Rasmussen lattermildt, da de blir påminnet om det ambisiøse anslaget.

Selv om resultatene til oppstartsbedriften fortsatt må sies å være et godt stykke unna forsideoppslaget, har de landet avtaler med flere store forsikringsselskaper og gjennomført over 2000 tvistesaker. 

Mekle tilbyr tvisteløsning via videosamtaler. Daglig leder og gründer Siri Horn trekker frem at mange synes det er mindre ubehagelig å møtes til mekling når man kan gjøre det fra sin egen trygge stue. I tillegg har omtrent halvparten av nordmenn mulighet til å få tjenesten dekket gjennom forsikringen sin. 

– Vi har hatt en annen tilnærming enn mange andre startups. Vi så behovet først, kunne få opp en sunn drift og har i løpet av de to første driftsårene sikret samarbeid med store aktører innen forsikringsbransjen som Gjensidige, Storebrand, Tryg og Help, sier Rasmussen. 

– Det var et behov der. Forsikringsselskapene trengte at kundene fikk løst sakene sine raskt og rimelig. Det er lettere å bare «koble seg på» enn å måtte dra inn til et kontor. I tillegg kan vi være landsdekkende. Vi har hatt arveoppgjør hvor én sitter i Sarpsborg og en annen i Harstad, sier Horn. 

Daglig leder Siri Horn har tidligere jobbet som advokat i Help forsikring.

For å være mekler, må man ha relevant faglig bakgrunn. I tillegg er det vanlig å videreutdanne seg ved å ta en sertifisering. Derfor kan for eksempel ingeniører eller samlivsterapeuter, i tillegg til advokater, fungerer som meklere i saker der det er en fordel. Prosessen erstatter forliksrådet. 

– Vi har mye av det man kan kalle høykonfliktsaker. Partene har gjerne en relasjon, og er ofte i familie. Når man gjør det digitalt, ser vi at de avbryter hverandre mindre og at man regulerer seg selv. I tillegg slipper man for eksempel å møte hverandre i venterommet utenfor, det er rett og slett mange stressmomenter man slipper, forklarer hun. 

Før selve meklingen begynner får partene innføring i hvordan prosessen virker og hvilke dokumenter som trengs. De får også snakke alene med megleren, som har bevisforbud, noe som betyr at partene kan si det de har på hjertet uten at det kan brukes mot dem i en rettssak senere.

De færreste små bedrifter har råd til advokat

– Når partene foreslår løsninger til megleren på tomannshånd i forkant, kommer de ofte frem til det samme. Det er ikke alle som tør å si det høyt hvis man sitter rett ovenfor den man er i konflikt med, mener Horn. 

Ifølge gründerne opplever de veldig positiv respons fra de som har gjennomført prosessen med dem. 

– Vi har en løsningsgrad på rundt 80 prosent, sier Rasmussen.

Motivasjonen bak Mekle sier gründerne var å senke terskelen for å løse konflikter.

– Store deler av markedet er i dag ubetjent fordi de færreste privatpersoner eller små bedrifter har råd til å bruke advokat. Derfor er det viktig med lavterskeltilbud, mener Rasmussen. 

– Vi fikk inn 246 saker bare i februar, så vi føler vi har truffet en nerve. Man går jo til en advokat for å få saken løst, men veien dit er lang. Sjeldent er jussen og det tekniske så vanskelig, det er kommunikasjon som er utfordringen, mener Horn som forteller at de fleste av sakene de får inn kan løses på det første møtet. 

Hvorfor brukes det ikke mer?

Hvis mekling både er billig og effektivt kan man spørre seg hvorfor det ikke er vanligere. 

– Da jeg gikk på jussen for 15 år siden, sa foreleserne at politikerne vil at man bruker mer utenrettslig mekling, men at ingen gjør det. Det var alt vi lærte om mekling, sier Horn. 

Hun forklarer at mange advokater kan tilby mekling, men at det sjelden markedsføres fordi den ikke er spesielt fordelaktig for inntjenings-modellen slik den er i dag. 

At advokater tjener godt er ingen hemmelighet, noe som også kan ha påvirkning på hvor villige folk i bransjen er på å se etter nye digitale løsninger.

– Fravær av innovasjon og teknologiutvikling innen juridiske tjenester skyldes nok manglende incentiver. Hvorfor endre noe som kundene kjøper og som gir gode marginer? Det er først og fremst kundene som må drive frem en endring. Så lenge kjøper godtar status quo, så blir endring fra innsiden vanskelig, tror Rasmussen. 

Nå som Mekle har gjennomført over 2000 tvistesaker de siste 3 årene begynner det å bygge seg opp et datagrunnlag gründerne ønsker å utnytte. 

– Vi ønsker å automatisere mer. Både hvordan vi henter og deler informasjon, men også i prosessen med å gi tilbakemeldinger og avklare behov. Drømmen er å se om man kan løse konflikter gjennom en helt automatisert plattform. For å få til det må vi hente penger, sier Horn. 

For tiden jobber startupen med en kapitalrunde de håper å avslutte i løpet av høsten. 

Skalere i Norden

Rasmussen forespeiler at Mekle vil omsette for omtrent 18-20 millioner i 2024. Selv om det er nærmere årslønnen til en toppadvokat enn ambisjonen på 100 millioner, forklarer gründerne at de bikket en viktig barriere høsten 2023. 

– Vi har kun faste priser. Så vi må ha et visst antall saker for å være lønnsomme og den barrieren brøt vi høsten 2023. Målet for 2024 er ikke bare å øke omsetningen, men å øke lønnsomheten for å satse mer i nye markeder, forklarer Horn.

Mekle har nylig åpnet kontor i København, og ser nå på muligheten til å utvide videre i Norden. 

– Konflikter er konflikter, det er ganske universelt. Det handler mer om hvordan vi mennesker fungerer, vi er ikke så unike i Norge at det ikke har overføringsverdi. 

Foreløpig er de 15 ansatte, hvorav åtte er meklere. Nå er de i ferd med å ansette flere, men sier et av de store utfordringene for oppstartsbedriften er å finne den riktige kompetansen. 

– Vi merker at nye generasjoner utdannede er mye mer opptatt av «work/life balance» og arbeid med mening, som vi kan tilby. Balansen mellom juss og psykologi, det å finne løsninger, opplever vi at alle søkere er opptatt og motiveres av uavhengig av alder. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.