Kunstig intelligens

Lyd-startup med ambisjon om enhjørning-status om fem år

Det norske lydteknologi-selskapet Hance AI er født ut av to andre norske startups. Nå ser de etter kunder og sier ambisjonen er 100 millioner dollar i omsetning om fem år.

Gründerne i lyd-startupen Hance AI. Fra venstre Stian Aagedal, Peder Jørgensen og Joote Hika - Erling Hoff er ikke på bildet, men det er en fungerende Tandberg-maskin.
Publisert Sist oppdatert

På loftet til et gammelt murbygg på Sagene i Oslo har flere av Norges beste på lydteknologi-aktører samlet seg til en liten klynge. 

Blant dekorative gamle Tandberg-maskiner (som funker) og en stor Pacman-konsoll sitter Soundly, som leverer lydeffekter til Hollywood og Acon Digital som lager plugins til redigeringsprogram.

Nå har de to lyd-startupene forent krefter i et nytt hjertebarn, kalt Hance AI. 

Gjengen bak er Peder Jørgensen og Erling Hoff (Soundly), Stian Aagedal (Acon Digital) og Joote Hika – som ble med som daglig leder (og nå medgründer) etter å ha hørt lydspesialistene pitche ideen hos Startuplab i fjor.

AI-teknologien Hance utvikler kan blant annet fjerne støy og ekko eller skille ut stemmer og instrumenter i sanntid. Planen er å selge teknologien på lisens til bedrifter som bruker lyd på ulike måter, innen både soft- og hardware.

– Det er seks industrigrupper vi ser for oss kan bruke dette. Musikk- og videoproduksjon, videokonferanse, forbrukerelektronikk, telekom og interkom, nødetater (evt militæret) og strømmetjenester, forklarer daglig leder og gründer Joote Hika. 

Fortrinnet til Hance er at algoritmen deres bruker mye mindre datakraft enn konkurrentene, som gjør at den enkelt kan implementeres, forklarer Jørgensen.

Hance sin teknologi kan fjerne vokalen fra muskk i sanntid. Åpningsfesten for selskapet ble derfor fort karaokekveld, forteller Jørgensen.

Ekstreme vekstambisjoner

– Fra selskapene som har testet teknologien vår får vi høre at den er bedre enn konkurrentenes, spesielt fordi den prosesserer raskere, sier Jørgensen. 

Nå er startupen i dialog med alle mulige aktører for å selge lisenser på AI-teknologien sin.

– Ambisjonen er enhjørnings-status om fem år. For å gjøre det må vi åpenbart ha høy omsetning og øke. Målet er å omsette for én million dollar i løpet av 2024, sier Hika. 

Hika har tidligere vært direktør i Schibsted Distribusjon, var med å starte venturestudioet Balderx og har selv investert i flere oppstartsselskap. 

– Jeg er den litt strengere «firkantmannen» som må holde gutta i tøylene. Vi har mange kule produkter og tjenester som vi kan levere. Men vi har måttet ta et skritt tilbake, levere kvalitet og det kundene trenger. 

Daglig leder og gründer i Hance AI, Joote Hika.

Foreløpig vil ikke gründerne avsløre hvilke selskaper de er i dialog med, men de hinter til lovende tegn fra store aktører innen videokonferanse. 

En kunde de kan gå ut med foreløpig er SyncDNA, som ledes av norske Arne Wilhelmsen. Selskapet tilbyr løsninger hvor musikere og produsenter kan samarbeide i sanntid, selv om de sitter på forskjellige steder.

– Strategien vår for å komme ut er å bygge partnerskap, vi bruker nettverket vårt. Når vi samarbeider med én aktør, kan vi via de igjen nå ut til enda flere bedrifter, sier daglig leder Hika. 

Hance ansatte også nylig Yrjan Tangenes som kommersiell leder. Han har tidligere vært involvert i flere startups, blant annet Kygo sitt headset-selskap og øreproppene Minuendo

Teknologien

Mens daglig leder holder i forretningsutviklingen har resten fokus på å trene algoritmen med å sortere ut enkeltlyder fra kaotiske lydfiler. Der mener Jørgensen kompetansen de har fra musikk og lydproduksjon er gull verdt.

– Jeg synes det er dritgøy å lage sånne treningssett, sier han og viser et eksempel hvor kattelyder er blandet med trommer og nynning. Ved å først gi algoritmen «fasit» i form av rene lyder hver for seg, for så å legge alle lydene oppå hverandre, «trenes» algoritmen når man ber den skille ut de rene lydene igjen. 

Mens giganter som Google og Microsoft utvikler egen støyreduksjonsteknologi er det en haug med andre selskap som trenger dette, men ikke tar seg råd til å ansette egne utviklerteam.

– Ofte er det ingeniører som ikke jobber med lyd som gjør dette. Vi trenger musikk og lyder av høy kvalitet i lag, og det er vanligvis ganske vanskelig å finne, legger Jørgensen til. 

Peder Jørgensen jobber med å lage «treningsett» til Hance sin algoritme.

Det var nettopp denne perfekte matchen som gjorde Hance AI mulig i første omgang. Stian Aagedal hadde drevet med maskinlæring gjennom Acon Digital i flere år, samtidig hadde gutta i Soundly et enormt arkiv med høykvalitetslyder. 

Når man kombinerte de to hadde man et godt utgangspunkt hvor Soundly sine lyder ble brukt til å trene opp algoritmen til å gjenkjenne for eksempel 40 forskjellige typer fuglekvitter. Dermed fikk man etterhvert en lydteknologi som kunne gjenkjenne og «nulle ut» alle mulige typer støy. 

Mulig kapitalrunde til sommeren

Når man leser om de svimlende beløpene amerikanske selskaper trenger for å utvikle AI-teknologi, er det lett å bli skeptisk til Hance som i tillegg til innskutt kapital fra gründerne «bare» har fått 1 million kroner i støtte fra Innovasjon Norge. 

Gründerne forklarer at saken i deres tilfelle er litt annerledes ettersom mye av teknologien de bruker allerede var utviklet, som et sideprosjekt til selskapene de allerede driver hver for seg. 

Det var ikke før de tre opprinnelige gründerne Jørgensen, Hoff og Aagedal begynte å lete etter en daglig leder som kunne ta seg av forretningsutvikling, at de virkelig skjønte hvilket potensial som lå i teknologien. 

– Ingen av oss tar ut lønn og vi har spytta inn egne penger i selskapet. Vi vil bygge det opp på egne premisser. Vi har alle grunnsteinene, men vi trenger flere folk på markedsføring og maskinlæring, sier Hika.

Den daglige lederen farer ikke med tomme ord, for under intervjuet med Shifter må en av gründerne forlate bordet for å gjennomføre et jobbintervju et annet sted i kontorlokalene. 

– Mange investorer har allerede kontaktet oss, og vi tar nok en liten runde før sommeren. Vi er først og fremst ute etter noen som kan gi oss noe annet enn bare penger. Som nettverk innen salg, markedsføring eller tech, sier Hika.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.