Markedsføring

Norsk startup fikk med Silicon Valley-stjerne på PR-stunt

Lydeffekt-appen Soundly brukes av både NRK, Playstation og Hollywood. Nå har de laget reklame-sketsj med Martin Starr fra TV-serien Silicon Valley.

Martin Starr, kjent fra TV-serien Silicon Valley, er med i norske Soundly sin nye reklamefilm.
Publisert

– Hvis du hører en katt mjaue i en Hollywood-film, så er det en norsk katt som vi har tatt opp lyden av, sier gründer og daglig leder i Soundly - Peder Jørgensen. 

Han startet oppstartsbedriften sammen med lyddesigner Christian Schaanning og etterhvert Erling Hoff for omtrent åtte år siden. Gjennom en abonnementsløsning tilbyr de et bredt spekter av lydeffekter til lyd- og videoklippere og har på kort tid blitt en viktig aktør i bransjen. 

Nå har de fått med en kjent «fiktiv gründer» i en noe annerledes reklame for selskapet. 

To av gründerne i Soundly. Erling Hoff (til venstre) og Peder Jørgensen.

– Vi som jobber her har bakgrunn fra film og lager mye gøye reklamefilmer. Vi hadde en utrolig dum idé og så for oss Martin Starr fra Silicon Valley i hovedrollen da vi skrev ut manus. 

Tilfeldighetene skulle ha det til at Starr har en fetter som bor i Norge. De fikk sendt han manuset og vipps, så hadde de Silicon Valley-skuespilleren på kroken. Da Starr skulle besøke fetteren sin i august slang de seg rundt og fikk spilt inn filmen på én dag. 

– Hvor mye koster det å booke en kjent skuespiller til en reklame?

– Vi måtte på ingen måte tømme banken. Det er jo mer en sketsj og han likte ideen, sier Jørgensen. 

Reklamen handler om Starr som angivelig skal være stor fan av «Doors».

Musikkdrøm ble til kodeeventyr

Jørgensen studerte opprinnelig musikkproduksjon på LIPA i sin tid, men opplevde at han gjennom koding av apper og spill fikk mange flere nedlastinger enn på musikken sin. 

– Jeg kunne lage en sang som ble spilt på P3 og få 100 nedlastinger på itunes. Når jeg lagde en app eller et mobilspill kunne jeg få flere millioner nedlastinger, forklarer Jørgensen. 

Kodekunnskapen og et behov for bedre arbeidsflyt i jobben som lyddesigner førte i 2012 til en tidlig versjon av Soundly, som Jørgensen opprinnelig døpte Soundify. 

Etter en sen øl med den anerkjente norske lyddesigneren Christian Schaanning slo de sammen teknologien til Jørgensen og et bibliotek av lydeffekter i verdensklasse, som til slutt ble til Soundly. 

– Vi er blant annet hovedleverandør av lydeffekter til spillprodusenten Ubisoft, sier gründeren. Gaming-giganten står blant annet bak spillserien Assassin's Creed. 

Flere av de ansatte i Soundly jobber med å ta opp lyder som kan brukes i lyd- og videoproduksjoner.

Lydeffektene de tilbyr kan være alt fra lyden av en ball som spretter, til et kasseapparat som åpnes eller skrik-effekter som det kjente Wilhelm-scream, som brukes i utallige filmer. 

Andre store selskaper Soundly har på kundelisten er blant annet: Dreamworks, Pokemon, Meta, CBS, Sony Pictures, EA, ITV og Calm. 

«Bootstrapped» og organisk vekst

Soundly har vært «bootstrapped» fra start og vokst organisk. I dag har selskapet åtte ansatte, med fire faste frilansere som hjelper med opptak av lyder til biblioteket. 

I 2022 omsatte oppstartsselskapet for 15,7 millioner kroner, og fikk et resultat før skatt på 2,4 millioner. I 2021 var omsetningen 10,4 millioner, og resultatet før skatt ble 2,8 millioner. 

– Vi jobber på en masse spennende prosjekter i om dagen, flere som kommer ut senere i år. Jeg kan ikke si så mye foreløpig grunnet konkurransehensyn, men 2024 ligger an til å bli det mest spennende året siden vi slapp vår første beta i 2015, mener Jørgensen. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.