Hardware

Remarkable tidoblet resultatet

Remarkable økte salget av skrivebrett med 37 prosent til over 3,7 milliarder kroner i 2023. Samtidig skjøt lønnsomheten i været.

Remarkables administrerende direktør Phil Hess og gründer Magnus Wanberg.
Publisert Sist oppdatert

– Markedet for forbrukerelektronikk var ikke pent i fjor, så vi er veldig fornøyd med tallene, sier nyansatt konsernsjef Phil Hess.

Mannen som ga seg i den amerikanske elektronikkgiganten Bose for å ta over som toppsjef i Remarkable, begynte på jobb i desember. 

EBITDA, resultat før renter, skatt og av- og nedskrivninger, økte med 228 prosent til over 375 millioner kroner, og selskapet var dermed lønnsomt for fjerde år på rad. EBITDA-marginen endte på 10 prosent, mens resultatet før skatt økte fra 30 til 300 millioner kroner.

Rulles ut i flere butikker

Hess forteller at det er et godt resultat innen forbrukerelektronikk.  

– Generelt vil jeg si at det er et meget sterkt resultat for 2023. Og det kommer i et år hvor vi fortsetter å investere tungt i videre utvikling, sier han.

Veksten i omsetningen skyldes utrulling til mange flere butikker globalt. 

– Direkte til forbruker var hovedkanalen vår i de første fem-seks årene. Men kunder vil shoppe på mange måter, og de vil kjenne på produktet før de tar avgjørelsen, derfor fortsetter vi å gjøre det tilgjengelig i stadig flere butikker, sier han. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

I løpet av 2023 gikk antallet butikker man kan plukke opp et Remarkable-brett opp fra 70 til over 1000 i mange forskjellige land. 

Amerikanske Best Buy har alene gjort det tilgjengelig i over 500 utsalgssteder, etter å ha testet det på konsernnivå og blitt overbevist om at dette er noe kundene deres vil ha. 

Både ydmyk og ambisiøs

Gründer Magnus Wanberg forteller at det å få på plass en moderne distribusjon med global rekkevidde som kan skalere i rakettfart, er et veldig utfordrende problem. 

– Måten man gjør det på er ved å jobbe med gode team og hente inn gode rådgivere og partnere eksternt, sier han. 

Omsetningen på 3,7 milliarder kroner gjør gründeren både ydmyk og ambisiøs. 

– Jeg er så klart ydmyk over suksessen, men samtidig gleder jeg meg til vi er mye større. I vår industri, når du har lederposisjonen, er det veldig mye spennende man kan gjøre, sier Wanberg.

2023 var også året hvor konkurransen ble tøffere. Amazons skrivebrett kom ut i 2022 og tilbys i stadig flere markeder. 

– Vi visste at konkurransen ville øke, men så langt er det ganske enkle produkter som har kommet ut. Noen av aktørene dypper tærne i vannet for å undersøke segmentet og etterspørselen. I Kina er det en del selskaper som har etterapet en del, men det har ikke vært noen stor suksess for dem.

– Er kopiering et problem? 

– Det finnes ganske få eksempler på produkter som utvikles av et selskap alene. For oss er det viktigste å sørge for å spre oppmerksomhet rundt Remarkable som produkt-kategori. Vi ser veldig mange spennende retninger som vi kan gå i nå. 

Snuser på AI

Da Remarkable åpnet for å ta betalt i abonnent for skytjenesten Connect, var det mange som reagerte. 

– Det var en liten backlash. Så eksperimenterte vi litt og gjorde noen justeringer, og nå er det et populært produkt med veldig god retention. 

Wanberg er blant dem som har tro på at AI vil få stor innvirkning på samfunnet. For Remarkable ligger det også noen muligheter.  

– Se for deg en som har mange år med notater. Jeg tror det kan være spennende å se på hvordan AI kan brukes i forbindelse med det, sier han.  

Det begynner å bli store datamengder. Selskapet har siden oppstart solgt flere millioner Remarkable-brett, og på hvert brett bygges det opp med notater. Wanberg forteller at han selv har mye av livet sitt, siden 2016, lagret på brettet.

Effektive timer på jobb

Den ferske administrerende direktøren, Hess, skjuler et eventuelt kultursjokk godt. Han forteller at han går mye på truger i USA og selv om han ikke har fått prøvd seg på det ennå, er det helt klart planen, også langrenn.

Men hva med nordmenns arbeidsmoral? 

– Har du lagt merke til hvor mange timer nordmenn jobber? 

– Ja, det har jeg faktisk, men jeg vil si at det å telle timer er feil innstilling. Det er kvaliteten på arbeidet som teller. Og det jeg har lagt merke til, er at produktiviteten er veldig høy i de timene hvor folk er på jobb. Mye høyere faktisk enn hva jeg har sett mange andre steder.

Wanberg supplerer: 

– Ja, vi har en annen innstilling til fritid, men det betyr også at når vi er på jobb, så må dagen planlegges skikkelig. Det er resultatene som teller, og i tråd med produktet Remarkable, prøver vi å jobbe fokusert og prioritere på å tenke klarere uten distraksjoner, sier han. 

– Når jeg er på jobb, så prøver jeg å være fokusert, til stede, jeg prøver å ikke multitaske og få ting gjort - i god Remarkable-tradisjon.