Investering

Alliance VC leder kapitalrunde for «norsk» e-handelsplattform

Programvareselskapet Ciloo vil hjelpe e-handelsektoren med å gå fra global til lokal. Nå henter de 13 millioner kroner fra blant annet Alliance VC og Trond Riiber Knudsen.

Christian Sæterhaug og Richard Benesti.
Publisert Sist oppdatert

Ciloo ble grunnlagt av norske Christian Sæterhaug og nederlandske Richard Benesti sommeren 2022. Programvareselskapet lager en plattform for globale e-handelsselskaper som skal gjøre det lettere å produsere ting lokalt.

Selskapet avsluttet nylig sin første kapitalrunde ledet av Alliance VC. Engleinvestorene Trond Riiber Knudsen, Andreas Sjölund, Anders Storeng, Petter Skulstad, Magnus Gaarder og Christian Paulsboe var også med på runden.

Ingen av partene vil gå ut med verdsettelsen av selskapet, men Sæterhaug sier til Shifter at beløpet de har hentet er på omtrent 13 millioner norske kroner. 

– Ciloo står i et krysningspunkt mellom teknologi, bærekraft og handel. Plattformen adresserer noen kritiske punkter for globale selskaper, noe som gjør den til en viktig brikke i fremtidens ehandel, mener partner i Alliance VC - Bente Loe. 

Ved å legge til rette for en overgang fra sentralisert masseproduksjon til lokal og etterspørselsdrevet produksjon, forsøker Ciloo å endre hvordan selskaper håndterer intern e-handel. De mener løsningene kan redusere karbonutslipp, kostnader og styrke kontrollen over merkevarer. 

– Å få på plass denne finansieringen er en viktig milepæl for Ciloo. Det validerer visjonen vår og gjør oss klare for neste vekstfase, sier gründer og CEO Richard Benesti.

Takker Gelato

Gründer Christian Sæterhaug er i dag CRO og har tidligere jobbet over åtte år i Gelato, som i dag er en leverandør og samarbeidspartner for Ciloo. For å forklare mer konkret hva de gjør, forklarer han én måte plattformen deres kan brukes på: 

– Hvis et stort selskap for eksempel vil sende ut en merch eller en «velkomstpakke» til en ny ansatt, produseres dette i dag stort sett sentralt og sendes rundt i verden. Plattformen vår lager en markedsplass som gjør at «velkomstpakken», med drikkeflaske, t-skjorte, notatblokk eller lignende, kan produseres lokalt og «on demand», sier Sæterhaug.

Han roser sin tidligere arbeidsgiver, og mener selskapet han nå har vært med å starte aldri hadde vært mulig uten Gelato - og kunnskapen han fikk med seg derfra. 

– Dette viser kraften av økosystemet i Norge, sier Sæterhaug. 

19 ansatte, 11 nasjonaliteter

Selv om selskapet har norske og nederlandske røtter, har de elleve forskjellige nasjonaliteter fordelt på 19 ansatte, og en grunnregel om at alle jobber der de selv vil, ifølge selskapets nettsider. 

– Vi la nylig ut tre stillinger og fikk over 300 søkere, av høy kvalitet, veldig raskt. Det er fordi modellen vår gjør det mulig for folk å jobbe for oss uansett hvor de bor, sier Sæterhaug. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.