utdanning

Utvalg jobber ut råd om kunstig intelligens i høyere utdanning - skal leveres om ett år

– Det er både sent og tidlig, sier utvalget leder, fysikk-professor Anders Malthe-Sørenssen.

Utvalget ledes av Anders Malthe-Sørenssen, professor i fysikk ved Universitetet i Oslo.
Publisert

Regjeringen oppnevnte tidligere i år et utvalg som skal gi råd om hvordan kunstig intelligens kan komme studenter, universiteter, høyskoler og samfunnet til gode. 

Utvalget ledes av Anders Malthe-Sørenssen, professor i fysikk ved Universitetet i Oslo. Sammen med blant andre fysiker Inga Strümke, skal han levere sine anbefalinger i en NOU innen 1. oktober 2026.

Flere har i høst tatt til orde for en omstilling av tradisjonell utdanning.  

På spørsmål om utvalget ikke jobber mot «en litt sen deadline», sett i lys av den raske teknologiske utviklingen, svarer Malthe-Sørenssen: 

– Det er både sent og tidlig. 

Han utdyper: 

– Sent i den forstand at det kan være noen umiddelbare grep som man bør ta tidlig. Men også tidlig i den forstand at kunnskapsgrunnlaget, altså den forskningsbaserte kunnskapen vi har, for eksempel om hvordan språkmodeller påvirker læringsprosessene, fremdeles er veldig tynt. 

Malthe-Sørenssen mener det er viktig å se framover og ikke kun reagere på kortsiktige behov. 

– I høyere utdanning utdanner vi for 40 år i arbeidslivet. Da er det de langsiktige konsekvensene vi må fokusere på, sier han. 

Utvalget planlegger likevel å levere en delleveranse i desember i år - og hovedleveransen om drøyt ett år, forteller Malthe-Sørenssen. 

– Mange av spørsmålene knyttet til hvordan KI griper inn i høyere utdanning, for eksempel hvordan man kan lære godt i samspill med KI, krever innsikt i mulighetene i teknologien. Det krever også kunnskap om hvordan vi faktisk lærer, og så kommer blant annet kognitiv vitenskap og utdanningsforskning - og kunnskap om hvordan forskjellige fagdomener utvikler seg. 

– I utvalget ser vi på hele dette spennet, sier Malthe-Sørenssen.

– Dessuten arbeider vi med hva studentene skal lære for å kunne bruke KI på et godt vis i deres profesjonelle virke og hvordan vi kan mål oppnåelse av læringsutbytter på forsvarlig vis, legger han til. 

Utvalgets sammensetning

I tillegg til leder Anders Malthe-Sørenssen, består utvalget av følgende medlemmer:

  • Inga Strümke, forfatter og førsteamanuensis ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Jan-Ove Færstad, professor i juss ved Universitetet i Bergen
  • Monika Nerland, professor i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Oslo
  • Gunnar C. Aakvaag, professor i sosiologi ved UiT Norges arktiske universitet
  • Anne Cathrin Østebø, administrerende direktør for Validé
  • Barbara Wasson, professor ved Universitetet i Bergen og direktør for SLATE (The Centre for the Science of Learning and Technology)
  • Erik Johansen, masterstudent i statsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Hilde Inntjore, viserektor for utdanning ved Universitetet i Agder