Lading

Utfordrer konkurrentene: – Endrer måten vi tenker energilagring på 

Zaptec lanserer toveis-lader for privathusholdninger 

Kurt Østrem er administrerende direktør i Zaptec.
Kurt Østrem er administrerende direktør i Zaptec.
Publisert

Ladeselskapet Zaptec i Rogaland lanserer Zaptec Go2, en hjemmelader med støtte for lading med solenergi og opplegg for å koble til elbilbatteriet - slik at bilen kan være en ekstra energikilde i hjemmet. 

– Dette er teknologi som kan endre måten vi tenker energilagring på, uten behov for dyre batteripakker i hjemmet. Men det krever at flere brikker faller på plass - bilprodusenter, nettselskaper og ladeboksaktører, skriver selskapet i en pressemelding. 

– Nå kan endelig norske husstander ta i bruk fremtidens smarte energiløsninger. Vi ser at elbilen bli en stadig viktigere del av hjemmets energisystem. og med toveis lading vil den i fremtiden bidra til både lavere strømkostnader og grønnere energi, sier Kurt Østrem, administrerende direktør i Zaptec. 

I kombinasjon med lastbalanseren Zaptec Sense eller tilsvarende tredjepartsprodukter, er den nye laderen komptatibel med solcelleanlegg. 

Laderens releer (elektriske komponenter som fungerer som strømbrytere) gjør det mulig å lade bilen med lavere effekt for å matche egenprodusert solenergi, og dermed bidra til en høyere grad av selvforsyning, opplyser selskapet. 

Laderen er også forberedt for såkalt vehicle-to-home og vehicle-to-grid-teknologi (V2G), som gjør det mulig å bruke elbilens batterei som en ekstra energikilde. 

For å aktivere dette kreves kompatibelt kjøretøy, nettstøtte og fremtidig programvareoppdatering. 

Zaptec topper europeisk ladestasjon-marked, og har 250.000 installerte ladere i Norge. Zaptec retter seg både mot hjemme- og bedriftsmarkedet, men i volum er hjemmemarkedet det største, opplyser selskapet. 


– Hvem er de fremste konkurrentene på en slik type hjemmelader?

– Akkurat dette markedet er upløyd mark, og vi ser at mange aktører beveger seg i samme retning. Det er derfor vanskeli gå peke ut én betydelig konkurrent, men markedet formes mens vi snakker. Vi hviler ikke på laurbærene, sier Østrem. 

– Hva betyr dette for videre strategi hos dere? 

– Dette produktet peker retningen for hvordan vi integrerer solenergi, husenergi og elbillading i én helhetlig løsning. Den innebygde energimåleren med dokumentert nøyaktighet gjør at vi kan tilby funksjoner som også har en økonomisk verdi, for eksempel korrekt måling for betaling, refusjon eller energideling, sier han. 

Shifter har tidligere fortalt om ladeselskapene som ligger tett i tett på Forus mellom Stavanger og Sandnes. 

Vi har spurt Amina og Easee om hvordan de ligger an når det gjelder toveis hjemmeladere. 

– Både Easee Charge Pro og Easee Charge Max er V2G-ready. Dette gjør at kundene våre allerede i dag investerer i teknologi som er forberedt på neste fase av elektrifiseringen, sier Marthe Kindervaag, kommunikasjonsdirektør i Easee. 

Hun forteller at selskapet også er med PAVE-prosjektet, Europas største pilot for V2G, sammen med blant andre Polestar, Vattenfall og Chalmers. 

– Prosjektet undersøker hvordan elbiler kan brukes som aktive ressurser i kraftsystemet, og hvordan standarder og regelverk må utvikles for at dette skal kunne skje i stor skala, sier Kindervaag. 

Amina har foreløpig ikke en løsning for toveis hjemmelader. 

– Vi heier på V2X, det er en spennende teknologi med stort potensial. Våre ladere støtter det ikke i dag, men vi planlegger å lansere støtte neste år, gitt at det blir standardisert i henhold til intensjonen, sier Fredrik Lima, administrerende direktør i Amina.