ladebransjen

Ligger tett i tett, men samarbeider ikke: – Synd 

Zaptec, Easee og Amina ligger som perler på en snor utenfor Stavanger, men samarbeider ikke.  

Fredrik Erland Lima i Amina (fra venstre), Marthe Kindervaag i Easee og Kurt Østrem i Zaptec holder til i nærheten av hverandre.
Publisert

Daglig leder i Zaptec, Kurt Østrem tar oss med tilbake til begynnelsen, da han ble ansatt som økonomidirektør i oppstartsselskapet for over ti år siden. 

– Zaptec ble ikke stiftet med formål om å lage elbilladere, men laget forretning på transformatorteknologi som vi forsøkte å selge til oljeindustrien, sier Østrem. 

Daglig leder i Zaptec, Kurt Østrem tar oss med tilbake til begynnelsen, da han ble ansatt som økonomidirektør i oppstartsselskapet for over ti år siden. 

– Zaptec ble ikke stiftet med formål om å lage elbilladere, men laget forretning på transformatorteknologi som vi forsøkte å selge til oljeindustrien, sier Østrem. 

Så henvendte Renault seg - elbilen deres Zoe kunne ikke lades noe sted i Norge, men med en transformator fra Zaptec ble det mulig. 

– Slik startet reisen inn i eilbil-verden, sier Østrem. 

I 2016 hadde selskapet 33 ansatte og ytterlige ti konsulenter, men hadde ikke inntekter. Da tok selskapet valget om å kutte ut alt som ikke hadde med elbil å gjøre, som satsing mot borring på Mars og løsninger for oljeindustrien. I 2017 ble forløperen til dagens lader lansert. 

– Eventyrlig sukess

– Det har vært en eventyrlig suksess fra 2018, med hundre millioner i omsetning på profesjonell lader det første året. 

– Hvordan var miljøet og kulturen i Zaptec på den tiden? 

– Vi har alltid tenkt stort. Vi tenkte ikke Rogaland eller Norge, men tenkte internasjonalt fra dag én. Vi har også hatt et veldig sterkt faglig miljø, og har ikke tatt snarveier, sier Østrem. 

Mens Zaptec hadde suksess med pro-laderen, ønsket flere ansatte å satse på hjemmelader. 

– Jonas og Kjetil ville gå i gang og lage hjemmelader, men Zaptec hadde ikke ressurser til å satse på hjemmelading på det tidspunktet. Det var litt av bakgrunnen for at de gikk ut og startet Easee, sier Østrem. 

De tre gründerne i Easee, Jonas Helmikstøl, Kjetil Næsje og Steffen Mølgaard hadde alle bakgrunn fra Zaptec. I det nye selskapet satset de på hjemmeladere.

Én har jobbet hos alle tre 

Østrem sin sønn Fredrik Østrem gikk også til Easee, før han nå er CTO i Amina. Han er den eneste som har jobbet i alle tre selskaper. 

 Eirik Jørgensen som startet Amina har også en bakgrunn fra Zaptec. 

– Eirik vokste opp i nabohuset og er bestekompis med min andre sønn, sier Østrem. 

Det er tydelig at både kjennskap og vennskap går på tvers av ladeselskapene. 

– Folk har aldri sluttet i Zaptec på grunn av uvennskap, men fordi folk ønsker å forsøke seg på egenhånd. Vi har en grei tone med alle disse aktørene i dag, sier Østrem. 

Blant «disse aktørene» er også Østrem sin egen sønn, og de tar visse forholdsregler. 

– Vi diskuterer aldri jobb sammen, forteller han. 

Hvis Østrem titter ut av bygget, kan han muligens skimte Easee sitt bygg 500 meter unna. Én kilometer unna ligger Amina. 

– Kunne fått sterkere fagmiljø

– På en måte er det synd vi sitter så mange selskaper ved siden av hverandre, uten av vi samarbeider. Vi kunne fått et sterkere fagmiljø mot verden forøvrig, sier Østrem. 

Fredrik Erland Lima leder en av konkurrentene, Amina. 

Men han har også en fortid fra Zaptec, fra 2016 til 2021. Da jobbet han med salg og forretningsutvikling der. 

– Zaptec var tidlig ute og viste det var mulig å bygge teknologi fra Norge. Det har gitt bransjen lokalt selvtillit og vist vei for oss som har startet egne selskaper i ettertid, sier Lima. 

– Hvordan vil du beskrive kulturen i Zaptec da du jobbet der? 

– Det var alle mann til pumpene og en fantastisk giv etter å få det til. Vi så aldri noen oppgaver som umulige og vi trodde vi skulle bli størst i verden, sier Lima. 

– Drar nytte av hverandre 

Han tror det sterke fagmiljøet i regionen løfter alle, selv om det ikke er noe samarbeid mellom selskapene. 

– Vi er konkurrenter, og det har ikke vært aktuelt med samarbeid, men vi drar nytte av hverandre likevel. Vi inspirerer hverandre med å se hva de andre bygger og folk skifter jobb mellom selskapene. 

– Vi følger tettere konkurrentene våre som ligger her i nærheten, enn de ute i Europa, sier Lima. 

Shifter har også kontaktet Easee-sjef Anthony Fernandez for en kommentar. Han viste videre til Easee sin markedssjef Marthe Kindervaag. 

– Zaptec var tidlig ute og bidro til å sette fart på ladebransjen i Norge. Samtidig har flere selskaper vært med på å løfte nivået videre både teknologisk og kommersielt, sier Kindervaag.  

– Hva tenker du om at ladeselskapene ligger tett i tett i området i dag?

– Det er en styrke for regionen. Når flere teknologiselskaper opererer så nær hverandre, skapes det et miljø som driver frem både tempo og kvalitet. 

– Stavanger har en lang tradisjon for energi og teknologi, og vi ser den samme dynamikken nå innen elektrifisering – der konkurranse og samarbeid side om side gjør hele bransjen bedre, sier Kindervaag. 

– Stort uutnyttet potensial

– Hva tenker du om samarbeidet mellom ladeselskapene og hvilket potensial kunne det hatt?

– Samarbeid er avgjørende for å utvikle et bærekraftig økosystem for lading. Vi ser allerede gode initiativer, som Mercury, hvor Easee er grunnleggende medlem. Her samarbeider aktører fra ulike deler av energibransjen, blant annet også Zaptec, for å utvikle felles standarder for lading, sier Kindervaag. 

– Det ligger fortsatt et stort, uutnyttet potensial i tettere samarbeid mellom ladeselskaper, samspill med strømnettet og utvikling av felles standarder – områder hvor Norge kan ta en ledende rolle. 

– Til syvende og sist deler vi alle den samme ambisjonen: å gjøre overgangen til elektrisk energi enkel, pålitelig og tilgjengelig.