startup

Trosset investorenes råd om å avvikle selskapet. Nå har gründerne solgt masker for over 5 millioner kroner

– I år lærte vi den virkelige betydningen av «product market fit», sier Eirik Wahlstrøm, gründeren bak gjenoppståtte Moviemask, nå under nytt navn og ny ledelse.

Harald Manheim, Vilde Wettergreen, Rahal Belboe, Ingrid Skrede og Eirik Wahlstrøm er i gang med en ny satsing på drone-masker.
Publisert

I 2016 gjorde Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim stor suksess med salg av filmbriller, men duoen ville etter hvert «gjøre en større forskjell». De lanserte i 2018 en edtech-satsing gjennom Ludenso, og året etter landet det nye oppstartsselskapet en toåring utviklingskontrakt med Utdanningsdirektoratet og Aschehoug, blant flere prosjekter.

Investorer rådet dem til å avvikle sitt første selskap, Moviemask, for kun å kunne fokusere ett sted, tross at de ennå tjente noen kroner på en håndfull kunder. De lyttet delvis, for selv om selskapet ikke hadde noen på lønningslisten etter 2019, ville ikke gründerne gi helt slipp, og de beholdt Moviemask som et parallelt «hobbyprosjekt».

– Vi hadde tross alt solgt 10.000 enheter til nordmenn alene, så vi tenkte det måtte finnes et større marked for denne innovasjonen ett eller annen sted, sier Wahlstrøm.

– Helt sykt å se

I fjor tjente de 250.000 kroner på direktesalg av Magimask, men i februar tok en kjent youtuber kontakt. Amerikanske Dave via OneTinyGlobe ville teste Magimask-linsen på droner, og etter et digitale møte fikk han tilsendt en norsk-stemplet pakke i posten.

Salget økte umiddelbart, og gründerne giret opp litt markedsføring i sosiale medier.

Så tikket det inn enda flere meldinger fra nysgjerrige youtubere. De ville også bruke produktet på droner, og da italienske Andera Pinotti omtalte Magimask, blant nå over 50 andre, eksploderte virkelig salget. Pinottis video alene solgte for over 500.000 norske kroner, og selskapet kan i år vise til en omsetning på over fem millioner kroner.

– Det var helt sykt å se hvor mye det tok av i denne brukergruppen, sier Wahlstrøm.

– Overraskende?

– Ja, veldig, men også veldig positivt. Vi trodde vi hadde testet ut dronemarkedet ved flere anledninger, men vi hadde rett og slett undervurdert å fokusere i ett segment.

«Et dårlig valg før lansering»

Gründeren viser til at de lanserte Magimask med en visjon om at dette skulle bli en AR-hardware-plattform for alle mobile applikasjoner, men at det ble for vagt for brukeren.

– Vi snakket om at brukere kunne bruke masken til AR-visualisering i hjemmet, til ulike AR-spill, som ennå var under utvikling, til å se film og til å fly droner, sier han.

– Men det dårligste valget vi tok med tanke på «product market fit», var at lanseringen av Magimask i seg selv ikke hadde en klar nok målgruppe, legger Wahlstrøm til.

– Hva burde dere ha gjort i stedet?

– Gitt at vi fortsatt var på AR-sporet, så skulle vi kanskje rettet oss utelukkende mot utviklere. Det er ikke sikkert det hadde vært riktig på det tidspunktet, men vil skulle i hvert fall valgt ut kun én målgruppe og gjort et ordentlig dypdykk der, sier han.

– I år lærte vi den virkelige betydningen av «product market fit».

Da salget skjøt i været før sommeren, og maskene raskt ble revet vekk før de fikk satt i gang en ny produksjon, forsto gründerne at det var blåst nytt liv i selskapet. De jaktet raskt da noen som snarlig kunne stå ved roret i stedet. Å gjøre det selv, var uaktuelt.

– Det er i Ludenso hjertet vårt virkelig ligger, sier Wahlstrøm og fortsetter:

– Samtidig som alt dette tilfeldigvis skjedde, var vi også i en hektisk periode med Ludenso. Vi er nok oppe i 60 timer jobbing i uken i en periode der. Vår «work-life-balance» fikk seg en trøkk, og det ville ikke vært bærekraftig for Ludenso over tid.

Nytt navn og ny ledelse

Wahlstrøm presenter videre Rahal Belboe som ny CEO og Vilde Wettergreen som ny CMO i selskapet, som nå også har byttet navn fra Moviemask til Immerse Optics.

Begge har erfaring fra ulike startup-miljøer, i tillegg til NTNUs Entreprenørskapsskole.

Nå skal de sammen jobbe for at Dronemask, tidligere Magimask, blir en verdenskjent merkevare - og et førstevalg for hobby-dronepiloter, forteller Wettergreen.

– En av våre hovedstrategier for å oppnå dette, er samarbeid med små og store influencere på global basis. Vi jobber også med utvikling av nye produkter for dronesegmentet, sier hun og viser til at linse-teknologi nå er patentert i USA.

– Med det som utgangspunkt, har vi mulighet til å skape verdier innenfor flere ulike bransjer på sikt, legger Wettergreen til.

Rahal Belboe og Vilde Wettergreen leder nå selskapet Immerse Optics. Denne uken fikk de en Remarkable for å ha nådd milepælen på 100.000 USD i salg i desember:

Motbeviste investorene

Immerse Optics har verken behov eller planer om å hente ekstern finansiering, og gründerne har også trukket seg ut på sidelinjen som mentorer og styremedlemmer.

– Det er veldig morsomt å ha en ny rolle i selskapet. Vi kan tenke helt annerledes når vi ikke driver operasjonelt, men kun tenker de store linjene. Vi skal gi råd og foreslå tiltak, men ikke detaljstyre. Det er veldig interessant og gøy, sier Wahlstrøm.

– Hva sier investorene som rådet dere til å avvikle selskapet nå?

– De syns bare det er kjempegøy at det har gått så bra. Rådene de ga oss på det tidspunktet, ville nok i de fleste tilfeller vært gode. Vi har jo nå også lært hvor viktig det er å fokusere, men i dette tilfellet viste det seg å være bra å ha en hobby, sier han.