Ludenso har lansert en "alfa-versjon" av et nytt AR-program ved 10 pilotskoler. Her fra Montessoriskolen i Asker.

MovieMask solgte for millioner og fikk innpass hos gigantene, men møtet med barna endret alt

Nå vil gründere bak MovieMask og Ludenso flytte klasserommet til minst én million barn inn i AR.

Publisert Sist oppdatert

MovieMask har siden oppstarten i 2016, solgt over 15.000 filmbriller til 80 land og fra utsalgssteder som Eplehuset, Telenor og Elkjøp. Likevel ville gründerne i 2018 skrote selskapsnavnet til fordel for Ludenso, herunder en ny edtech-satsing.

– Vi følte på et større behov for å gjøre en forskjell, ikke bare levere filmmasker, sier Eirik Wahlstrøm, som kort tid etter avgjørelsen om et navnebytte, angret.

– 2019 ble et ekstremt spennende og begivenhetsrikt år, men det bød også på mange utfordringer. Det å balansere den operative driften av MovieMask i parallell med utviklingen av Ludenso som en ny startup, var krevende, sier Wahlstrøm.

Terningkast to

Han startet MovieMask sammen med Harald Manheim i 2016. De var, om ikke annet, "tech-optimister", "supergira på å skape noe", forteller Wahlstrøm.

– Før vi fikk ideen til MovieMask hadde vi drodlet med ideer som spant fra biometrisk kredittkort og senger som ikke skulle gi liggesår, til en mer aktiv og mindre digital versjon av Facebook, forteller medgründeren.

Gründerne Eirik Wahlstrøm og Harald Mannheim i MovieMask. Arkivfoto: MovieMask

De landet som kjent på ideen om å gi folk en kinoopplevelse fra en portabel skjermbrille, med hjelp av en smarttelefon. Samme år fikk gründerne flere distribusjonsavtaler, men også terningkast to av DinSides anmelder.

– Det som gjorde oss veldig gira på MovieMask, var muligheten til å få det raskt ut i butikk og lære av reisen. Men som Reid Hoffman sa: «If you are not embarrased by your first product, you've launched too late», sier Wahlstrøm.

Etter produktforbedring og en vellykket Kickstarter-kampanje, fulgte nye salgsavtaler og hopp til terningkast fem.

Samtidig kjente gründerne på dette behovet for å gjøre en større forskjell, «bidra til en positiv utvikling av hvordan teknologi blir brukt».

Brikkene falt på plass

Første steg ble å utvikle MagiMask, en AR-variant av MovieMask med tilhørende fysiske elementer. Dette skulle bli en hardware-plattform, tilgjengelig og rimelig nok for alle til å leke, utforske og lære med AR, forklarer Wahlstrøm.

– Dette gjorde vi på bekostning av salg og videre skalering av MovieMask. Det var et tøft valg, innrømmer han.

De testet løsningen hos en rekke aktører, deriblant designfirmaet K8 og Investas, byggefirmaer som OBOS og AF-gruppen samt Microsoft og Finn. Det var likevel først ved et besøk på Montessoriskolen i Asker, at brikkene virkelig falt på plass.

– Det var utrolig givende å se gleden og engasjementet til barna da de fikk prøve ut AR-appene vi hadde laget. Lærerne var også gira og spurte om barna kunne skape noe selv. «Nei, men la oss se hva vi får til», svarte vi, forteller Wahlstrøm.

– For stort skille

SkapAR.

Skolebesøket ble starten på det som etter hvert har fått navn SkapAR, et AR-verktøy som nylig fikk prosjektfinansiering fra Utdanningsdirektoratet.

Den første MVP-en fikk se dagens lys i fjor høst; en "duct tape-løsning" av forskjellige programmer som lot barna lage egne 3D-modeller, før de manuelt ble overført til riktig format som muliggjorde en AR-visning.

– Da barna fikk gå rundt og oppleve sine egne skapelser, fikk vi en wow- og mestringsfølelse, sier Wahlstrøm.

– Vi innså at det vi gjorde i Ludenso var en helt ny startup, mens MovieMask måtte fortsatt driftes som et operativt selskap.

Teamet landet på å kjøre to parallelle løp istedenfor å bytte navn, med Ludenso som hovedprioritet og med økt grad av automatisering i MovieMask.

SkapAR:

  • Skaperprogrammet til Ludenso (SkapAR) har som mål å la alle barn bli digitale skapere, med minst en million digitale skapere som har fått sin introduksjon til 3D skaping og AR gjennom SkapAR innen 2025.
  • SkapAR skal gi barna sitt første møte med 3D-modellering og AR, gjennom at de løser tverrfaglige og pedagogiske undervisningsopplegg utviklet av lærere.
  • Barna kan samarbeide om å planlegge, designe, 3D-visualisere og simulere sine kreasjoner i AR.
  • Dette skal trene dem i å gå fra idé til ferdig produkt i fellesskap.
  • I denne løsningen vil barna jobbe individuelt om å lage egne modeller, som de så kan oppleve i en klassevisning.
  • I klassevisningen vil de sin egen og de andres modeller i AR. På denne måten kan barna samskape egne samfunn ved bruk av kreativitet og digitale ferdigheter.
  • Kilde: Ludenso

– Det ble et for stort skille mellom driftsfasen MovieMask var i, med fokus på hardware B2C, mens Ludenso var i en oppstartsfase, med en software B2B, sier Wahlstrøm og forteller at de per nå ikke har mål om større vekst i MovieMask.

Wow-følelse

Tross utfordrende sjonglering mellom selskapene, økte likevel motivasjonen på edtech-fronten. Hvert skolebesøk de hadde med Ludenso, ga dem ifølge Wahlstrøm den samme wow-følelsen de hadde kjent første gang i Asker.

– Og som vi kjente på første gang vi fikk MovieMask i butikk, men ikke senere, sier medgründeren.

Teamet hyret derfor i fjor inn fire interns for utvikle en "alfa-versjon" av Skaperkurset til bruk i skole, basert på tilbakemeldingene fra MVP-en så langt.

Nå deltar ti skoler i en testfase, deriblant Midtstuen ungdomsskole, der over hundre elever i fjor tok i bruk Ludensos verktøy for å skape byggverk, som en del av kunst- og håndverk-faget.

Det resulterte i Norges største kunstutstilling i AR - av 50.000 digitale kvadratmetre, forteller Wahlstrøm.

– Vårt overordnede mål er å la alle barn få muligheten til å utforske, lære og skape med ny teknologi, hvor vi fokuserer på 3D og AR, sier han og røper en millionkontrakt med en større norsk kunde, foreløpig under hemmelig navn.

Skolene for øvrig skal betale en årlig lisens for bruk av programvaren.

– Vi har mål om å lansere en beta-versjon i august, som skal ha full funksjonalitet, og som skal bli brukt av minst 100 skoler innen utgangen av 2020, sier Wahlstrøm.