priser

Tre norske selskaper stakk av med Mastercard-priser

Bislab, Justify og Empower.Eco ble hedret under konferanse i Estland.

Mastercardpris-utdeling
Mastercardpris-utdeling
Publisert

Bislab ble kåret til årets norske selskap under Mastercard Lighthouse FINTV-programmet. 

Det melder Mastercard i en pressemelding. 

Shifter skrev nylig om Bislab som utvikler løsninger for automatisert kredittvurdering og forebygging av økonomisk kriminalitet.

I tillegg ble to andre norske selskaper hedret under utdelingen, som fant sted på teknologikonferansen Latitude 59 i Tallinn torsdag. 

Justify, en juridisk livsstyringsplattform for privatpersoner, vant «People´s Choice Award» etter å ha fått flest stemmer fra publikum. 

Empower.Eco stakk videre av med bærekraftsprisen «Impact Potential» for sitt arbeid med avfallsporing og sirkulærøkonomi. Selskapet bruker blokkjedeteknologi for å skape transparens i verdikjeder for avfall. 

– Finansteknologibransjen er inne i en transformativ endring, og fintech-selskapene som er valgt til dette programmet, er i front av denne utviklingen, sier Mats Taraldsson, leder for Fintech and Impact Tech Engagement i Mastercard Northern Europe.

Selv om norske selskaper gjorde det sterkt, var det litauiske Axiology som ble kåret til den overordnede vinneren av Mastercard Lighthouse FINTIV. Selskapet utvikler markedsinfrastruktur basert på distribuert hovedboksteknologi for regulerte tokeniserte verdipapirer.

Mastercard Lighthouse-programmene er åpne innovasjonsplattformer som skal fremme partnerskap og bærekraftig utvikling innen finansteknologi.

Mastercard Lighthouse FINTIV ble lansert i 2018 og gjennomføres to ganger i året. Flere kjente norske selskaper som Aprila, Dintero og Two har hatt sitt gjennombrudd etter å ha deltatt i programmet.

Totalt konkurrerte fem norske selskaper blant femten i Mastercard Lighthouse FINTIV denne våren, mens Empower deltok i søsterprogrammet Mastercard Lighthouse MASSIV. 

Programmet består av en rekke med workshops og arrangementer, hvor deltakerne får presentere sine løsninger og diskutere mulige samarbeidsområder med Mastercard og samarbeidspartnere som DNB og Sparebank 1 Østlandet.

Deltakerne blir også introdusert for utvalgte investorer fra et tilknyttet investornettverk med over 160 medlemmer. Videre får de møte vekstrådgivere fra AWS, Fintech Mundi og Invenio Growth, og de får støtte til å utvikle egen kommunikasjon og markedsføring.

Søsterprogrammet Mastercard Lighthouse MASSIV ble arrangert for første gang i 2020, og har tidligere inkludert deltakere som Desert Control, Spenn (nå Tyrill) og 7Analytics.

Programmet følger samme struktur, og inkluderer samarbeidspartnere som FNs utviklingsprogram, Swedbank, Danske Bank, og Synch.