sirkulærøkonomi

Tings gjør nok en helomvending: Dropper app-fokus og lanserer ny teknologi med Elkjøp

For bare et halvt år siden satset Tings alt på en splitter ny, AI-drevet app. Nå endrer de igjen kurs i det de selv kaller en «nesten 180-grader». Første partner ut i den nye strategien er Elkjøp.

Andreas Solbakken viser frem Tings løsning på nettsiden til Elkjøp.
Publisert

Livet i en startup er i konstant endring, og få illustrerer dette bedre enn Tings om dagen. Etter å ha varslet en total teknisk ombygging av sin app i mars, skifter selskapet nå hovedfokus fra egen app til å levere teknologi direkte inn i andre plattformer.

Mandag lanserer selskapet det de kaller «verdens første universelle bruktverdi-embed» i samarbeid med Elkjøp. Teknologien vil i første omgang vises på et utvalg av de mest populære produktene på elkjop.no.

Livet i en startup er i konstant endring, og få illustrerer dette bedre enn Tings om dagen. Etter å ha varslet en total teknisk ombygging av sin app i mars, skifter selskapet nå hovedfokus fra egen app til å levere teknologi direkte inn i andre plattformer.

Mandag lanserer selskapet det de kaller «verdens første universelle bruktverdi-embed» i samarbeid med Elkjøp. Teknologien vil i første omgang vises på et utvalg av de mest populære produktene på elkjop.no.

Konkret betyr det at kunder som vurderer å kjøpe et nytt produkt, samtidig får se et estimat på hva de kan forvente å selge det for på bruktmarkedet i fremtiden. Estimatet er basert på data fra millioner av bruktsalg og selskapets egenutviklede AI-teknologi.

Fra app til teknologi-leverandør

For de som har fulgt med på Tings, kan endringen virke brå. I mars i år fortalte medgründer Sondre Selbæk til Shifter at selskapet var i full gang med å bygge hele produktet «fra scratch» for å skape en mer samtalebasert AI-opplevelse i appen.

Kent Hafskjær i Elkjøp og Andreas Solbakken i Tings.

Nå har selskapet innsett at de kan skape større verdi utenfor appens fire vegger.

– Tings-appen har alltid vært kjernen i Tings, men vi har etter hvert lært at potensialet er størst når teknologien vår kan være til stede der folk allerede er, sier medgründer Andreas Solbakken.

Han beskriver grepet som en reposisjonering.

– Vi reposisjonerer oss som et teknologiselskap fremfor «en app». Appen er fremdeles med oss, men hovedfokuset nå er å flytte teknologien ut i andre kanaler, slik at vi kan skape størst mulig verdi for så mange som mulig.

Frykter ikke kannibalisme

Et åpenbart spørsmål er hvorfor en gigant som Elkjøp vil vise frem bruktverdien på et produkt i kjøpsøyeblikket. Vil ikke det oppfordre flere til å heller lete etter det samme produktet på FINN?

Kent Hafskjær, som leder prosjektet hos Elkjøp Nordic, er ikke bekymret.

– Vi ønsker at produktene vi selger skal brukes så lenge som mulig – gjerne av flere eiere. Vi selger allerede brukte produkter i nettbutikken, men opplever at mange likevel ønsker nytt, sier Hafskjær.

Han mener tvert imot at transparens kan være god butikk.

– Vi tror transparens rundt gjensalgsverdi vil hjelpe kunder å velge kvalitetsprodukter, og det er god business for oss.

Betaling per visning

For Tings åpner den nye strategien en tydeligere B2B-forretningsmodell.

– Butikker betaler noen øre per visning. Pilotene våre har vist en tydelig økning i konvertering, så investeringen er enkel å regne hjem, forklarer Solbakken.

Han legger til at Tings alltid tilbyr en A/B-testperiode, slik at kunden selv kan se den konkrete effekten på eget salg.

Verdiskapningen stopper imidlertid ikke ved kjøpet. Tings-gründeren ser for seg en reise der de knytter sammen hele livsløpet til et produkt.

– Kjøpsøyeblikket er bare starten på reisen. Vi skal være der når produktene selges videre, og der ligger det flere muligheter for verdiskaping vi kan ta betalt for, sier Solbakken.

Selskapet er allerede i gang med å flytte flere funksjoner ut av appen, som muligheten til å publisere en ferdiglaget bruktannonse direkte til FINN fra forhandlerens «Min Side».

– Ved å fri oss fra appens begrensninger kan vi nå millioner av mennesker veldig raskt – og sørge for at enda færre produkter blir liggende og støve, avslutter Solbakken.