karriere

Tidligere StormGeo-leder går til finsk AI-værstartup: – Tilbake til røttene 

Jostein Nilsen Mælan bygget den norske værtjenesten fra 25 til 800 ansatte. Nå går han inn i ledelsen til finske Skyfora. 

Jostein Nilsen Mælan i midten, sammen med Skyfora-CEO Fredrik Borgström til venstre og CTO Kim Kaisti til høyre.
Jostein Nilsen Mælan i midten, sammen med Skyfora-CEO Fredrik Borgström til venstre og CTO Kim Kaisti til høyre.
Publisert Sist oppdatert

Etter 17 år i den norske værgiganten StormGeo tar Jostein Nilsen Mælan nå steget over til å bli kommersiell direktør i det finske selskapet Skyfora, som utvikler nye værdata til værmodeller basert på kunstig intelligens.

– Nå går jeg tilbake til røttene. Jeg har alltid hatt interesse for meterologi, vær og klima – som er kjernen i det Skyfora jobber med, sier Mælan til Shifter.

Etter 17 år i den norske værgiganten StormGeo tar Jostein Nilsen Mælan nå steget over til å bli kommersiell direktør i det finske selskapet Skyfora, som utvikler nye værdata til værmodeller basert på kunstig intelligens.

– Nå går jeg tilbake til røttene. Jeg har alltid hatt interesse for meterologi, vær og klima – som er kjernen i det Skyfora jobber med, sier Mælan til Shifter.

Han forlater dermed selskapet han har vært med på å bygge fra en liten aktør til en global værtjeneste. Da Mælan begynte i StormGeo i 2007 hadde selskapet bare 25 ansatte. I dag teller værtjenesten 800 ansatte.

– Det har vært en uvurderlig og veldig motiverende reise hele veien. Da blir det gøy å kanskje ta en sånn tur en gang til, sier han.

Ser mulig revolusjon i værbransjen

Skyfora har utviklet teknologi som gjør det mulig å bruke vanlige mobilmaster som værstasjoner. Gjennom det de kaller Telecom GNSS Meteorology, samler Skyfora inn store mengder nye værdata ved hjelp av maskinvare og signaler som allerede er tilgjengelige i mobilnettene.

Ved å kombinere dataene med kunstig intelligens skal Skyfora kunne lage langt mer nøyaktige og detaljerte værvarsler enn tradisjonelle modeller.

Værveteranen ser store muligheter for teknologien det finske selskapet utvikler.

– Når opererer med så ny digital teknologi på et område som ikke nødvendigvis har utviklet seg enormt mye tidligere, så står man fort foran en liten vær- og meterologirevolusjon, sier Mælan. 

Selskapet har blant annet fått støtte fra investorselskapet Lumo Labs, som nylig ledet en investeringsrunde på 840.000 euro – tilsvarende  9,7 millioner norske kroner – sammen med danske UDV, i tillegg til finske Voima og EIC. 

– Skyfora representerer vår første investering i Finland, og innledningsvis hadde vi dialog med Jostein i forbindelse med vår due diligence-prosess av selskapet. Få har så inngående kunnskap om kommersialisering av værdata i Norden som han, og hans interesse for å starte i selskapet ga en solid verifisering av potensialet, sier Linn-Cecilie Linnemann, partner i Lumo Labs til Shifter. 

Linnemann understreker at de er spesielt glade for Skyforas pan-nordiske team.

– Og det er selvfølgelig ekstra hyggelig å ha en norsk tilknytning i prosjektet. 

Jostein Nilsen Mælan blir ny kommersiell direktør i Skyfora.
Jostein Nilsen Mælan blir ny kommersiell direktør i Skyfora.

– Klokkeklar målsetting

Selv om Skyfora er et finsk selskap, blir Mælan den første ansatte utenfor Helsinki. Mælan selv kommer til å bo i Oslo, men vil tilbringe mye tid i den finske hovedstaden.

– Teknologien som Skyfora utvikler, har et veldig klart mål om å bli global. Den er også bygget opp på en slik måte at man tar ett land om gangen ved å få tilgang til data. Etter Finland og pilotering i Europa er målet Nord-Amerika, Asia og Afrika, åpenbare markeder som kan bli enorme, forklarer Mælan.