Intervju

Vilde Regine Tellnes ble ikke skremt av hardt vær: – Vi må ikke la oss styre av frykt

På under et år mistet Healthy Eats-gründeren moren, ble mamma og måtte legge ned selskapet. 

Vilde Regine Tellnes
Når Vilde Regine Tellnes ser tilbake på fem år som gründer, sitter hun igjen med ti lærdommer.
Publisert

– Jeg kan godt smile nå, men det var veldig tøft der og da, sier Vilde Regine Tellnes. 

Shifter møter henne hjemme i den herskapelige boligen hun deler med ektemannen og Cutters-gründer Kristian Solheim. Nærmeste nabo er Edvard Griegs Troldhaugen. Ute har den lilla rhododendroen tatt helt av. Inne piler den lille hunden rundt og bjeffer som en ekte vakthund, dog bare litt mer pipete. 

– Jeg kan godt smile nå, men det var veldig tøft der og da, sier Vilde Regine Tellnes. 

Shifter møter henne hjemme i den herskapelige boligen hun deler med ektemannen og Cutters-gründer Kristian Solheim. Nærmeste nabo er Edvard Griegs Troldhaugen. Ute har den lilla rhododendroen tatt helt av. Inne piler den lille hunden rundt og bjeffer som en ekte vakthund, dog bare litt mer pipete. 

Fjoråret var preget av store kontraster for gründeren fra Bergen. I begynnelsen av året mistet hun moren sin, som hun sto veldig nær. På sommeren ble hun mor for første gang, og mens hun var ute i permisjon ble selskapet lagt ned. 

– Lidenskapen er min sterkeste drivkraft 

– Det var glede og sorg, liv og død, suksess og usikkerhet. Men det er nettopp i disse motsetningene at styrken ligger. Jeg har lært at lidenskapen er min sterkeste drivkraft, at intuisjonen min sjelden tar feil, og at de menneskene jeg omgir meg med, kan definere hvor langt jeg når, sier Tellnes. 

I september i fjor kom meldingen om at selskapet hennes Healthy Eats måtte melde oppbud. Siden 2020 hadde selskapet jobbet for å tilgjengeliggjøre sunn fastfood, først rettet mot privatkunder, deretter bedriftskunder. 

Selskapet hadde nettopp vunnet et anbud hos Helse Bergen. Planene var å rulle ut selvbetjente matskap for Haukeland universitetssjukehus sine 12.000 ansatte. Slik gikk det ikke. 

Deler detaljer fra oppbudet 

I dette intervjuet med Shifter deler Tellnes detaljer og erfaringer fra prosessen rundt oppbudet som hun ikke har delt tidligere. 

Tellnes forteller at det sto om rundt en halv million kroner. Hun og medgründer Arve Førland Eide prøvde å finne investorer til å gå inn med de pengene, men lyktes ikke. 

– Markedet for å hente kapital var krevende. Selv om vi hadde fått tegnet over halvparten av det vi trengte, nok til å holde driften i gang, valgte vi likevel å ikke gå videre. Vi ønsket ikke å bare ta inn kapital som ikke kunne garantere et økonomisk forsvarlig resultat. Ambisjonen var å hente inn nok til å sikre oss helt grønn tall, ikke bare kjøpe oss tid, sier Tellnes. 

Da siste styremøtet var holdt og avgjørelsen om nedleggelse klar, skjedde noe som kunne endret historien. Tellnes ble kontaktet av en aktør som hadde lest om oppbudet i mediene. 

Prøvde reversere oppbudet 

– De lurte på om papirene var sendt inn og sa de ønsket å kjøpe hele selskapet. Vi svarte at det var sendt inn, men tok straks kontakt med Brønnøysundregistrene for å undersøke om prosessen kunne reverseres. 

Først fikk de vite at det var mulig, men at det ville kreve mye papirarbeid. CFO-en til interessert oppkjøper ble koblet på og Tellnes forteller hun begynte å håpe på en løsning. 

– Men så fikk vi kontrabeskjed om at det ikke var mulig å reversere oppbudet likevel. Det fikk meg til å reflektere over om vi har bygget et byråkrati som hindrer verdiskaping i stedet for å legge til rette for det? Hvis det hadde vært rom for en smidigere løsning, kunne driften fortsatt som før bare med andre eiere.  

Selskapet ble dermed lagt ned. Konkursboet ble kjøpt opp av Lunsj.no. 

Tellnes hadde flere kjente investorer med i Healthy Eats, blant andre Jacob Schram og Christer Vikebø. En av de mest profilerte investorene var Trond Riiber Knudsen. Han sa egentlig nei til å investere. 

– Man må våge å spørre 

– Han sa ja til en kaffe og til å gi meg noen råd. Så valgte han å investere likevel. Hvis du ikke spør, er svaret alltid nei. Man må våge å spørre, sier Tellnes. 

På samme måte tenkte hun da hun søkte om å få delta på gründerprogrammet til  Maverick Next, ledet av Virgin-gründer Richard Branson. Ingen fra Norge hadde deltatt før. 

– Vi søkte selv om vi trodde det var veldig vanskelig å komme med. Å delta der ga meg et internasjonalt nettverk og jeg fikk lære av de beste. 

Shifter har tidligere skrevet om hvordan Tellnes ble håndplukket til programmet. 

– Hvordan var det å legge ned selskapet? 

– Det var som å gi opp en del av meg selv, men noen ganger er det modigste du kan gjøre å innrømme at noe ikke fungerer - og å gå videre. Jeg lærte at det ikke er et nederlag å gi slipp - det er en mulighet til å begynne på nytt med visdommen du har samlet underveis. 

Skal hjelpe andre med synlighet

Da Solheim overtok foreldrepermisjonen for seks uker siden, startet Tellnes kommunikasjonsselskapet Verba

Der skal hun hjelpe andre selskaper å bli synlige og å bli husket. 

– Nå holder jeg på å få registrert selskapet i Brønnøysundregistrene, slik at jeg får sendt ut fakturaer, sier hun. 

For oppstarten har gått veldig bra.

– Innboksen var full etter jeg fortalte om det på LinkedIn. Kristian har sagt han ikke er i pappaperm 24 timer i døgnet. Det har blitt litt mye jobb, sier hun og ler. 

Vilde Regine Tellnes i rommet hun bruker å jobbe, med utsikt over Nordåsvannet.

Voksesmerter og frykt 

Etter fem år som gründer, trekker hun frem ti lærdommer hun vil ta med videre, deriblant at det kostet dyrt å vokse fort og hvordan man bør forholde seg til frykt. Se hele listen nederst. 

Selv er hun ikke redd for å satse på nytt med nytt selskap. Hun jobber bevisst med hvordan hun ser på frykt, og mener noe av nøkkelen til å satse på nytt ligger der. 

– Vi bør ikke se på frykt som en vegg, men som en dør. Den største hindringen mellom oss det livet vi egentlig ønsker, er sjelden evner eller ressurser - men frykt, sier Tellnes. 

Hun mener at der det finnes vilje, er det alltid en vei. 

– Men ikke alle veier er verdt tiden. Noen ganger finnes det andre retninger som kan skape mer verdi og gi større mening. Da handler det om å ikke gi opp, men om å velge annerledes og gå videre, sier Tellnes. 

Vilde Regine Tellnes
Sommerregnet plasker ned og Vilde Regine Tellnes må ty til paraplyen de få meterne fra huset til teslaen.

Tellnes sine ti lærdommer

1. Kom deg inn i rommene hvor dine drømmer er andres virkelighet 

Ingenting er så kraftfullt som å være omgitt av mennesker som lever det livet du selv drømmer om. Når du ser at noe er mulig for andre, blir det også mer håndgripelig for deg. Inspirasjon og tro vokser når drømmene dine ikke lenger føles som noe uoppnåelig, men som noe innen rekkevidde. Oppsøk miljøer, nettverk og arenaer der visjoner blir til virkelighet – og la deg selv smitte av den energien.

2. Magefølelsen lyver ikke – intuisjon er din sterkeste veiviser

På gründerreisen er det lett å drukne i andres meninger og velmente råd. Alle har en oppfatning om hva du bør gjøre, og det er lett å la seg rive med – spesielt når rådene kommer fra folk med erfaring. Likevel har jeg lært at den sterkeste veiviseren ofte ligger i oss selv. Intuisjonen, den stemmen vi så ofte overser, er det mest verdifulle vi har. Å stole på magefølelsen har vært avgjørende for meg, både som gründer og i livet generelt.

3. Merkevare = Mening

En sterk merkevare handler ikke om en fin logo, en perfekt fargepalett eller et catchy slagord. Det handler om hva folk føler når de hører navnet ditt, ser produktet ditt eller opplever tjenesten din. Merkevaren din er summen av historiene du forteller, verdiene du står for og relasjonene du bygger.

Som Simon Sinek så treffende sier: "People don’t buy what you do, but why you do it." Mennesker trekkes mot visjoner, lidenskap og autentisitet. De kjøper ikke bare produkter – de kjøper følelsen av å være en del av noe større. De støtter det de tror på, det de kan identifisere seg med, og det som gir dem en opplevelse utover det materielle.

En merkevare med sjel og retning skaper ikke bare kunder – den skaper ambassadører. Når folk forstår hvorfor du gjør det du gjør, bygger du lojalitet som varer, fordi merkevaren din blir noe de føler seg knyttet til. Det er da du virkelig skiller deg ut.

4. Tiden din er kapital – invester den riktig - 80/20 regelen

Vi har alle bare 24 timer i døgnet – enten vi er presidenten, Beyoncé eller en helt vanlig jente fra Bergen. Pareto prinsippet, altså 80/20-regelen sier at 80 % av resultatene ofte kommer fra 20 % av innsatsen. Identifiser hva som virkelig gir verdi, prioriter de viktigste oppgavene og kutt ut det som stjeler tid uten å gi noe tilbake. Når du gjør dette konsekvent, vil du merke at båten virkelig tar fart!

5. Frykt er ikke en vegg – det er en dør

Frykt er den stille indre stemmen som holder oss tilbake. Den hvisker tvil i oss, blåser opp risikoen og får oss til å tro at vi ikke er klare, ikke gode nok – at vi må vente litt til. Men den største hindringen mellom oss og det livet vi egentlig ønsker, er sjelden evner eller ressurser. Det er frykt.

Vi tror frykt er en murvegg som skal redde oss fra fare – men i virkeligheten er den en dør til muligheter og vekst. Og døren åpner seg først når vi tør å gå gjennom den.

Jeg lærte fra Richard Branson at; “You learn more from failure than from success.” Han så ikke på feil som nederlag, men som læring. Han lot heller aldri frykten få siste ord – og jeg tror det er nettopp derfor han har lykkes så stort. “Feil” er en investering i kunnskap som gir deg erfaringen du trenger for å lykkes. 

6. Timing er helt avgjørende

Selv den beste ideen i verden vil feile hvis markedet ikke er klart for den. Da vi lanserte Healthy Eats, var folk nysgjerrige, men vi undervurderte hvor mange barrierer som lå mellom intensjonen om å spise sunt og handlingen det krevde. Timing handler ikke bare om hva du tror verden trenger – det handler om hva verden er klar for akkurat nå.

7. Fokus før fart

Med Healthy Eats prøvde vi å gjøre alt: være bærekraftige, teknologiske, personlige og vekstorienterte – samtidig. Resultatet? Vi mistet fokus og brukte energi på alt, uten å lykkes med én ting fullt ut. Nå vet jeg at suksess handler om å gjøre én ting veldig bra før du prøver noe nytt.

8. Det er dyrt å være liten – og enda dyrere å vokse for tidlig

Som liten betaler du mer for alt – tjenester, teknologi, folk. Men når du vokser for fort uten skalerbare systemer, blir regningen enda høyere. Vi lærte at vekst ikke alltid er løsningen – ofte er den en forsterker av det som ikke fungerer. Før du vokser, må strukturen tåle vekten.

Vi lot oss rive med av vekstambisjoner og ekspanderte til nye byer før driften var optimalisert, og det vi håpet skulle bli vekst, ble i stedet en kilde til ineffektivitet, høye kostnader og tap av fokus. Veksten avslørte svakhetene vi burde ha løst først. Det vi trodde ville være løsningen, ble en forsterker av alt som ikke fungerte.

Det er lett å tro at vekst er et bevis på fremgang. Men sannheten er at skalering bare fungerer når fundamentet er solid. Skalering må alltid komme etter optimalisering – ikke før.

9. Teamet er viktigere enn idéen

Ideer kommer og går, men mennesker bærer dem. I våre tøffeste perioder var det teamet som holdt oss gående. Det er uvurderlig å ha folk rundt deg som tror på visjonen, utfordrer deg konstruktivt og er villige til å stå i stormen. Et sterkt team kan redde en svak idé. Et svakt team kan ødelegge en god én.

10.Ta vare på helsen din – det er den største verdien du har

"Suksess betyr ingenting hvis du ikke har helse til å nyte det."Helsen din er fundamentet for alt annet. Ta vare på deg selv, både fysisk og mentalt, så du kan være i stand til å takle de utfordringene som møter deg på veien.