gründer

Slik ble hun håndplukket til Richard Bransons eksklusive gründerprogram

Vilde Regine Tellnes Solheim reiser til mangemilliardærens private luksus-øy. – Et stort forbilde for meg, sier Healthy Eats-gründeren.

– Vi ønsker å gå internasjonalt etter hvert, og dette kan gi oss et viktig nettverk, sier Vilde Regine Tellnes Solheim om deltakelsen i Maverick Next.
Publisert Sist oppdatert

Healthy EATS-gründer Vilde Regine Tellnes Solheim skal i år delta på Maverick Next, et internasjonalt og ett år langt vekstprogram for gründere over hele verden.

Det norske oppstartsselskapet tilbyr såkalte «food walls», salgsautomater fylt med dagsferske og sunne salater laget på sentraliserte partner-kjøkken.

Det hele sparkes i gang i neste uke på Richard Bransons private luksus-øy i Karibien, Necker Island, arrangert av mangemilliardæren og Virgin-gründeren selv.

De kjente gründerne Tim Ferris og Sara Blakely er også blant mentorene i programmet.

– Det er bare fem deltakere i programmet. Hvorfor dere?

– Jeg ble i fjor koblet med en i London som jobbet globalt med programmet. Hun reiser rundt i verden og møter potensielle deltakere. Du må nemlig ha en invitasjon til i det hele tatt å kunne søke. Vi tok en kaffe, og så kom mailen i fjor høst. Vi kunne søke.

– Ja?

– Men jeg trodde det var tull, så jeg svarte ikke på mailen. Jeg tenkte at det var for godt til å være sant.

– Hvorfor det?

– Det virket jo bare helt insane. Vi kunne ikke ha sjans, fra lille Norge, tenkte jeg. Men så kontaktet hun meg igjen i januar, i andre kanaler. Da skjønte jeg i hvert fall at det var den samme damen. Så da søkte vi egentlig bare for moro skyld.

– Når beskjeden da kom om at vi var plukket ut til å delta, ble jeg helt paff.

– Dere har jo tilsynelatende god fart. Hvorfor prioritere dette?

– Vi ønsker å gå internasjonalt etter hvert, og dette kan gi oss et viktig nettverk. Vi får også sjansen til å lære av de fremste; mennesker som har evnen til å tenke internasjonalt fra et tidlig stadie. Og kanskje får vi lettere tilgang på kapital til å kunne muliggjøre planene våre.

– Hvilket forhold har du til Richard Branson?

– Det er ingen hemmelighet at han er et stort forbilde for meg. Jeg har, som han, dysleksi. Men som en av verdens 800 rikeste, har han vist at han likevel kan starte en rekke suksessrike selskaper, samtidig som han har hatt et fokus på å gjøre en forskjell underveis. Han er også et marketing-genius.

Seriegründer Richard Branson står bak et entreprenørnettverk som kalles Maverick1000.

– Så hvis du får stilt han kun ett spørsmål i neste uke?

– Jeg ville nok spurt om hvor han henter inspirasjon fra. Hvilke bøker han leser og hvilke podcaster han lytter til. Jeg er veldig nysgjerrig på hvor folk som han, finner sin indre drive. Hvem er det han ser opp til?

– Hvor henter du selv inspirasjon fra?

– Folk som han, som har turt å utfordre det eksisterende. Richard er et prakteksemplar på det.

– Bok eller podcast?

– Begge deler. Jeg hørte senest i dag tidlig på en podcast med han og Tim Ferris, men jeg elsker også å lese bøker og er en skikkelig selvhjelps-junkie.

Vilde Regine Tellnes Solheims beste boktips til gründere:

  • Start with why - Simon Sinek
    – "People don´t buy what you do, but why you do it". Denne tilnærmingen har vi bygget vår egen markedsstrategi på.
  • Factfulness - Hans Rosling
    – Gir "10 Reasons We're Wrong About the World – and Why Things Are Better Than You Think". Denne er obligatorisk for å ha et reelt makrobilde av verden i dag. Ting har gått i mye bedre retning enn det mediebildet forespeiler.
  • A man’s search for meaning - Viktor Frankl
    – Hvordan en person i konsentrasjonsleir klarer å se positivt på livet. Rørende og gir mye refleksjoner til ettertanke om hva som betyr noe i livet.
  • Humankind - Rutger Bregman
    – Gir en helt unik innsikt i å forstå oss mennesker og vår motivasjon for å handle som vi gjør ut i fra det utgangspunktet vi har.
  • Shoe dog - Phil Knight
    – Nike-gründer sin inspirerende reise.

– Når hadde du sist en aha-opplevelse etter å ha lest den type litteratur?

– Det var kanskje «Pareto-prinsippet»; at 20 prosent av det vi gjør, genererer 80 prosent av resultatene. Da handler det om å finne ut hva de 20 prosentene skal være.

Hva er det for dere?

– For vår del er dette å ha det beste produktet på markedet. Dersom maten og tjenesten vi leverer er av topp kvalitet, vil kundene fortsette å være fornøyde og spre ordet videre. Dette vil gjøre både salg og markedsføring mer effektiv og drive videre vekst.

Jeg syns også det er interessant hvordan du blir et gjennomsnitt av dine fem nærmeste.

– Hvem det for deg?

For meg er det min ektemann, Kristian Tellnes Solheim, som bygget opp frisørkjeden Cutters sammen med Andreas Kamøy i 2015. Å følge hans reise fra en salong i Bergen til langt over hundre i Norden, har vært med å inspirere meg til å gjøre det på egen hånd. Videre blir jeg mye inspirert av mine nærmeste venner og familie. Når de lykkes i det de gjør, ufarliggjør de det for meg og viser at det er mulig.

– Veien er alltid mindre skummel og noen har gått den før deg.

– Har du alltid gått så metodisk til verks?

– Veien blir jo litt til mens man går. Jeg startet direkte fra universitetet, så det har vært mye prøving og feiling underveis, men viktigheten av å feile er jo helt avgjørende. Da jeg startet dette hadde jeg ikke den tryggheten og selvtilliten jeg har nå, men utfordringer og mestring over tid, bygger jo nettopp det.

– Hva er den største feilen du har gjort?

– Jeg har gjort masse dumt.

– Da jeg fikk penger fra Innovasjon Norge, et markedsavklaringstilskudd, brukte jeg de opp på én dag. Jeg ville ha med meg en av verdens beste kokker til å lage en meny, men det ble en dyr affære - og vi sto igjen uten penger til å starte butikk. Det var sånn vi endte opp i en blå container på Bryggen i Bergen.

Men med veldig god mat?

– Ja, vi hadde fantastiske produkter. Men vi hadde lånt containeren, medgründeren min hadde spikket en hjemmelaget stand, og vi hadde printet opp hjemmelagde t-skjorter og plakater. Vi brukte noen hundre kroner på Facebook-annonser og hentet planter fra terrassen, og vipps - så hadde vi en butikk likevel.

Og nå er dere på plass på 35 lokasjoner i Oslo og Bergen. Hva er det lureste du har gjort på veien dit?

– Team, produkt og merkevare er jo tre suksessfaktorer - og sistnevnte har vært ganske avgjørende for oss. Vi har basert merkevaren på hvorfor vi eksisterer - istedenfor hva vi gjør. Det gjør at du kan bli et eksempel på samfunnets diskusjoner, og da er det lettere å holde seg aktuell.

– Pivoteringen vår fra b2c til b2b har også vært viktig. Når store konsulenthus som KMPG og PWC banker på døren og spør om en løsning, sier du selvfølgelig ja.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!