Innovasjon

Tidligere Oda- og Unacast-utvikler skal bygge Reodors nye tech-satsing

– Tiden er inne for å bygge team, sier daglig leder i Reodor Studios, Nassir Achour.

Ken Grønnbeck blir CTO og Nassir Achour er medgründer og daglig leder i Reodor Studios.
Publisert

Reodor Studios hjelper kunder i det etablerte næringslivet med å stable på beina innovasjonsprosjekter.

Mens veksten de første årene kom innen typiske prosjekter rettet mot konsumenter (B2C), er det kunder innen industri, infrastruktur og energi som banker ivrigst på døren nå.

Nylig kunne Reodor fortelle om Rewind-prosjektet for DNV som skal bidra i resirkuleringen av vindmøller. Prosjektet har etter kun seks måneder fått betalende pilotkunder, fra mellomstore uavhengige kraftprodusenter til noen av verdens største energileverandører.

Går fra Oda til Reodor

Nå rigger selskapet seg med en egen avdeling for teknologi som skal ledes av Ken Grønnbeck.

Han var blant de aller første ansatte i det som har blitt lokasjons-scalupen Unacast. Før det var han to år i Bekk Consulting, og fra høsten 2020 til i år var han i Oda. Han har også vært Founding Member og CTO i investeringsplattformen Crowdworks, og er del av investorgjengen i CTO Roundtable Invest.

– Tiden er inne for å bygge team, sier Nassir Achour som er medgründer og daglig leder i Reodor. – Vi er kommet på et nivå hvor vi kan få inn mer spesialisert kompetanse, det gir også mening når vi jobber mer med industrielle caser.

– Grønnbeck hadde ansvar for 20-25 utviklere i Oda og viste gjennom rekrutteringsprosessen stor interesse og kunnskap om venture-bygging, finansiering og strategi. Samtidig var han uinteressert i å bygge et techteam på siden av Reodor, dette måtte bli internt og holistisk.

Grønnbeck forteller at han alltid har vært veldig interessert i startup-økosystemet, og det å skape noe fra bunnen av.

– Det få være med Oda på den skaleringsreisen de har hatt har vært utrolig gøy. Men da jeg så etter min neste gig var det to veier jeg hadde lyst til å gå: Det ene var produktveien, å bygge et selskap fra bunnen av og bygge noe som kundene elsker. Den andre var at jeg hadde lyst til å bli bedre kjent med investor-økosystemet, være med å bygge startups og være bidragsyter på flere steder. Og da jeg møtte Reodor var det en perfekt match, sier han.

Deler inn i tre team

Reodor blir nå inndelt i tre omtrent like store team innen forretningsutvikling, design og den nye tech-avdelingen.

Ifølge Achour skal techteamet dele tiden sin i tre. En del av tiden skal gå til å bygge løsninger og raskere få ut prototyper og tidlige versjoner (minimal viable product - MVP).

– Der skal vi fortsatt være lean, men det er rom for at vi kan jobbe enda raskere med det, sier han.

Så skal det settes av tid til å være gode på å forstå teknologien.

Han bruker Spacemaker, selskapet bak en digital løsning for optimal utforming av bygg på tomter, som eksempel.

– Hvis det ikke hadde sittet folk med innsikt og kompetanse om dataene og hvordan og når de blir tilgjengelig, så hadde ikke det selskapet blitt den suksessen som det ble.

Til slutt skal det settes av tid til alt mulig annet.

– Våre techfolk skal være generalister. De skal ikke sitte og vente på kode-bestillinger. Vi skal ha et team som forstår det kommersielle og strategiske og som kan hoppe inn i prosjekter når det er behov for det.

Sikter mot 30 millioner i omsetning

2021 ble et svært godt vekstår for Reodor som økte omsetningen fra ni til 19 millioner kroner og mange nyansettelser. 2022 ble et balanseår hvor omsetningen økte til 22,5 millioner og bunnlinjen endte på 14 prosent. Målet er 30 millioner i omsetning for i år, noe som skal være innen rekkevidde gitt en normal høst.

– Det er usikre tider, men vi opplever at vi jobber med kunder som satser veldig strategisk, sier Achour.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!